رأی منفی سنا به تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان

به گزارش افکارنیوز، سنای آمریکا روز سه‌شنبه به طرح تبدیل توافق هسته‌ای با ایران به یک پیمان که برای اجرا نیازمند رأی دو سومی کنگره بود، مخالفت کردند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتورها با ۵۷ رأی مخالف در برابر تنها ۳۷ رأی موافق این طرح را که از سوی گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه ارائه شده بود، رد کردند.

این طرح قرار بود به عنوان متممی برای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای در نظر گرفته شود. با این حال اغلب دموکرات‌ها و گروهی از جمهوری‌خواهان در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که افزودن متمم‌های جدید و سختگیرانه‌تر کردن طرح نظارت، موجب از بین رفتن حمایت‌ها از آن و به خطر افتادن امکان تصویب آن می‌شود.

به همین دلیل بسیاری از اعضای سنا پیش از این هم اعلام کرده بودند که به متمم‌های جدید رأی مثبت نمی‌دهند.

طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای موسوم به «قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران ۲۰۱۵» که دو هفته قبل در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید، در صورت تبدیل شدن به قانون، این امکان را نمایندگان کنگره می‌دهد که ظرف ۳۰ روز توافق نهایی با ایران را بررسی کرده و در مورد آن نظر دهند.(جزئیات طرح)

ساعتی قبل نیز کاندولیزا رایس وزیر خارجه اسبق آمریکا گفته بود توافق با ایران یک موافقتنامه اجرایی است و نیازی به تصویب در کنگره ندارد.