روحانی: متاسفانه نهی از منکر را علیه زنان به خیابان آوردند / بزرگترین منکر ما بیکاری است

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز ۲۳ فروردین در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: این مجلس در ایام ولادت با سعادت دخت نبی مکرم اسلام و همزمان با سالروز ولادت امام راحل رضوان الله برای بزرگداشت بانویی است که بر گردن ملت ایران حق زیادی دارد.

وی ادامه داد: در اینجا باید به دو مسئله اشاره کنم اول این که ما در زمینه حرکت‌های مهم تاریخی و اقداماتی که مصلحان بزرگ انجام می‌دهند نقش همسران را کمتر مد نظر قرار می‌دهیم و این در حالی است که انسانی که در یک جمع زندگی می‌کند حتی اگر دارای شان عالی هم باشد از محیط خانواده تاثیر می‌گیرد و بر آن تاثیر می‌گذارد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این که انقلاب آزادی زنان را به ارمغان آورد گفت: از دید اسلام جنس اول و دوم، فرادست و فرودست نداریم و زن با مردم تفاوتی ندارد.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: امام خمینی(ره) زنان را به صحنه نهضت و جامعه آورد و به اعتقاد بنده دیدی که امام(ره) نسبت به زنان جامعه داشت نمی‌تواند بی‌تاثیر از شرایط خانه، همسر و ویژگی‌های اخلاقی همسر وی باشد.

وی افزود: امام(ره) می‌فرمودند از اسلامی سخن بگویید که بتواند جامعه امروز را مدیریت کند بنابراین امام انقلاب را در معرفت و رویکرد جامعه آغاز کرد و در کنار ده‌ها انقلاب انقلاب اجتماعی را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: حتی انبیای ما که دارای مقام والا و عصمت و طهارت بودند از جمله پیامبر عظیم‌الشان اسلام تا پایان عمرش تحت تاثیر همسر باوفایش خدیجه کبری بود و هر گاه نام خدیجه به هر مناسبت برده می‌شد پیامبر(ص) از ایثار و فداکاری‌ها، اخلاق و فضایل او به نیکی یاد می‌کرد و از طرفی امام علی(ع) فرمودند که هر گاه غم و اندوهی داشتم وقتی با فاطمه سخن می‌گفتم غم و اندوه از دلم برداشته می‌شد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این که همسران در زندگی مصلحان و رهبران تاثیرگذار هستند گفت: معمولا آفتاب وجود رهبران کمتر می‌گذرد چراغ پرفروغ منزل تابش خود را به نمایش بگذارد.

وی تصریح کرد: در خانه یک مصلح و رهبر فراز و نشیب‌هایی به وجود می‌آید که بار تحمل فراز و نشیب‌ها را به ناچار خانواده و به ویژه همسر برعهده می‌گیرد هنگامی که به قم در سال ۴۲ باز می‌گردیم متوجه می‌شویم که در آن شرایط خاص همسر امام(ره) با شهامت و ایستادگی وی را همراهی می‌کرد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: در آن ایام بعد از ماجرای مدرسه فیضیه درب منزل مراجع در قم بسته بود چرا که اوباش به خانه مراجع می‌ریختند و برای آن‌ها احترامی قائل نبودند اما تنها خانه‌ای که در آن روزها دربش باز ماند خانه امام(ره) بود و بنده برای نماز مغرب و عشا به خانه امام(ره) رفتم و وی در آن شرایط یک شخصیت استثنایی در تاریخ ما بود ولی ما خانواده امام را از خاطر دور نگاه می‌داریم که در آن شرایط چگونه بوده‌اند.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطر نشان کرد: ما هیچ گاه کلامی نشنیدیم که بانو ثقفی در ایام فراز و نشیبی که در آن دوران وجود داشت به ویژه در سال ۴۲ و شب پانزدهم خرداد ترس و گله‌ای داشته باشند و در برابر هجوم دژخیمان التماسی به کسی کرده باشند و وی با ایستادگی، شهامت و متنانت امام(ره) را همراهی کرد.

وی ادامه داد: آنقدر که بعد سیاسی انقلاب قوی است ابعاد دیگر انقلاب کمتر مد نظر قرار می‌گیرد اما این در حالی است که انقلاب ما از یک انقلاب سیاسی شروع نشد بلکه از انقلاب معرفتی شروع شد و امام خمینی(ره) در رویکرد جامعه نسبت به اسلام تاثیر گذاشت.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: امام خمینی(ره) تفسیردیگری از اسلام و تبیین دیگری از معارف اسلامی ارائه نمود و امروز اسلامی که ما به آن افتخار می‌کنیم بی یاد و نام امام معنایی نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: امام خمینی(ره) عزت و سرافرازی و آزادگی را برای مردم به ارمغان آورد و اسلام واقعی، اسلام سیاسی اسلامی است که می‌تواند در دنیای امروز مدیریت کند، امام خمینی(ره) می‌گفت از اسلامی سخن بگویید که بتواند جامعه امروز را مدیریت کند.

وی با بیان این که نقش زنان را در سال‌های پیش از انقلاب و به ویژه در قم نمی‌توان نادیده گرفت گفت: در قم چنان تحولی ایجاد شد که صدها زن با شهامت به صحن حضرت معصومه(س) آمدند و حتی چند نفر از زنان در حادثه ۱۵ خرداد شهید شدند.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: چه کسی این زنان‌ها را به صحنه آورد؟ چه کسی به جامعه گفت نمی‌شود ۵۰ درصد جامعه در خانه محبوس بمانند این مسیر را چه کسی باز کرد؟ اکنون اگر ۲۲ بهمن و انتخاباتی وجود دارد زنان دوشادوش مردان در تظاهرات حضور دارند.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: هم چنین زنان ما در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز تحقیقاتی و در صف کاندیداها دوشادوش مردان در صحنه فعالیت دارند و اگر ما امروز ایستادگی می‌خواهیم نیمی از ملت ایران، زنان جامعه ما هستند و در شادی و مشکلات همراه مردان هستند.


وی خاطر نشان کرد: کدام انقلاب زنان را به صحنه آورد، برخی فکر می‌کنند ایمان زنان با حضورشان در جامعه منافات دارد اما امام این را روشن کرد که زن در تمام مسائل اجتماعی حضور دارد و ایمانش را نیز با کمال قدرت نگه می دارد بنابراین کسی که این تفکر را خشکاند و مردم را به اسلام راستین دعوت کرد امام خمینی(ره) بود.

روحانی افزود: مقام زن بسیار والاست و به خاطر همین است که بهشت زیرپای مادران است. امام(ره) راه را همواره برای پیشرفت فرزندانش باز کرد. امام(ره) همواره به زنان می‌فرمودند می‌توانند از ایمان و عفت خود حراست کنند و در عین حال در مسائل علمی و اجتماعی حضور یابند.

رئیس جمهور تأکید کرد: افتخار ما این است که بیش از نیمی از دانشجویان ما دخترند و در همه عرصه‌‌های اجتماعی حضور دارند خانه امام(ره خانه ایمان و آزادی بود که سران دختران و همسر ایشان آزادانه حرف می‌زدند و سوال می‌کردند.

دکتر روحانی تأکید کرد: در اسلام مرد و زن سالاری وجود ندارد و آنچه که داریم شایسته سالاری است زنان در بسیاری از صحنه‌ها شایستگی خود را نشان می‌دهند و مرد و زن در کنار هم در مسائل اجتماعی مشارکت دارند.

رئیس جمهور با اشاره به مولفه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: متأسفانه در جامعه امروز ما نهی را در برخی از خیابانها آورده‌اند آن هم علیه زنان درحالی که منکر ما امروز بیکاری در جامعه است و همچنین بزرگترین منکر کم آبی است چطور شده است که مقام امر به معروف و نهی از منکر بسیار پایین آمده است چه کسی این موضوع را تنزل داده است.


رئیس جمهور افزود: نیازمندی‌های اصلی ما و همچنین اصل وفرع ما کجا رفته است امر و نهی وظیفه همگان است وزن و مرد در کنار هم قراردارند و همچنین فردای این کشور برای همگان است بنابراین باید انقلاب اجتماعی امام را مدنظر قرار دهیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه امام(ره) باید الگوی ما در مسائل سیاسی باشد اظهار داشت: امروز ما شاهدیم بانوی بزرگ انقلاب ایران همواره یار و همراه امام بود و همه سختی‌ها را با روح بلندش تحمل می‌کرد و این سختی‌ها از تبعید و شهادت حاج آقا مصطفی، فوت احمد آقا تا رحلت امام(ره) بود که همواره خم به ابرو نیاورد و ایمانش را حفظ کرد و در عین حال زنی آزاده بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز دولت وظیفه خود می‌داند برای اینکه زنان جامعه ما مسیر پیشرفت را بتوانند به راحتی طی کنند و در صحنه‌های مختلف مدیریت جامعه حضور پیدا کنند رسالت خود را برای ایجاد تسهیلات تحقق بخشند.

دکتر روحانی افزود: ضرورت دارد که زنان همگام با مردان حضور برابری در اجتماع داشته باشند و از فرصت‌های اجتماعی برابر استفاده کنند دولت تلاش خواهد کرد تا ۵۰ درصد از جامعه ما بیکار نمانند و جنس زن به عنوان جنس دوم در عمل باقی نماند و فرصت‌های لازم برای بانوان فراهم کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همدلی و همزبانی دولت و ملت باید با صد درصد جامعه تحقق یابد تصریح کرد: باید احترام به مقام زن در تمام سطوح حفظ شود و اگر بناست همدلی صورت گیرد باید در داخل خانه‌ها زن‌ها محور باشند و اجازه داشته باشند در چارچوب احکام اسلام در مسائل اجتماعی فعالیت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی زمانی امکانپذیر خواهد بود که از تمام نیروی جامعه به خوبی استفاده شود اگر به زنان فرصت اشتغال داده نشود چگونه اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: ما همواره باید قدردان نعمت انقلاب اسلامی باشیم همچنین بخاطر زحمات امام (ره) و خانواده ایشان همواره مدیون آنان هستیم و امیدواریم مسیرهای پیشرفت همواره برای کشورمان گسترش یابد.