توافق موشکی ایران و روسیه چالشی برای نفوذ آمریکا

به گزارش افکارنیوز، به دنبال تصمیم روسیه برای لغو منع فروش سامانه دفاعی اس - ۳۰۰ به ایران، روزنامه «جروزالم‌پست» در تحلیلی نوشت: در حالی که آمریکا به دنبال کاهش حضور خود در بی‌ثباتی و هرج‌ومرج خاورمیانه است، روسیه به دنبال پر کردن این خلا است.

این روزنامه افزود: آمریکا در همه درگیری‌هایی که در سراسر منطقه وجود دارد، نقش پشت پرده را بر عهده گرفته است؛ حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان در یمن، انجام حملات هوایی علیه داعش در سوریه و عراق، کناره‌گیری از جنگ داخلی در لیبی. در همه این موارد، دولت اوباما مراقب است که بیش از حد درگیر نشود یا متعهد به اعزام نیروی زمینی نشود.

بر اساس این گزارش، اخبار روز دوشنبه مبنی بر اینکه روسیه در حال فراهم کردن شرایط برای تحویل سیستم موشکی اس - ۳۰۰ به ایران و مبادله نفت در برابر کالاست، نشان می‌دهد مسکو در حال آوانس دادن است تا از لغو تحریم‌ها علیه ایران سود ببرد. لغو تحریم‌ها بخشی از تفاهمی است که قدرت‌های جهان ماه جاری با ایران صورت داده‌اند.

جروزالم‌پست نوشت: ‌ کرملین اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حکم لغو منع تحویل سیستم اس - ۳۰۰ به ایران را امضا کرده و بزرگترین تنش میان دو کشور را بر طرف کرده است. این اقدام روسیه درست بعد از منعقد شدن چارچوب تفاهم هسته‌ای می‌تواند راهی برای این کشور باشد تا در مذاکره با غرب در سایر مسائل، نفوذ به دست آورد؛ مانند بن‌بست در اوکراین. در نتیجه این اتفاق می‌تواند به معنای مهارت در بردن بازی بدون تخلف از مقررات بازی تلقی شود، نه تلاش برای تحویل سیستم دفاع هوایی به تهران.

«یوری تپر» کارشناس روسی و عضو دانشگاه منچستر در این باره به روزنامه «جروزالم‌پست» گفت: «نمی گویم روسیه در تلاش است خلا آمریکا را پر کند، بلکه بر عکس، روس‌ها به رقابت با آمریکا بر سر نفوذ در منطقه، به ویژه در برقراری رابطه ویژه با ایران، کشیده شده است».

تپر ادامه داد: «بعد از تلاش اخیر آمریکا برای نزدیکی به ایران، دولت روسیه می‌بیند دلیلی ندارد از رابطه با این کشور شیعه خودداری کند زیرا «دشمن اصلی آنها»(آمریکا) سراسیمه به سوی آغوش ایران می‌رود».

وی افزود: «آمریکایی‌ها ایران را «حلال» کرده‌اند تا با آن تجارت کنند. در نتیجه چرا روس‌ها که خود را متحد قدیمی ایران می‌دانند، «باید پرهیزگارتر از پاپ» باشند؟ از این رو روس‌ها متوجه شده‌اند که باید حمایت خود را از ایران افزایش دهند تا در بازی باقی بمانند و نفوذ خود را از دست ندهند یا حداقل پا به پای آمریکا بیایند و وضع موجود را حفظ کنند».

این کارشناس روسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «ایران اوضاع سیاسی را هوشمندانه مدیریت کرده است»، گفت: «ایران به جای اینکه تحت فشار قرار گیرد، مورد استقبال دو قدرت رقیب قرار گرفته است».

تپر دلیل دیگری را برای انگیزه پوتین به انجام این کار بیان کرد و اظهار داشت: مسکو از اینکه ایران به بازارهای جهانی باز گردد ناخشنود است چراکه در این صورت ایران رقیب روسیه در بازار گاز اروپا میشود آنهم در زمانی که روابط بر سر بنبست در اوکراین دچار تنش شده است.