اس۳۰۰، معادلات را به نفع ایران تغییر می‌دهد

به گزارش افکارنیوز، روزنامه رأی الیوم در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان، درباره لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران نوشت: دو سیلی محکم در فاصله کمتر از یک ماه به صورت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نواخته شد؛ اولین سیلی زمانی بود که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بدون توجه به اعتراض های نتانیاهو چارچوب توافق با ایران را امضا کرد؛ و دومین سیلی هنگامی که روسیه ممنوعیت تحویل موشکهای اس سیصد را به ایران لغو کرد. این در حالی است که این موشک ها جلوی هر حمله هوایی احتمالی اسرائیل را به تاسیسات هسته ای ایران خواهد گرفت. در همین حال در پی امضای چارچوب توافق بین ایران و شش قدرت جهانی، ممنوعیت تحویل این موشکها به ایران از جانب روسیه لغو شد. نتانیاهو در تماس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از این اقدام مسکو ابراز نگرانی و ناخشنودی کرد، اما این نارضایتی هیچ نتیجه ای ندارد.

نویسنده این مقاله با اشاره به این که اگرچه کشورهای جهان به سیاست های دشمنانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی توجه کافی نمی کنند اما این رژیم نمی تواند کشورهای جهان را فریب دهد، تصریح کرد: در همین حال، پس از پررنگ شدن نقش آگاهی بخشی رسانه های ارتباط اجتماعی، تاثیر سلطه و تسخیر رسانه های غربی به نفع اسرائیل تضعیف شده است.

با این حال برخی کارشناسان نظامی اسرائیل تلاش کردند اقدام اخیر روسیه را کم اهمیت جلوه دهند. این کارشناسان گفتند جنگنده های اسرائیلی می توانند بر خطر موشک های اس سیصد غلبه کنند، اما سوال این است که اگر این اظهارنظرها واقعی است، پس چرا نتانیاهو در سال گذشته دوبار به مسکو سفر کرد تا پوتین را از تحویل سامانه موشکی اس سیصد به ایران منصرف کند؟

عبد الباری عطوان همچنین افزود: ما نمی دانیم آیا تحویل موشک های روسی به ایران زمینه ساز تحویل آن به سوریه خواهد بود یا خیر، اما وقوع چنین احتمالی بعید نیست. این در حالی است که هماهنگی‌هایی غیر علنی بین دولت سوریه و آمریکا وجود دارد و بدین علت، سامانه دفاعی سوریه تا کنون به حملات هوایی جنگنده های آمریکا به مواضع تشکیلات داعش در سوریه پاسخ نداده است.

اکنون آشکار شده است تا کنون در نتیجه فشارهای آمریکا، روسیه این موشک ها را به ایران و سوریه تحویل نداده بود، اما پس از این که سوریه سلاحهای شیمیایی خود را منهدم کرد و ایران از بلند پروازی های خود در تولید سلاح هسته ای - حتی اگر به صورت موقت - دست برداشته، نگرانی های آمریکا برطرف شده است. اگر چه اسرائیل به صورت علنی از تحویل موشک های اس سیصد به ایران ناخشنود است، اما این رژیم تنها طرفی نیست که از این اقدام خشمگین است، زیرا حتما عربستان نیز به صورت غیر علنی نسبت به این مسئله ابراز ناخشنودی کرده است چرا که عربستان سعودی گرفتار جنگ نیابتی برضد ایران در سوریه، عراق و جنگ مستقیم در یمن شده است.

عربستان همچنین نیروی هوایی خود را پس از نیروی هوایی اسرائیل در منطقه قدرتمندترین نیرو می داند، هرچند بعید است که جنگ مستقیم بین ریاض و تهران صورت بگیرد. ایران با دستیابی به این مدل پیشرفته از موشکهای روسی می تواند با نیروهای هوایی عربستان مقابله کند و باید به یاد بیاوریم که روسیه همپیمان قدرتمند ایران است.

وی در پایان نوشت: تحویل موشکهای اس سیصد به ایران موازنه قدرت در منطقه را به نفع این کشور دگرگون خواهد کرد. ایران پس از دستاوردهایی که در رقابت تسلیحاتی به دست آورده است اکنون در رقابت تسلیحاتی متعارف پیشرفت زیادی حاصل کرده و فاصله بین این کشور و رقبای خود چندین مایل شده است. افزون بر این، روسیه و آمریکا دو کشور بزرگ برای جلب رضایت ایران رقابت می کنند و به دشمنان عرب ایران را به دیده تحقیر می نگرند.