مهلت ۷۵ روزه کری از کاخ سفید

به گزارش افکارنیوز، جان کری طبق برنامه تعیین شده قرار بود همراه با «ارنست مونیز» وزیر انرژی، «جک لیو» وزیر خزانه داری و همچنین نماینده ای از نهادهای اطلاعاتی آن کشور، روز گذشته(دوشنبه) در مجلس نمایندگان و امروز(سه شنبه) نیز در مجلس سنا حضور یافته و به طور مستقیم در این زمینه با اعضای کنگره صحبت کند.

یکی از اهداف وزیر خارجه آمریکا در این دو نشست این است که اعضای کنگره را قانع کند رای گیری برای طرح باب کورکر را به تعویق بیندازند.

بر مبنای طرحی که باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد کرده است، در صورت دستیابی به توافق هسته ای با ایران، کنگره ۲ ماه مهلت خواهد داشت تا این توافقنامه را بررسی و نظر خود را در مورد آن اعلام کند.

براساس این گزارش، دولت باراک اوباما در این ۶۰ روز اجازه نخواهد داشت تحریم های عمده علیه تهران را لغو کند و مساله لغو تحریم ها نیز باید به تصویب کنگره برسد.

بنابراعلام کاخ سفید، رییس جمهوری آمریکا چند روز پیش در تماس تلفنی با سناتور کورکر، دیدگاه خود را مبنی بر اینکه «رویکرد اصولی به دیپلماسی بهترین راه برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است»، تکرار کرده بود.

از سوی دیگر «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه گفت، به باب کورکر خبر داده است که اگر طرح مربوط به توافق با ایران در سنا تصویب شود، مجلس نمایندگان نیز به آن رای مثبت خواهد داد.

کوین مک کارتی پس از «جان بینر» رییس مجلس نمایندگان، دومین مقام ارشد جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به شمار می رود.

ایران و گروه ۱ + ۵ تعیین کرده اند که تا نهم تیر امسال به توافق جامع هسته ای دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که دستیابی به توافق نهایی، منوط به لغو همه تحریم ها همزمان با اجرای توافق است.

ایرانم**۱۹۵۳ ** ۲۰۲۳