ابراز نگرانی «ترکی الفیصل» از نتایج مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، شاهزاده «ترکی الفیصل بن عبدالعزیز آل سعود» رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، امروز(چهارشنبه) از سیاست آمریکا و اقدام این کشور در پذیرش نتایج مذاکرات هسته‌ای با ایران انتقاد و ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای تنها به باز شدن دروازه‌های گسترش سلاح‌های هسته‌ای منجر می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «الشرق الاوسط» مصر، وی در همایش روابط بین‌الملل در مرکز «آسان» از مراکز معروف پژوهشی سیاسی در «سئول» واقع در کره جنوبی گفت که آمریکا بیش از حد، نتایج مذاکرات با ایران را پذیرفته است. ایران هنوز از اورانیوم غنی‌شده برخوردار است و حتی در زمانی که جامعه بین‌الملل بر این کشور، تحریم‌های اقتصادی تحمیل کرده بود، از این اورانیوم برخوردار بود.

وی در ادامه گفت: آمریکا باید درباره سیاستش در قبال خاورمیانه تجدید نظر کند تا اعتماد کشورهای منطقه را جلب کند. آمریکا در چارچوب سیاست‌هایش در قبال ایران، به اقداماتی مبادرت ورزیده که به افزایش میزان تنش و بحران در خاورمیانه دامن می‌زند و در توسعه و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه، سهیم است.

فیصل در اواخر اسفند گذشته، پیش از تفاهم هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ در «لوزان» سوئیس در مصاحبه با بی. بی. سی گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران می تواند موجب شود تا سایر کشورهای منطقه نیز بی‌درنگ برای توسعه سوخت هسته‌ای اقدام کنند. عربستان سعودی نیز به دنبال دستیابی به چنین حقی خواهد بود و همین طور سایر کشورها.

وی به صراحت گفت: من همواره گفته‌ام که هر نتیجه‌ای که از این مذاکرات حاصل شود، ما نیز به دنبال همان خواهیم بود. بنابر این، اگر ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را در هر سطحی داشته باشد، این تنها عربستان نخواهد بود که خواستار چنین چیزی خواهد بود.


مذاکره کنندگان هستهای ایران و گروه ۵+۱ سرانجام در تاریخ ۳ آذر ۱۳۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) به یک توافق مقدماتی رسیده و یک بازه شش ماهه را برای حصول توافق جامع در نظر گرفتند. طرفین مذاکره کننده پس از اتمام مهلت شش ماهه در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۴ شش ماه دیگر برای رسیدن به توافق کلی به یکدیگر فرصت دادند و تاریخ ۳ آذر ۱۳۹۳ (۲۴ نومابر ۲۰۱۴) را به عنوان ضرب الاجل در نظر گرفتند.