آمریکایی‌ها به مذاکره با ایران برای تمام عمر نیاز دارند

به گزارشافکارنیوز،محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشستی با عنوان بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده آمریکا و پژوهشگاه مطالعات جهان در دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه بنده فرضیه‌ای را مبنی بر اینکه ایالات متحده به هیچ عنوان مایل به امضای تفاهمنامه بین خود و ایران نیست اظهار داشت: بنده معتقدم ایالات متحده مایل به امضای تفاهمنامه‌ای با ایران نیست و نمی‌خواهد این پرونده را ختم کند.

وی افزود: برای این مسئله دلایلی را اعلام می‌کنم که یکی از آنها این است که وضع فعلی برای اوباما مطلوب است، زیرا در این شرایط می‌تواند به ایران فشار وارد کرده و از آن بهره بگیرد.

کوشکی با اشاره به اینکه حالت دومی که در خصوص پرونده ایران با آمریکا می‌تواند وجود داشته باشد این است که بحران ایران و آمریکا حل شده باشد و دو طرف توافق کرده باشند، گفت: در وضعیتی دیگر می‌توان این فرض را مطرح کرد که پرونده ایران در حالت کج‌دار و مریز قرار گیرد. یعنی یک طرف همواره امید به حل مسئله و مذاکرات داشته باشد و طرف دیگر نیز به دنبال تدویل بحران و کشدار کردن مذاکرات باشد. البته وضعیت موجود حالت سومی است که عنوان کردیم و این وضعیت برای آمریکایی‌ها مطلوب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در چنین وضعیتی آمریکایی هرگز گارد مخالفت با مذاکرات را نخواهند گرفت، گفت: آمریکایی‌ها باید وجهه خوبی از خود نزد افکار عمومی نشان دهند و از طرف دیگر نیز تمایلی به رسیدن به توافق اصلی ندارند، زیرا وقتی با طرف مقابل خود که ایران است به توافق نهایی برسند، یعنی اینکه او را به رسمیت شناختند و طرف مقابل آنها کشوری است که اهداف آن با رویکرد و راهبردهای آمریکا در تضاد است و هرگز به دنبال به رسمیت شناختن پدیده نوظهوری که قدرت اول منطقه شده است، نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اروپایی‌ها و بخصوص آلمان به دلیل مسئله تجاری به توافق رسیدن تمایل دارند، گفت: اما با این وجود آمریکایی‌ها به دلیل اینکه معتقدند به توافق رسیدن با ایران در واقع به رسمیت پذیرفتن این قدرت نوظهور در منطقه است، چندان تمایلی به این مسئله ندارند.

کوشکی به سومین دلیل خود برای عدم تمایل آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق با ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا از تحریم علیه ایران به عنوان ابزاری موثر در زمینه رفتار ایران یاد می‌کنند و معتقدند تحریم‌ها باعثرفتار اخیر ایران برای آمدن پای میز مذاکره شد. لذا آنها از این ابزار به عنوان ابزاری موثر در زمینه رفتار ایران و ایجاد اختلال در عملکرد آن نام می‌برند و حاضر به پایان دادن به استفاده از این ابزار نیستند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ایران را همواره محور شرارت می‌دانند، گفت: از نظر آنها این محور شرارت توانسته است با نفوذ در منطقه و ایجاد یارانی برای خود به جایگاهی دست یابد و تنها کشوری است که توانسته هژمونی آمریکا را به چالش بکشد. لذا معتقدند فشارهای آنها باعثآوردن ایران به پای میز مذاکرات شده به طوری که معتقدند این محور شرارت اکنون مهار شده است و می‌توانند از این تجربه برای تحت فشار قرار دادن ازناب ایران در منطقه مانند حزب‌الله، جهاد اسلامی و بشاراسد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها مذاکره با ایران را تا همیشه می‌خواهند و آن را قبول دارند، گفت: آنها دوست دارند ایران را همواره پشت میز مذاکره نگه دارند، آنها معتقدند که هیچگاه بر ایران تسلط نداشتند و اوباما ادعا می‌کند تنها دولتی در آمریکا است که توانسته با عملکرد خود ایرانیان را که همواره از مقاومت دم می‌زدند، مجبور به آمدن پای میز مذاکره کند. لذا آمریکایی‌ها مایل به شکل‌گیری یک توافق نهایی نیستند و تمایل دارند این بحران ادامه داشته باشد.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه سخنان خود و در پاسخ به اظهارات صادق زیباکلام دیگر شرکت کننده در این نشست که در خصوص مخالفت بازرگان با تسخیر لانه جاسوسی اظهاراتی را بیان کرد، گفت: تنها ایشان مخالف این مسئله نبود، آیت‌الله مهدوی کنی نیز با این مسئله مخالفت داشت و آن را علنا اعلام کرده بود.

وی افزود: در بحثمذکرات نیز در سال ۸۲ و در زمانی که آقای روحانی دبیر عالی شورای امنیت ملی بود و در حالی که ایران با تروئیکای اروپایی در حال مذاکره بود، جمعی از دانشجویان در شرایطی که دولت وقت سعی داشت صدای آنها را خفه کند، به این مذاکرات اعتراض کردند و حتی در مقابل ماشین مذاکره کنندگان اروپایی خوابیدند.

وی با اشاره به اینکه با برخی از سخنان آقای زیباکلام مبنی بر اینکه خیلی‌ها در این کشور دیکتاتورمآبانه تصمیم گرفتند و کسی جرات مخالفت با آنها را ندارد، موافق است، افزود: خوب است آقای زیباکلام بگوید چه کسی در سال ۷۵ دستور داد که ان‌پی‌تی بدون نظر مجلس امضا شود و چه کسی دستور آغاز غنی‌سازی را داد؟ چه کسی بود که با روس‌ها قرارداد سنگینی را برای ساخت نیروگاه بوشهر امضا کرد؟ البته ما بی‌سوادان به جهنم رفته شاید اسم این رئیس جمهور را ندانیم، اما آقای زیباکلام قطعا نام ایشان را می‌دانند.

وی ادامه داد: آقای عباس عبدی در خاطرات دوران بازداشت چند ماهه خود در زمان رئیس همین دولتی که مطرح کردم نوشته است که به دلیل بیان چند انتقاد از عملکرد اقتصادی رئیس همین دولت در روزنامه سلام به چند ماه زندان بدون حکم دادگستری در کنار اراذل و اوباش متهم شدند و خوب است آقای زیباکلام بگوید نان هسته‌ای را چه کسی در دامن ما گذاشته است و چرا آن زمان چیزی نگفتیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: آقای محتشمی که در دوران همان رئیس دولت به عنوان نمایندگان ادوار مجلس فعالیت داشت در انتقاد به رویکرد آن دولت در خصوص امضای پروتکل الحاقی با بسته شدن نشریه خود روبرو شده است و خوب است آقای زیباکلام این مسائل را به یاد بیاورد.

کوشکی خطاب به زیباکلام ادامه داد: باید به سپهبد رزم‌آرایی که معتقد بود ایرانیان نمی‌توانند آفتابه هم بسازند، گفت: بخواب که صادق زیباکلام و دوستانش بیدارند.

وی افزود: آقای زیباکلام! دکتر روحانی گفته است ما لغو فوری تحریمها را میخواهیم و طرف آمریکایی اعلام کرده است که ما چنین چیزی را نمیشناسیم. پس احتمال دارد توافقی صورت نگیرد. لذا باید به فکر فردای روزی باشید که این توافق حاصل نشود.