فکت شیت ها طبق خواست اسرائیل تنظیم شد!

به گزارش افکارنیوز، بیانیه لوزان در حالی در پایان نشستهای ایران و گروه ۱ + ۵ در لوزان سوئیس اعلام شد که تفاسیر مختلف و گوناگونی در خصوص این بیانیه از سوی ایران و برخی کشورهای گروه ۱ + ۵ ارائه شده است.

در حالیکه ایران بر حق بجای خود در رفع یکجای تحریمها تأکید دارد طرف آمریکایی این موضوع را منوط به فرآیند اعتمادسازی کرده است که به معنای همان توافق گام به گام است.

استفن لندمن نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر در خصوص ارزیابی اش از مذاکرات هسته ای اخیر در لوزان و چرایی تفاسیر متفاوت از بیانیه لوزان گفت: من به هیچ کسی در واشنگتن اعتماد ندارم.

وی افزود: نه به اوباما اعتمادی هست و نه به هیچ یک از دولتمردان اطراف وی و نه به هیچ یک از اعضای کنگره آمریکا.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: واشنگتن از سوی نومحافظه کاران طرفدار اسرائیل تحت تأثیر و فشار است. این گروه تأثیر بسزایی بر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا دارند.

لندمن در ادامه یادآور شد: کنگره، اسرائیل و لابی آن سعی و تلاش دارند تا توافق نهایی را به شکست بکشانند.

وی در خصوص رویکرد آمریکا در خصوص برداشته شدن تحریمهای ایران نیز گفت: وزارت خارجه آمریکا قبلا در خصوص برداشته شدن تحریمها عقب نشینی کرد. اکنون این موضوع که برداشته شدن تحریمها بعد از توافق نهایی و به تدریج انجام خواهد شد مطرح شده است.

وی افزود: این موضوع که برداشته شدن تحریمهای ایران منوط به اعتمادسازی از سوی ایران شده به این معناست که آمریکا بهانه لازم برای عدم رفع تحریمها را خواهد داشت. یعنی این کشور در صورت لزوم مدعی خواهد شد که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است و آنها را نقض کرده لذا تحریمها برداشته نخواهد شد.

لندمن در ادامه تأکید کرد: تاریخ آمریکا نشان می دهد که این کشور سابقه نقض توافقنامه ها، قراردادها و معاهداتی که در خصوص آنها توافق کرده را دارد.

وی در خصوص تأثیر توافق احتمالی هسته ای بر روابط ایران و آمریکا نیز گفت: فکر نکنم که این موضوع تأثیری بر روابط دو کشور داشته باشد. دشمنی آمریکا با ایران تداوم خواهد داشت و توافق هسته ای تأثیری بر این موضوع نخواهد داشت.

این نظریه پرداز آمریکایی در خصوص چرایی تفاوت در تفسیرهای ارائه شده در خصوص بیانیه لوزان تصریح کرد: ایران و ۱ + ۵ به خوبی می دانند بر روی چه چیزهایی توافق کرده اند.

وی تصریح کرد: به عنوان یک شهروند آمریکایی به قرائت و تفسیر ارائه شده از سوی تهران اعتماد دارم. به قرائتها و تفاسیر ارائه شده از سوی فرانسه و آمریکا اعتمادی نیست چرا که «فکت شیت» های ارائه شده از سوی آنها بر اساس خواست اسرائیلی ها تنظیم شده است.

وی در ادامه افزود: اهمیت بیانیه لوزان در این است که مقدمه ای خواهد بود بر کار کردن بر روی توافق نهایی تا ۳۰ ژوئن. آنچه مهم است این است که به آن چیزی که در لوزان توافق شده باید احترام گذاشت و پایبند بود.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد در ادامه یادآور شد: مطمئن هستم که ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود. آما مطمئن نیستم که واشنگتن به تعهدات خود پایبند بماند. در این زمینه عملکرد واشنگتن مسبوق به سابقه است.

لندمن در خصوص مکانیسم تصویب قطعنامه شورای امنیت در خصوص رفع تحریمها نیز افزود: قطعنامه شورای امنیت برای رفع تحریمهای تحمیل شده لازم و ضروری است.

لندمن تصریح کرد: همه جهانیان خوب می دانند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. اکنون زمان آن است که این موضوع را بدون پرده و صریح اعلام کنند.