غربی‎ها باید درخصوص لغو تحریم‎ها مورد راستی آزمایی قرار بگیرند
گروه سیاسی _

قدیری ابیانه سفیر سایق ایران در مکزیک و کارشناس مسائل استراتژیک درخصوص تحریم های جدیدی که اتحادیه اروپا علیه ۳۲ شرکت کشتیرانی و بانک تجارتوضع کرده است، اظهار داشت: این مصداق عینی عهد شکنی است و خلاف روح بیانیه مطبوعاتی یا توافق اولیه ای که در لوزان سوییس بسته شد، است.

به گزارشافکارنیوز، وی عنوان کرد: شرکت های ایرانی به دادگاه های اروپایی شکایت کردند و دادگاه‎های اروپایی از دولت ها خواستند دلایل تحریم را مطرح کنند ولی آنها هیچسندی ارائه ندادند و دادگاه اروپایی حکم به برائت و لغو تحریم دادند.

سفیر سایق ایران در مکزیک با بیان اینکه دولت های اروپایی علی رغم صدور حکم دادگاه بر ادامه تحریم ها تاکید کردند، تصریح کرد: در حقیقت هیچ موقع آنهاتحریم ها را لغو نکرده بودند، بلکه بر آن تاکید کردند در حالیکه دلیلی برای این تحریم ها ندارد و هیچ جرمی را نتوانسته اند اثبات کنند.

قدیری ابیانه گفت: این نشان می دهد که مساله تحریم ها یک مساله سیاسی است و اصولا دولت های اروپایی ملاکشان حق و حقانیت آنچه که بیان می کنند، نیست بلکه دنبال بهانه و پوششی برای ارتکاب اعمال جنایت کارانه خودشان هستند.

وی همچنین افزود: این دولت ها زمانیکه چنین جنایتی را مرتکب می شوند، می گویند ما برای صلح این کاررا انجام می دهیم، بطور مثال آل سعود که مردم یمن را بمباران می کند و زن و بچه ها را می مدعی است که برای حفاظت از مردم یمن این کار را انجام می دهد.

سفیر سایق ایران در مکزیک تاکید کرد: اگر غربی ها در مذاکرات و توافق نهایی تمام حقوق ما را به رسمیت بشناسند و دستور لغو تحریم ها را هم بدهند؛ هر موقع اراده کنند به بهانه های که می آورند، تحریم ها را برمی‎گردانند، حتی اگر امضا کنند که ما تحریم ها را لغو کردیم این را در عمل باید دید که اینکار را خواهند کرد یا نه.

قدیری ابیانه با بیان اینکه ما نیز باید غربی ها را مورد راستی آزمایی بگذاریم؛ در توافق جامع برای لغو تحریم ها غربی ها باید راستی آزمایی کنند، که آیا این تحریم را که اعلام کردند لغو خواهند کرد یا عملا آن را حفظ می کنند.

وی همچنین ادامه داد: غربی ها می توانند عملا به شرکت های خودشان بگویند با ایران قرارداد نبندید، هرچند تحریم قانونی هم وجود ندارد و لذا تحریم عملی بر سر جای خودش باقی می ماند ما باید بدانیم با دشمن مواجه هستیم.

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: گاهی احساس می شود که هیات ایرانی در مذاکراتش به دنبال قانع کردن طرف مقابل در مورد حقانیت ایران است، کما اینکه آقای ظریف گفت که بعضی از مطالب را من صدبار هم تکرار می کنم.

قدیری ابیانه عنوان داشت: غربی ها می دانند که ایران بر حق و کار آنها ظالمانه است و میدانند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست همه اینها را می دانند ولی باز ادعای بی اساس خود را تکرار می کنند.
وی همچنین افزود: اینجا مساله مساله حقانیت نیست که ما بخواهیم حقانیت خودمان را به آنها ثابت کنیم چرا که آنها می دانند ما بر حقیم؛ مساله توانایی و قدرت به چالش کشیدن طرف مقابل در عمل است.

سفیر سایق ایران در مکزیک در پایان با اشاره به اینکه گره حل مشکلات کشور در دست مردم و مسئولان است و همه باید در میدان عمل پیش بروند، خاطرنشان کرد:ساختار داخلی،فرهنگ عمومی و کار و زندگی ما باید اصلاح بشود و تولید داخلی باید از نظر کمی و کیفی بهبود پیدا بکند.