هنوز توافقی نشده که برای تجارت با ایران عجله دارید

به گزارش افکارنیوز، «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور روز چهارشنبه به هند هشدار داد از شتابزدگی برای آغاز روابط تجاری با ایران خودداری کند.

به گزارش «بیزینس اینسایدر»، شرمن گفت: «چیزی که من به طور ویژه به هند می‌گویم همان چیزی است که به تمامی کشورهای وارد کننده نفت ایران و متمایل به انجام روابط تجاری با این کشور می‌گویم و آن اینکه تأمل کنید. ما هنوز وارد توافق نشده‌ایم.»

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا افزود: «می‌دانیم که هیچ‌کس نمی‌خواهد ته صف قرار بگیرد؛ می‌دانیم که همه می‌خواهند در صورت رفع تحریم‌ها در ابتدای صف باشند.»

وی که در مراسمی در «مرکز دانشگاه شیکاگو» صحبت می‌کرد گفت وارد شدن به روابط تجاری با ایران، حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای مدت زمانی وقت لازم خواهد داشت.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱ + ۵ پنجشنبه(۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن(۹ تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی(فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

شرمن در اظهارات خود در روز چهارشنبه خاطرنشان کرد آنچه دو طرف به آن رسیدهاند هنوز نه توافق بلکه راه حلهای سیاسی برای رسیدن به آن است.