برخی می‌گفتند مذاکره نکنیم چون طرف مقابل خطرناک است

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز چهارشنبه در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان فارس تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به پیشرفت برسیم و نزاع‌های بنیان‌کن وحدت جامعه را به مخاطره نیندازد، باید فضا را باز کرده و آستانه تحمل خود را بالا ببریم.

وی گفت: بسیاری از مشکلات ما ریشه در بینش، جهان‌بینی و فرهنگ حاکم بر اذهان و افکار ما دارد و اگر بتوانیم در دیدمان نسبت به مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نوعی همدلی بوجود آوریم، مشکلات‌مان، مرتفع خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه همه مناصب سیاسی در کشور ما از طریق صندوق آرا به شکل مستقیم و غیرمستقیم به افراد واگذار شده است، اظهار داشت: از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، آزادی و حاکمیت ملی است که در صندوق آرا متجلی شده و باعثشده تا روح زندگی در جامعه ما جاری شود. البته باید از این فضای آزاد خوب بهره‌مند شویم و در برابر این دیدگاه که معتقد است تنها با دیکتاتوری می‌توان در کشورهای در حال توسعه نظم را مستقر کرد، بایستیم.

روحانی با تأکید بر اینکه هیچگاه نظرات گروه‌ها و اقشار مختلف در خصوصمسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منطبق بر یکدیگر نخواهد شد، گفت: گاهی اختلاف‌نظرها مایه برکت است که نمونه آن را می‌توان در تفاوت دیدگاه دو مرجع بزرگ تقلید در مباحثفقهی دید و باید از این فضای آزاداندیشی دفاع کرد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی سپس به حوادثاخیر شیراز اشاره کرد و گفت: اگر کسی می‌خواهد بیاید، سخنرانی کند و بحثی انجام دهد، مشکلی ندارد و نباید از این اتفاق ترسید، بلکه باید به طور مستدل به بحث‌ها پاسخ داد، لذا باید یکدیگر را تحمل کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه روزگاری گفته می‌شد، علم و دین با هم نمی‌سازد، یا دانشگاه و حوزه در کنار هم نمی‌توانند قرار بگیرند، گفت: خدا شهید مفتح ها را و شهید بهشتی‌ها را رحمت کند که به دانشگاه‌ها رفتند و فضاها را به یکدیگر نزدیک‌ کردند، زیرا این مشکلات به عدم آگاهی و اطلاعات کم بازمی‌گردد.
روحانی با بیان اینکه باید از لحاظ سیاسی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی به یکدیگر نزدیک شویم و با وجود اختلاف‌نظر همدیگر را تحمل کنیم، افزود: در همین مذاکرات هسته‌ای عده‌ای با حسن نیت می‌گفتند مذاکره نکنیم، زیرا طرف مقابل خطرناک است. این عده فکر می‌کنند که ایران در حال توسعه نمی‌تواند، با کشورهای بزرگ مذاکره کند. می‌ترسند که سرمان کلاه برود، اما ما ترسی از مذاکره نداریم و قدرت تیم دیپلماتیک کشور در برابر قدرتهای بزرگ، نماد اراده و اعتماد به نفس ملی است.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز تیم مذاکره کننده ما در برابر شش قدرت بزرگ حرف خود را می‌زند و آنها نیز اعتراف می‌کنند که در ایران دانشگاهیان، دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران حرف برای گفتن دارند و ما اعتماد به نفس داریم.

رییس جمهوری گفت: در مذاکرات هسته‌ای تا امروز گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است، زمانی کسی فکر نمی‌کرد که دنیا اصل غنی‌سازی در ایران را بپذیرد یا نطنز، مرکز غنی‌سازی باشد، اما امروز بحثی درباره اینکه اراک رآکتور آب سنگین نداشته باشد و یا تحقیق و توسعه برای سانتریفیوژهای پیشرفته انجام نشود، پذیرفته شده نیست،

دکتر روحانی گفت: اعتماد به نفس داشته باشیم. ایران کشور بزرگی است و دارای استعداد و ظرفیت‌های فراوان. آستانه تحمل‌ما را بالا ببریم و از سخنان و آثار بزرگان استفاده کنیم و تردید نداشته باشیم که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: بیایید به معنی واقعی کلمه آشتی کنیم، در پی انسجام و وحدت باشیم. فضا را آرام کنیم و با تلاش، عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی را جبران کنیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی حرف دفاع مقدس به میان می‌آید، نمی‌توان از شهید خلبان عباس دوران سخن به میان نیاورد، خلبانی که همچون سایر خلبانان داوطلب با وجود ۹۵ درصد احتمال عدم بازگشت از مأموریت، داوطلب برهم ریختن امنیت بغداد به عنوان میزبان کنفرانس عدم تعهد شد و با شهادت این کار را به سرانجام رساند.

رییس جمهوری گفت: این کشور، کشور فداکاری و ایثار است و در همه زمینه‌ها می‌تواند به توفیقات بزرگی دست یابد، چنانچه در چند ماه گذشته دو مجموعه از آثار گرانبهای تاریخی را در دو مبارزه حقوقی پیروز شدیم و آنها را از بلژیک و آمریکا به داخل کشور آوردیم. این کار، کاری کم‌سابقه بود.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات باید دست به دست یکدیگر بدهیم، گفت: همه گروه‌ها و اقشار از عشایر، معلمان و دانشگاهیان مشکلات، توقعات و مطالباتی دارند که سخنانشان به حق است و باید قدم به قدم مشکلات آنها را حل کنیم. آنچه در این جلسه مطرح شد را پیگیری خواهیم کرد.
رییس جمهوری گفت: الحمدالله نسبت به جامعه ایثارگری گام‌های خوبی برداشتیم و توانستیم قانون جامع خدمات ایثارگری را با وجود مشکلات اقتصادی خاک‌زدایی کنیم و معتقدیم که دعای یک خانواده ایثارگر می‌‌تواند دولتی را زنده کند. البته ایثارگران کار بزرگی انجام دادند و اجر آنها نزد خداوند محفوظ است و ما همیشه در برابر آنها شرمنده‌ایم. کسانی که برای کشور و ملت عزت، آفریدند.

روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه استان فارس به لحاظ قدمت تمدنی، علمی و فرهنگی و نیز استعدادها و ظرفیت‌ها منطقه ویژه است، گفت: در این استان توان و ظرفیت لازم برای توسعه کشور نیز وجود دارد.

رییس جمهوری به شخصیت والای میرزای شیرازی و نقش او در تحولات سیاسی ایران و حتی عراق و لیبی و نیز ملاصدرا در فلسفه اشاره کرد و گفت: حافظ و سعدی پس از قرن‌ها هنوز با ما سخن می‌گویند، کتب سعدی و غزلیات حافظ دانشگاه است و باید از خود پرسید کدام عالم و فیلسوف می‌‌تواند چنین سخن بگوید.

روحانی گفت: فارس سرزمین نخبه‌پرور است. پارسی روزگاری زبان علم بوده است و این به معنای آن است که در آن دوران، پیشرفت و علم و دانش در این منطقه رخ می‌داده و امروز نیز برای ما دفاع از فرهنگ، اسلام و ایمان‌مان حائز اهمیت است.

پیش از سخنان رییس جمهوری آیت‌الله ایمانی امام جمعه فارس از همدلی و همزبانی اقشار مختلف با مسئولان در استان فارس سخن به میان آورد و با اشاره به سابقه مردم فارس در دفاع مقدس و ظرفیت‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری خواستار زمینه‌سازی لازم برای حضور بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف شد.

سپس ۵ تن از برگزیدگان استان نظرات‌ و دیدگاه‌های خود را در خصوص حفظ اقتدار ملی در مذاکرات هسته‌ای، مبارزه با مفاسد در ابعاد گوناگون، قدردانی از دولت در کنترل نرخ تورم و ایجاد فضای امید در جامعه، تقویت احزاب در آستانه انتخابات مجلس، ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش، تشکیل کارگروه بررسی مشکلات عشایر و حفظ استقلال دانشگاه‌ها بیان کردند.

انتهای پیام/