لحظه به لحظه روز ششم مذاکرات هسته ای

به گزارش افکارنیوز، روز ششم از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵ + ۱ امروز با نشست مشترک وزرای خارجه گروه ۵ + ۱ و وزیر امور خارجه کشورمان آغاز می‌شود. البته معاون وزیر امور خارجه روسیه به جای لاوروف - - که دیروز لوزان را ترک کرد - - در این نشست شرکت می‌کند. امروز پایان ضرب‌الاجل ایران و ۶ قدرت جهانی برای دستیابی به چارچوب کلی توافق هسته‌ای محسوب می‌شود. ممکن است مذاکرات امروز تا پاسی از شب ادامه پیدا کند.

۲۲:۴۲ وزیر خارجه چین لوزان را ترک کرد
ایرنا / وانگ یی وزیر خارجه چین که برای شرکت در مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در لوزان بسر می برد، این شهر رابه مقصد پکن ترک کرد.
وانگ یی روز یکشنبه به لوزان امده بود. او در حالی لوزان را ترک کرد که همچنان جلسه ۱ + ۵ برقرار بود.
معاون وزیر خارجه چین به جای او ریاست هیات چینی در مذاکرات ۱ + ۵ را به عهده خواهد داشت.

- - ۲۱:۵۱: آقای بعیدی‌نژاد از تیم مذاکره‌کننده کشورمان هم حل معضل سازوکار تحریم‌ها را تأیید کرد؛ ولی بر این نکته صحه گذاشت که مسائلی پیرامون تحریم‌ها هنوز لاینحل مانده است. وی تصریح کرد در صورت لزوم، مذاکرات پس از پایان ضرب‌الاجل امشب نیز ادامه خواهد یافت. ساعاتی پیش نیز شایعاتی مبنی بر حل معضل سازوکار رفع تحریم‌ها در لوزان سوئیس منتشر شده بود.



- - ۲۱:۲۹: برخی منابع آگاه در لوزان از حل اختلاف بر سر سازوکار رفع تحریم‌ها - - در صورت امضای توافق جامع هسته‌ای - - خبر می‌دهند. پیش از این از " رفع تحریم‌ها " به عنوان یکی از مهمترین مسائل حل‌نشده در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵ + ۱ نام برده می‌شد. حالا باید دید آیا مقامات ایران و ۶ قدرت جهانی این گزارش - - یا ادعای شایعه‌گونه - - را تأیید می‌کنند؟



- - ۲۰:۳۲: روزنامه صهیونیستی " هاآرتص " نوشت: " بنیامین نتانیاهو " امروز از مراسم آغاز فعالیت " کنست "(پارلمان) این رژیم برای حمله به ایران، کشور‌های ۵ + ۱ و توافق هسته‌ای احتمالی استفاده کرد. " نتانیاهو " در اینباره مدعی شد: " توافقی که در لوزان در حال شکل گرفتن است مسیر را برای ایران دارای سلاح هسته‌ای هموار خواهد کرد. زمان فرار ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای - - چنان‌که در آغاز گفته شده بود - - سالها به درازا نخواهد کشید؛ بلکه به کمتر از یک سال کاهش خواهد یافت - - یا حتی کمتر از آن. … توافقی که در لوزان در حال شکل گرفتن است به ایران امکانات زیر‌زمینی برای غنیسازی اورانیوم، یک رآکتور آب سنگین در اراک و سانتریفیوژ‌های پیشرفته خواهد داد. این‌ها چیز‌هایی هستند که چند ماه پیش - - به درستی - - به ما گفته شد برای یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ضروری نیستند. … اسرائیل سرش را در شن فرو نخواهد برد و برای دفاع از خود به هر کاری دست خواهد زد. "


- - ۲۰:۱۴: اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا: " متخصصان و دیپلمات‌های ما برای رسیدن به توافق به شدت و بیوقفه کار می‌کنند. تیم ما در حال ارزیابی جایگاه فعلی ماست. … در تمام طول روز برای رسیدن به تصمیم‌های منتهی به بهترین مسیر آینده تلاش می‌کنیم. اگر احساس کنیم در حال پیشرفت هستیم، به کارمان ادامه می‌دهیم. … ممکن است کار تا فردا هم ادامه پیدا کند. … هنوز تصمیمی برای برنامه سفر ما اتخاذ نشده است. "

- - ۱۹:۲۷: نشست وزرای خارجه کشور‌های ۵ + ۱، وزیر امور خارجه کشورمان و " فدریکا موگرینی " - - مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا - - دوباره از سر گرفته شد. البته تفاوت این نشست مشترک با سایر نشست‌های امروز، حضور " سرگئی لاوروف " - - وزیر خارجه روسیه - - است. او پس از یک روز غیبت دقایقی پیش به محل برگزاری مذاکرات وارد شد. انتظار می‌رود با حضور وی، مذاکرات شتاب بیشتری بگیرد.

- - ۱۸:۰۵: ورود " سرگئی لاوروف " - - وزیر خارجه روسیه - - به فرودگاه ژنو. وی به زودی - - و پس از یک روز غیبت - - به مذاکرات هسته‌ای اضافه خواهد شد.

- - ۱۷:۳۳: وزارت خارجه آمریکا امروز به دلیل شرایط متغیر لوزان، کنفرانس خبری روزانه برگزار نمی‌کند.

- - ۱۷:۳۰: آغاز مجدد نشست مشترک وزرای خارجه گروه ۵ + ۱، ظریف و مسئول ارشد سیاست خارجی اروپا.(معاون لاوروف به جای خود وی در جلسه حضور دارد.)

- - ۱۶:۴۸: پایان نشست مشترک دوم وزرای خارجه گروه ۵ + ۱ و ظریف پس از ۲ ساعت.


- - ۱۶:۴۱: برخی از خبرنگاران حاضر در لوزان سوئیس و هتل میزبان مذاکرات از افزایش احتمال حصول " نوعی توافق " خبر می‌دهند. آنها معتقدند تشدید تدابیر امنیتی در دفتر سازمان ملل در ژنو، نشانه حصول توافق است.

- - ۱۶:۲۳: یک منبع آلمانی خبر داد: وزرای خارجه آلمان و فرانسه همچنان در لوزان باقی می‌مانند.

- - ۱۶:۱۵: خبرگزاری " رویترز " گزارش داد: کاهش بهای نفت " برنت دریای شمال " همزمان با روز پایانی نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۵ + ۱ در لوزان سوئیس. بهای هر بشکه نفت خام " برنت دریای شمال " با ۱ دلار و ۲۵ سنت کاهش در بورس لندن به ۵۵ دلار و ۴ سنت رسید.(بهای نفت ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران به‌روز شده است).

- - ۱۶:۰۲: شبکه " راشا تودی " از امضای احتمالی توافقی مشروط و جزئی تا پایان امروز خبر داد. شبکه " بلومبرگ " نیز خبر مشابهی را منتشر کرده است.

- - ۱۵:۳۱: " جان کری " در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای پرسیده بود پاسخ داد: " فکر می‌کنم شما تا پایان روز به پاسختان خواهید رسید. "



- - ۱۵:۰۵: خبرهایی در خصوص صدور بیانیه مشترک یا برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه آلمان و فرانسه تا کمتر از ۲۵ دقیقه دیگر منتشر شده است.

- - ۱۴:۴۸: روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: حصول توافق نزدیک است ولی اتخاذ تصمیم در خصوص مسائل دشوار احتمالاً به بعد موکول خواهد شد.

- - ۱۴:۴۵: آغاز دومین نشست امروز وزرای خارجه گروه ۵ + ۱ و ظریف.

- - ۱۳:۵۹: خبرگزاری " آسوشیتد پرس " به نقل از مقاماتی که نامشان فاش نشده است مدعی شد: ایران و گروه ۵ + ۱ امروز بر سر تمدید مذاکرات توافق می‌کنند. این بدان معناست که احتمالاً امروز توافقی کلی امضا نخواهد شد.


- - ۱۳:۲۷: لاوروف - - وزیر خارجه روسیه - - در نشستی خبری در مسکو عنوان کرد: فرصت مناسبی برای دستیابی به توافق در پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد.

- - ۱۳:۲۴: اظهارات " سرگئی ریابکوف " - - معاون وزیر خارجه روسیه - - در لوزان: " از ۶ صبح کار می‌کنم و لاوروف هم به لوزان بازمی‌گردد. … دیشب تا ساعت ۲ بحثو گفت‌وگو داشتیم و امروز صبح هم از ۶ بامداد کار را از سر گرفتیم. … امیدوارم شما به شکلی مثبت، شگفتزده شوید. "

- - ۱۳:۰۳: آغاز نشست عراقچی، تخت روانچی و صالحی و مونیز و شرمن.(مونیز = وزیر انرژی آمریکا. شرمن = معاون وزیر خارجه آمریکا.)
- - ۱۲:۳۶: خبرگزاری فرانسه گزارش داد: بازگشت قریب‌الوقوع " سرگئی لاوروف " - - وزیر خارجه روسیه - - به لوزان سوئیس.

- - ۱۲:۰۱: شبکه " پرس تی‌وی " خبر داد: ایران به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌ای نیست.
- - ۱۱:۳۲: وزیر خارجه آلمان هنگام صرف صبحانه در لوزان: در مذاکرات ایران با نوعی بحران روبرو شده‌ایم. شاید راهکارمان را تغییر دهیم. باید دید…


- - ۱۰:۱۴: سرمقاله روزنامه ایندیپندنت: احتمال حصول توافق هسته‌ای با ایران تا ساعاتی دیگر.


-- ۰۹:۴۱: آغاز نشست وزرای خارجه گروه ۵ + ۱ و مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا. معاون لاوروف به جای خود او در نشست حضور دارد.