بیانیه لوزان فریاد می‌زند توافق‌نامه است!

به گزارش افکارنیوز، سعید زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در همایش «چرایی مذاکره برای رسیدن به یک تفاهم» که با عنوان «از رنجی که می‌بریم» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به انتشار بیانیه لوزان گفت: باید بدانیم چه اتفاقی در لوزان افتاده است. توافقنامه، معاهده، بیانیه‌ و چرک‌نویس چیست و آیا چیزی که در لوزان منتشر شده واقعاً بیانیه است یا بیشتر از آن.

زیباکلام گفت: بدون هیچ تردیدی چیزی به اسم بیانیه در یک صفحه پس از مذاکرات لوزان منتشر شد اما جدای آن چیزی دیگری وجود دارد که مشخص نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: با اینکه متن فارسی بیانیه لوزان علی‌رغم اینکه ظریف می‌گوید با عراقچی آن را بررسی کردیم تا تفاوتی وجود نداشته باشد متأسفانه سه بیانیه متفاوت منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: سؤال اینجا است آیا متنی که می‌گویند بیانیه‌ای از چرک‌نویس است اگر واقعاً اینطور است چرا آن را منتشر نمی‌کنند و اگر این بیانیه مورد قبول نیست چرا گفته می‌شود برخی اظهارات آمریکا با این بیانیه متناقض است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بیانیه لوزان مسائلی وجود دارد که به جای دیگری ارجاع داده شده است به نظر من غیر از بیانیه لوزان توافق‌نامه‌ای نیز وجود دارد.

وی گفت: چرا وزارت خارجه و ظریف اظهاراتی را به آمریکایی‌ها در رابطه با بیانیه لوزان دارد تصویب نمی‌کنند و چرا مستقیم نمی‌گویند که مواردی که آمریکایی‌ها می‌گویند دروغ است.

زیباکلام ادامه داد: دوستان ما در وزارت خارجه به بیانیه لوزان می‌گویند این یک بیانیه مطبوعاتی است این چه بیانیه‌ای است که بیش از ۳۰ ماده در آن با واژه ایران شروع می‌شود و ایران در آن به مواردی متعهد شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای بد مسیری را می‌رویم، گفت: بیانیه لوزان فریاد می‌زند، توافق‌نامه است؛ این بیانیه پر از تعهد است.

وی افزود: در بیانیه فقط آمده است که اتحادیه اروپا فقط تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را متوقف می‌کند و آمریکا نیز تحریم‌های ثانویه را، ولی برخی می‌گویند که بعد از توافق تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد که این مسئله درست نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: تحریم‌هایی که آنها می‌گویند قرار است برداشته شود شامل آن چیزی که آنها با عنوان نقض حقوق بشر، مسائل موشکی و موارد دیگر از آن نام می‌برد، نمی‌شود.

زیباکلام یادآور شد: یکی از نکات قابل توجه این است که ایران باید طبق بیانیه لوزان مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد و بعد از راستی‌آزمایی کار ادامه پیدا کند ولی هیچ صحبتی از چگونگی روند این راستی‌آزمایی نشده است. همچنین آمده است که ایران پس از اجرای تعهداتش گشایشی را دریافت می‌کند و در این مورد هم توضیحاتی داده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود تحریم‌ها در کدام عرصه چه مقدار و در چه زمان برداشته خواهد شد ولی متأسفانه در بیانیه لوزان در این رابطه چیزی گفته نشده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در بیانیه لوزان آمده است که در صورت انجام توافق قطعنامه جدیدی در شورای امنیت تصویب می‌شود و تمام ۶ قطعنامه قبلی علیه ایران لغو خواهد شد. مطمئناً طرف مقابل مواردی را از قطعنامه‌های قبلی به قطعنامه جدید وارد خواهد کرد ولی تفاوتش این است که ما قطعنامه‌های قبلی را قانونی نمی‌دانستیم ولی قطعنامه جدید را قانونی می‌دانیم.

زیباکلام در ادامه به خطراتی که ممکن است امنیت کشور با پذیرفتن برخی از شرایط مذاکرات مواجه شود اشاره کرد و گفت: اینکه مقام معظم رهبری بعد از ۱۶ ماه با صراحت در رابطه با مذاکرات سخن می‌گوید به خاطر این است که آمریکایی‌ها ابعاد نظامی ما را به توافق‌نامه راه داده‌اند.

وی در خاتمه گفت: در مذاکرات به بد مسیری داریم میرویم دلواپسان و منتقدان خیلی نجیب هستند که تا این حد انتقاد و مدارا میکنند وگرنه فاجعهای رخ داده است.