استانی شدن انتخابات از مجلس پنجم آغاز شد

به گزارش افکارنیوز، اسدالله بادامچیان نائب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در مناظره بررسی طرح استانی شدن انتخابات که امروز(چهارشنبه) در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد با بیان اینکه وقتی انتخابات به صورت استانی برگزار شود، شخصی که از استان تهران نامزده شده باید ۱۵ درصد رای شهر ورامین را نیز کسب کند تا بتواند وارد مجلس شود اظهار داشت: این موارد هزینه ها را بالا می‌برد و برای تامین هزینه‌ها راه‌های مشروع وجود دارد که البته محدود است و در این شرایط سوءاستفاده‌گران بیشتر از راه های غیرمشروع استفاده می‌کنند پس نه تنها این طرح خطر را کم‌تر نمی‌کند بلکه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مجلس خانه ملت است، بیان داشت: مجلس ما با مجالس غربی متفاوت است همچنین با احزاب کشورهای کمونیستی و با کشورهایی که نظام تک‌حزبی بر آنها حاکمیت دارد وکسی خارج از حزب نمی‌تواند رای بیاورد تفاوت دارد.

بادامچیان خاطرنشان کرد: ‌باید سعی کنیم انتخابات بر اساس ارزش‌های انقلابی و اسلامی و به دور از قدرت‌طلبی شکل بگیرد؛ در نظام اسلامی حاکمیت خدا مطرح است و جناح‌طلبی نباید مطرح باشد و در این رابطه اگر به تحزب بخواهیم کمک کنیم چه دلایلی وجود دارد که این طرح را مطرح کنیم.

نائب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه گفت: یک بار مسئله این است که مردم به یک حزب رای بدهند که در این صورت این مردم هستند که انتخاب می‌کنند ولی یک موقع فقط حزب کار می‌کند و سلطه دارد که در این حالت حق توده‌های مردم ضایع می‌شود. احزاب حتی در کشورهای تک‌حزبی هم اکثریت مردم را ندارند و تنها درصدی از اکثریت را دارند.

وی با اشاره به سابقه طرح استانی شدن انتخابات در مجلس تصریح کرد: در مجلس پنجم استانی شدن انتخابات شروع و مطرح شد و در مجلس ششم با ۱۲۰ رای تصویب شد و بعد زمانی که به شورای محترم نگهبان ارسال شد در آنجا رد شد و شورای نگهبان این طرح را مخالف موازین شرع و مغایر قانون اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در مجلس هفتم و هشتم این طرح مجددا مطرح شد و برخی‌ها کوشش داشتند با حاکمیت حزبی کار کنند. به هر حال ما مشکلی نداریم اگر این طرح برای تقویت حزب باشد ما حزب داریم و اگر این قانون برای شهرت پیدا کردن افراد باشد آن را هم داریم اما مسئله ما این است که انتخابات با شرایطی برگزار شود که حضور مردم را فراهم کند.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح این موضوع از سوی صادق زیباکلام مبنی بر اینکه هم اکنون نمایندگان همه کاره هستند و همه چیز دست نمایندگان است و دولت نقشی ندارد، گفت: این صحبت پذیرفتنی نیست و به طور مثال نهادها و قوه قضائیه کار خود را می‌کنند و جایگاه خود را دارند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی شهید بهشتی بحثمجلس را مطرح کرده تا مجلس مردمی بماند و پایگاه عناصر سوءاسفتاده‌چی و نمایندگان پولدارها نشود و نمایندگان مردم حضور داشته باشند.

بادامچیان اضافه کرد: دولت جدید همه بخشدارها و فرماندارها را برکنار کرده و در عین حال در روزنامه‌های خودشان اگر فرمانداری تغییر پیدا نکرده باشد می‌گویند چرا دولت آنها را برکنار نمی‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با طرح این پرسش که چرا صادق زیباکلام این مطالب را مطرح می‌کند، بیان داشت: دلیل این صحبت‌ها مشخص است و ایشان نگاه منفی دارند، ما اینجا آمده‌ایم که ببینیم این طرح مفید هست یا خیر، اما آقای زیباکلام همان حرف‌های جریان خاص خودشان را می‌زنند.

وی بر همین اساس تأکید کرد: در انتخابات مجلس اول از طرف حزب جمهوری نماینده بودم و پوشه انتخابات را هنوز دارم اما بنی‌صدر و دیگران کلی پول خرج کرده و پوستر چاپ کردند و موفق نشدند؛ حزب توده دفترچه‌های فراوانی چاپ کرد تا به قول خودشان نمایندگان سازمان مجاهدین، در مجلس خط امام را پیاده کنند. هیچکس هم مانع نشد و رأی نیاوردند.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، تأکید کرد: منافقین و مسعود رجوی پول فراوانی کسب کردند و رأی نیاوردند. آقای زیباکلام شما آن موقع مگر در جریان نبودید.

وی با بیان اینکه در انتخابات‌ها خیلی‌ها پول خرج می‌کنند، تصریح کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ پول‌های کثیف دیک‌چنی برای فتنه گری مأمور بود و دخترش الیزابت چنی در دوبی کار می‌کرد و اینکه از چه کسانی حمایت می‌کردند مشخص است.

بادامچیان ادامه داد: در مجلس طرح گذاشتیم که این هزینه‌ها صورت نگیرد ولی با زور و استبداد مگر می‌شود مردم را نگه داشت. باید نظارت شود اما خط شما این است که شورای نگهبان و نظارت را بکوبید، اگر شورای نگهبان نظارت نکند چه کسانی باید نظارت کنند. بالاخره یک جایی باید نظارت کند و در اکثر کشورها وزارت کشور این وظیفه را انجام می‌دهد اما در کشور ما قانون اساسی از وزارت کشور نظارت را گرفته و به شورای نگهبان واگذار کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه خطاب به زیباکلام اظهار داشت: شما می‌گویید نظارت استصوابی است پس چه باید باشد، یعنی استطلاعی باشد؟ شما فتنه‌گران را وطن‌پرست می‌دانید؟ اگر می‌دانید بگویید و بگذارید مردم بدانند. در همه ۹ دوره مجلس دوستان شما حضور داشتند، شورای نگهبان افرادی را رد صلاحیت کرد اما خواهش می‌کنم خبرگزاری فارس، بررسی کند که رد صلاحیت‌ها فقط به خاطر مشکلات سیاسی بود یا اینکه این افراد مشکلات گوناگون دیگری داشتند.

وی با بیان اینکه این طرح نقش پول را کم نمی‌کند بلکه بیشتر خواهد کرد، توضیح داد: مثلاً یک نماینده در استان تهران باید در ورامین هزینه کند و در کل استان هزینه داشته باشد و مردم هم باید به بالای ۳۰ نفر رأی بدهند و این شرایط هزینه ها را بالا می برد.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، اضافه کرد: این طرح مجلس را از مردمی بودن ساقط می‌کند و مانند مجلس سنا و مجلس اشرافی‌ها می‌شود. این طرح پایمال کردن حقوق مردم است لذا وجود مجلس سنا در زمان تنظیم قانون اساسی کشور رد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه احزاب در حد خودشان فعالیت می‌کنند، گفت: بطور مثال نهضت آزادی مجوز ندارد ولی از سال ۴۰ فعال است اما آرای مردم را نتوانسته جلب کند که بحثدیگری است. حزب مؤتلفه بیش از ۵۰ سال است که کار می‌کند اما توانمندی تبدیل نشریه هفتگی «شما» به روزنامه را نداریم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اینکه یک حزب بیاید و حاکمیت حزبی برقرار کند من صراحتاً می‌گویم حاکمیت حزبی یعنی پایمال شدن حقوق افراد منفرد و حتی ترجیح می‌دهم از کله افراد مستقل هم استفاده نکنم.

بادامچیان با بیان اینکه این طرح مردمی بودن مجلس را از بین خواهد برد، خاطرنشان کرد: این طرح مردمی بودن را کاهش می‌دهد و وقتی نماینده در حوزه انتخابیه خود حضور دارد بالاخره برخی درخواست‌های مردم را انجام می‌دهد. در عین حال همیشه دو سوم نمایندگان برای دوره بعدی انتخاب نمی‌شوند و به طور مثال فردی که در شهری فرودگاه افتتاح کرده در دوره بعدی موفق به کسب رأی نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با ذکر این نکته که این طرح روستاهای کشور را مغفول می‌کند، گفت: ‌ برخی نمایندگان تهران یک بار هم به روستا نرفته‌اند. اگر انتخابات استانی شود کسی که در ورامین می‌خواهد رأی بیاورد باید در تهران هم رأی بیاورد پس باید برای موفقیت در شهر بزرگی مثل تهران کار کند و به این ترتیب روستاها دچار محرومیت می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات دیگر طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت: این طرح انتظارات را از نماینده بالا می‌برد، با شرایط فعلی نماینگان نمی‌توانند پاسخگوی مردم باشند و با این طرح نماینده باید به همه جا برود و سرکشی کند.

نایبرئیس جبهه پیروان خط امام ور هبری در پایان تصریح کرد: این طرح با احترامی که به نیات مطرحکنندگان این طرح دارم مفید واقع نمیشود.