به گزارش افکارنیوز، محمد زارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات صحبت امروز(چهارشنبه) در نشست خبری به اعلام برنامه‌ها و مواضع تشکل سیاسی خود در مورد موضوعات مختلف پرداخت.

وی در مورد عضویت جبهه مردمی اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار داشت: ما درخواست عضویت خود را بنا به شروطی به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تحویل داده‌ایم اما هنوز هیچ خبری در مورد عضویت ما در این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب نیست.

حجت‌الاسلام فومنی تاکید کرد: جبهه مردمی اصلاحات به این دلیل برای عضویت در شورای هماهنگی جبهه پالاحات درخواست عضویت داده بود تا بین تمام احزاب اصلاح‌طلب اتحاد و همدلی ایجاد شود تا بتوانیم در انتخابات آتی منسجم‌تر حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام فومنی با اشاره به شعار سال مبنی بر دولت، ملت، همدلی و همزبانی گفت: امسال سالی است که دولت باید بستر مناسبی را برای ایجاد مشارکت مردم درامور فراهم کند.

«در ایجاد این بستر نباید برای دولت خودی، ناخودی، اکثریت و اقلیت معنا داشته باشد بلکه باید زمینه یک انتخابات پرشور را فراهم کند.»

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با بیان اینکه دولت باید تحمل شنیدن مخالفان خود را داشته باشد خاطرنشان کرد: اگر صدای مخالفان وجود نداشته باشد و انتقادی شکل نگیرد سازندگی نیز محقق نخواهد شد.

وی با تاکید براینکه جبهه مردمی اصلاحات همواره صدای مردم بوده است گفت: ما از بطن جامعه بلند شدیم و در قالب مردم هستیم و برخلاف بسیاری از احزاب که به رانت‌های و حلقه‌های سیاسی دولتی وصل هستند ما به هیچ جریانی وابستگی نداریم. وابستگی ما فقط به جریانی مانند اصلاحات است که البته اصلاحاتی که در چارچوب قانون اساسی، رهبری و امام است حرکت کند.

وی سال ۹۴ را برای نظام سال پردردسری دانست و گفت: در انتخابات آتی گروه‌هایی برای کسب کرسی‌های مجلس به میدان خواهند آمد که در گذشته انتخابات را تحریم کرده بودند اما پس از سال ۹۲ مجددا وارد نظام شدند که البته این خود نوعی همدلی و همزبانی است.

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات به انتقادات و تخریب‌های برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب علیه خود اشاره و اظهار کرد: خیلی‌ها به دلیل مواضع من با شخص بنده دچار مشکل هستند اما همین جا اعلام می‌کنم من از حمایت و پاسداری از امام و رهبری دست نخواهم کشید.

حجت‌الاسلام فومنی معتقد است که شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات کار احزاب را کم‌رنگ کرده است بنابراین باید این شورای مشورتی منحل شود.

وی ادامه داد: وقتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و احزاب اصلاح‌طلب وجود دارند چه نیازی است که برخی‌ها دایه مهربان‌تر از مادر بگیرند و برای اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه ما یک جریان اصلاح‌طلب هستیم گفت: ما(جبهه مردمی اصلاحات) اصلاح‌طلبی هستیم که در چارچوب قانون اساسی حرکت کرده وم بتواند همه جریانات را تحمل کند. ما به دنبال حصر کسی نیستیم و تفکر نئواصلاح‌طلبی دارید.

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات تصریح کرد: اگر اصلاح‌طلبان با هم اتحاد نداشته باشند در همه انتخابات‌ها شکست سنگینی خواهند خورد و ما می‌بینیم که جریان اصولگرا هر روز اتحاد خود را قوی‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام فومنی با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی باید با ۴ محور هاشمی، خاتمی، سید حسن خمینی و عارف وارد میدان شود. هم‌اکنون شاهد این هستیم که برخی‌ها برای انتخابات خبرگان خیز برداشته‌اند و تغییراتی را ایجاد کنند. ما معتقدیم که برای کسب کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری همه باید پشت سر آیت‌الله هاشمی جمع شوند.

وی با تاکید براینکه اصلح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم باید با کاندیدای خود(اصلاح‌طلب) وارد عرصه انتخابات شوند تصریح کرد: اصلاح‌طلبان اصلا نباید به دنبال ناطق و اصولگرایانی که شکست خورده‌اند بروند. ما اعتمادی به اصلوگرایان نداریم که بخواهیم با آنان ائتلاف کنیم البته همکاری با اصولگرایان معتدل الزامی است.

حجت‌الاسلام فومنی خاطرنشان کرد: همه باید کمک کنیم محمدرضا عارف(کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری) بتواند ریاست مجلس دهم را به دست گیرد. اصلاح‌طلبان کمبود شخصیت ندارند که به دنبال ناطق بروند.

وی از نام‌نویسی جبهه مردمی اصلاحات از کاندیدایی که برای از افرادی که برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قصد کاندیداتوری دارند خبر داد و گفت: این نام‌نویسی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد.

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات در بخش دوم سخنان خود به تحلیل و بررسی مسائل در عرصه سیاست داخلی و خارجی پرداخت.

حجت‌الاسلام فومنی در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: من معتقدم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱ + ۵ به نتیجه‌ای نخواهد رسید چراکه طرف مقابل زیاده‌خواهی‌های بیش از حدی دارد و به گونه‌ای که اظهار می‌کنند از ناموس ما(حفظ امنیتی و نظامی) بازدید کنند. دولت هم بهتر است همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد هسته‌ای نگذارند.

حجت‌الاسلام فومنی با تاکید براینکه در حوزه داخلی از دولت یک‌صدایی نمی‌شنویم گفت: هر وزیری حرف خودش را می‌زند بنابراین به روحانی سفارش می‌کنیم فریب ا فرادی را نخورد که بنا دارند فضا را رادیکالی کنند البته لحن آقای رئیس‌جمهور نیز طی چند روز اخیر کمی تند شده است.

دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات عدم مشارکت زنان در دولت و به کار نگرفتن افراد جوان را دو مشکل دولت یازدهم عنوان و خاطرنشان کرد: اگر روحانی در سال ۹۴ تصمیم به جوان کردن کابینه بگیرد کارها با سرعت بهتری دنبال خواهد شد.

وی در مورد استانی شدن انتخابات که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی کلیت آن مورد موافقت وکلای ملت قرار گرفت گفت: استانی شدن انتخابات به دموکراسی ضربه می‌زند و باید این طرح اصلاح شود.

حجت‌الاسلام فومنی در مورد طرح تایید صلاحیت‌شده‌ها خاطرنشان کرد: در مجلس طرحی در حال بررسی است به عنوان طرح تایید صلاحیت‌شده‌هایی که نیاز نیست برای ورود در عرصه مجددا از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شوند که به نظر من این طرح نوعی امنیت آهنی ایجاد کردن است.

وی در مورد ارزیابی خود در مورد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: نهضت برخی تحرکات خارجیی حکایت از این دارد که اقتشاش جدیدی در انتخابات آتی در راه است که این اقتشاشات به دلیل اهداف شخصی دنبال خواهد شد.