در دام آنتی‌عرب‌ها نیافتیم!

به گزارش افکارنیوز، هفته گذشته خبر بسیار تأسف انگیزی در مورد اقدام غیراخلاقی دو شرطه عربستان سعودی به دو نوجوان ایرانی در سراسر کشورمان پخش شد و خشم هموطنان را برانگیخت. این اتفاق در روز هشتم فروردین ماه رخ داد، زمانی‌که کاروان‌های ایرانی پس از انجام عمره در حال بازگشت به ایران بودند و توقف کوتاهی در عربستان داشتند شرطه های عربستانی دو نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله را به ظاهر برای بازرسی به اتاق مخصوص کشانده و سعی در تجاوز به آن‌ها می‌کنند اما موفق به اتمام مقصود خود نمی‌شوند.



کینه‌های قدیمی عربستان، داستان یمن و شرطه‌های عربستانی


روابط دو کشور هیچ‌گاه رنگ ملایمی به خود نگرفته و بعد از انقلاب اسلامی ایرانی مواضع عربستان خصمانه‌تر شد، اختلاف مذهبی و دست‌نشانده بودن حکام عربستان مهمترین دلیل برنتابیدن حضور فعال کشور شیعی ایران از سوی عربستان تلقی می‌شود. حمایت این کشور از تجاوز صدام به خاک ایران و کشتار حاجیان در سال ۱۳۶۶ ضربه شدیدتری را بر روابط دیپلماتیک دو کشور وارد کرد تا جایی که منجر به تعطیلی سفارت عربستان در ایران و توقف اعزام زائر به این کشور شد.

بررسی‌های تاریخی نشان از دشمنی آشکار حکومت عربستان سعودی و شیخ های وهابی نفتی با جمهوری اسلامی ایران داشته و مواضع آمریکایی - اسرائیلی شدیدی را که این حکومت پس از انقلاب علیه ایران اتخاذ کرده‌ هنوز به قوت خود باقی است؛ حتی با اختلافات سیاسی و نظریات کاملاً غیر همسوی دو کشور در مسائل منطقه‌ای و سرنوشت کشورهای مسلمان مانند جنگ داخلی سوریه، خیزش شیعیان بحرین، انقلاب مصر و جنگ‌های اخیر خارجی و داخلی عراق، اما تمام این مواضع تاکنون نتوانسته از اصول جمهوری اسلامی مبنی بر حفظ وحدت مسلمانان بکاهد.

همزمان با اوج گرفتن اختلافات ایران و عربستان در مسائل سیاسی مانند یمن، از اواخر سال گذشته نیز طبق مصاحبه‌های تلویزیونی سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان، طی یک‌ماه‌ونیم گذشته که مردم علاقه زیادی به سفر عمره در ایام نوروز داشتند، ریاض بر سر صدور ویزای حج، به بهانه کمبود نیرو و عدم حضور سفیرش مشکلاتی را برای اعزام زائران ایرانی به وجود آورد.

در این میان خبر اقدام شرطه‌های عربستانی به نوجوانان ایرانی در فرودگاه! جراحت عمیقی بر قلب مردم و مسئولین کشور به وجود آورد و حتی تعدادی از علما و مراجع حفظ عفت عمومی را بر یک عمل مستحب ارجح دانسته و خواستار لغو سفرهای عمره شدند.



عفت عمومی کوچکتر از عمره مستحب


آیت الله ناصر مکارم شیرازی در این باره فرمودند: «سوال ما از مسوولان حج آن است که آیا عمره مستحب را به هر قیمتی باید برویم؟ نمی‌خواهم مساله تحریم عمره را پیش کشم اما آیا به هر قیمت و به هر ذلتی باید به عمره رفت؟ به مسئولان سعودی عرض می کنم که شما ساخت و سازهای عظیمی در مکه و مدینه کرده‌اید اما مهم تر از همه چیز امنیت، خصوصاً امنیت ناموسی است و اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در پس کوچه های مکه و مدینه امنیت خواهد بود؟ … به مسئولان خودمان عرض می‌کنیم که از این مسأله ساده نگذرند و بنشینند فکر کنند تا کی باید عمره مستحب را برویم.»

بسیاری از وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با محکوم کردن این اقدام شنیع خواستار اخراج سفیر عربستان و خواهان پیگیری پرونده مذکور شدند. در این میان تقدیم طرح یک فوریتی لغو سفر عمره تا وصول امنیت، حرمت و احترام حجاج ایرانی مه به امضای ۸۰ نماینده نیز رسیده است، موجب مسرت خانواده‌های ایرانی شد.

در ادامه این اعتراضات صبح دیروز(شنبه) گروه‌های مختلف مردمی در اعتراض به این اقدام حیوانی، مقابل سفارت عربستان در ایران تجمع کردند و با شعارهای و پارچه نوشته‌هایی خواستار لغو عمره و تعطیلی سفارت عربستان شدند.

درون‌زا بودن این حرکت مردمی و حضور برخی هنرمندان سرشناس و حضور اعتراضی فعالان ورزشی در این تجمع، نشان از اوج غیرت مردم ایران دارد و بسیار ستودنی است؛ اما جای سوء‌استفاده فرصت‌طلب ها هم در این میان خالی نبود.

دشمن ما عرب‌ها هستند یا عربستانی‌ها؟

در این بحبوحه سرازیر شدن پیام‌های دفاع از عزت ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی در کنار اقدامات مردمی در جریان بود اما رنگ و بوی ناسیونالیستی و عرب‌ستیزی برخی پیام‌ها و تصاویری که در این شبکه‌ها رد و بدل می‌شد، حاکی از شیطنت سودجویانی است که مشکلشان با اصل و اصول اسلام است.

نباید فراموش کنیم که با تمام مشکلاتی که عربستان برای مسلمانان به‌وجود می‌آورد بازهم ایران وحدت را نمی‌شکست و تمام تلاش خود را برای یکدست کردن مسلمانان جهان انجام می‌داد؛ بنابراین مشکلی هم اگر وجود داشته باشد با حکومت آل سعود و کشور عربستان است نه با نژاد اعراب! برخورد عده ای از افراد که امیدواریم از روی جهل بوده باشد به گونه‌ای بازخورد داده شده که گویا این اعراب هستند که دشمنی علیه ایران اتخاذ می‌کنند.

اگر اینگونه تفکرات از سوی معاندان باشد بحثی نیست و حرفی با عناصر معلومالحال نداریم اما آیا لازم است به هموطنان ایرانی یادآوری کنیم که بزرگ مردانی چون سید حسن نصرالله که سالار اعراب است و بر دست رهبر ما بوسه زده و سربازان حزبالله هم عرب هستند؟ و آیا هموطنان عربزبان کشورمان، شیعیان یمن، بحرین، عربستان، عراق و دیگر کشورها باید بهخاطر عرب بودن همتراز جنایتکاران عربستانی محسوب شوند؟