به گزارش افکارنیوز، بررسی جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول از میزان بیکاری در کشورهای جهان نشان می‌دهد که معضل بیکاری در ایران طی سال‌های اخیر در حال بدتر شدن است.

براساس این گزارش، نرخ بیکاری ایران از ۱۰/۴ درصد در سال ۲۰۱۳(۹۲) به رقم ۱۱/۲۱ درصد در سال ۲۰۱۴(۹۳) افزایش یافته است. این در حالی است که صندوق با پیش‌بینی افزایش نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۵، این رقم را ۱۲/۲ درصد برآورد کرده است.

براین اساس، رتبه ایران در رده‌بندی کشورهای جهان به لحاظ تورم از ۲۹ در سال ۲۰۱۳ به ۲۶ در سال ۲۰۱۴ رسیده است که به معنای بدتر شدن جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی است.

همچنین، ایران در سال جاری میلادی در جایگاه ۲۳ جهان از این نظر قرار خواهد گرفت.
در عین حال مهر در گزارشی درباره معضل بیکاری از وعده جدید وزیر کار خبر داد و از قول ربیعی نوشت:

«امسال ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود» براساس نظرکارشناسان هر یک درصد رشد واقعی اقتصاد، ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار شغل ایجاد می‌کند بنابراین طبق وعده جدید ربیعی درباره ایجاد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شغل جدید در سال جاری، امسال باید اقتصاد کشور بین ۴ تا ۵ درصد رشد جدید و واقعی را به ثبت برساند.
گفتنی است مسئولان دولتی سال پیش اعلام کرده بودند که موفق به ایجاد ۶۰۰ هزار شغل جدید شده‌اند.

البته براساس روش‌های جدید محاسبه، حتی یک ساعت اشتغال در هفته هم به معنی شاغل بودن محاسبه شده بود! از سوی دیگر و همزمان با اشتغال این عده، آمار حکایت از آن داشت که سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده و دچار بیکاری مطلق شده‌اند! یعنی در عالم واقع در برابر بیکاری مطلق ۲۰۰ هزار نفر، ۴۰۰ هزار نفر به اشتغال حتی با نرخ یک ساعت کار در هفته دست یافته‌اند!
در ابتدای کار دولت یازدهم، رئیس جمهور در سخنان منطقی و حساب شدهای گفته بود ملاک تورم جیب مردم است نه گزارش مرکز آمار. این مدل صحیح مواجهه با مشکلات را میتوان علاوه بر تورم به دیگر شاخصههای اقتصادی همچون نرخ بیکاری نیز تعمیم داد.