چندصدایی در اصولگرایی از کجا کلید خورد؟

به گزارش افکارنیوز، در شرایطی که حدود ۱۰ ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده، شاهد تحرکاتی در هر دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب هستیم. هر دو جناح تلاش می‌کنند تا احزاب و گروههایی را که در خط فکریشان حرکت می‌کنند، دور یک میز نشانده و به نوعی یک جبهه متحد تشکیل دهند.

عده‌ای انتخابات ۹۲ را آغاز انزوای سیاسی اصولگرایان می‎دانند و این را به عدم ترغیب جامعه به این حزب معنا می‎کنند، این اظهارات در صورتی مطرح می‌شود که جریان اصولگرا ریشه در انقلاب دارد و مردم ایران با این جریان انس و الفتی ناگسستنی دارند. اما اینکه جریان اصولگرا در سال ۹۲ با اتخاذ استراژی غلط عرصه را به رقیب واگذار کرد، قابل انکار نیست و این مهم بر لزوم آسیب شناسی و ریشه‎یابی جریان اصولگرایی در رابطه با مسیر طی شده تاکید می‎کند و باید توجه داشت که عرصه انتخابات بزرگترین عرصه همدلی است که این همدلی ابتدا باید در میان کاندیداها و کسانی که می‎خواهند پا به عرصه پربحران سیاست بگذارند، درک شود.

** چندصدایی در جریان اصولگرایی از کجا کلید خورد؟


با توجه به تحولات سال ۸۸ انتخابات مجلس نهم زمینه‌ خوبی را برای عرض اندام انواع گروه‌های اصولگرا با تفکرات مختلف پدید آورد. ارائه لیست‎های جبهه پایداری، جبهه متحد اصولگرایان، جبهه حامیان ولایت و گروههای دیگر، ماحصل ورود رجال سیاسی به اصولگرایی با تفکرات متفاوت، بدون گذر از غربال خاصی بود.

از طرفی، برخی گروه‌های اصولگرا فقط خود را حامی راستین گفتمان انقلاب می‌دانستند، و بر این اساس با گروه‌های دیگر کنار نیامدند، در این راستا باید به این مسئله توجه کرد اتحاد اصولگرایان بدون در نظر گرفتن چهارچوب اصولگرایی ناب، موجب انحراف در این گفتمان خواهد شد.

با توجه به پایان دولت دهم که با عنوان اصولگرایی قدرت را در دست داشت و بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت سیاسی، انتخابات مجلس دهم برای اصولگرایان از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر اصولگرایان برای اینکه بتوانند در آینده سهمی در قدرت سیاسی کشور داشته باشند باید اکثر صندلی‌های مجلس دهم را از آن خود کنند.



**جای خالی معماران اصولگرایی


اصولگرایان در روزگاری که معماران این جریان همچون " عسکراولادی " و " آیت‌الله مهدوی‌کنی " زنده بودند٬ در رسیدن به الگوی وحدت راه هموارتری داشتند، اما در این دوران نیز گاهی اختلافات به حدی بود که شرایط همگرایی وجود نداشت. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ جمعی از نیروهای سنتی به ولایتی پیوستند و نیروهای نزدیک به مدرسه حقانی با سعید جلیلی بیعت کردند و اصولگرایان تکنوکرات هم دست در دست قالیباف گذاشتند.

در کنار این سه نفر محسن رضایی هم بود که جمعی از فرماندهان دفاع مقدس حمایتش می‌کردند و جمعی از رسانه‌های اصولگرا را سازماندهی کرده بود، در این شرایط ایجاد وحدت کار بسیار دشواری بود، امری که در آن دوره محقق نشد و به شکست اصولگرایان انجامید.

عدم اتحاد و واگرایی در جریان اصولگرا شرایط نامناسبی را برای آنها در دو سال گذشته فراهم کرده و این جریان مدافع اصول انقلاب اسلامی شاهد فتح سنگرهایش در مدت کوتاهی بوده است. اکنون ضرورت دارد تا این جریان از گذشته درس بگیرد و با تکرار نکردن اشتباهاتش به یک همگرایی مناسب برسد.

در اواخر سال گذشته یک نشست سه جانبه بین حزب موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جبهه پایداری برگزار شد، که این نشست را می‌توان گام موثری در جهت ایجاد وحدت و همگرایی میان اصولگرایان دانست.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی پس از این نشست اظهار کرد: آسیب‌شناسی‌های سه تشکل نشان می‌دهد که درک مشترکی وجود دارد و همین درک ما را به توافق و دیدگاههای مشترک رساند. هر سه تشکل آمادگی دارند دامنه این همگرایی را گسترده کنند تا همه طیف‌های اصولگرایی در آن جای گیرند.

از طرف دیگر نشست‌ها و برنامه‌های شخصیت‌هایی مثل سید رضا تقوی کمک فروانی به روند وحدت در جریان اصولگرا خواهد کرد. وی ریاست شورای همگرایی اصولگرایان را بر عهده دارد و بارها این نکته را مورد توجه قرار داده است که هیچ خیری در تفرقه وجود ندارد و تفرقه همواره منفور است و در مقابل آن همگرایی ممدوح بوده و موجب فراهم آمدن قدرت می شود.


**آثار مثبت جلسات سه جانبه بزرگان اصولگرا


برگزاری دیدار سه جانبه بزرگان اصولگرا در شهر مقدس قم مورد استقبال فعالان اصولگرا قرار گرفت و قرار شد این نشست‌های سه جانبه بین آیات مصباح، موحدی و یزدی ادامه یابد.

این جلسه سه‌جانبه می‌تواند منجر به همگرایی اصولگرایان شود و این از آثار مبارک این نشست‌ها است. بدون شک دیداری که در ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ بین این بزرگان اصوگرا برگزار شد آثار مثبتی خواهد داشت، زیرا این سه نفر مورد احترام جامعه، حوزه‌های علمیه و جریانات اصولگرایی هستند. باید در ادامه این نشست‌ها ببینیم این بزرگواران چه رهنمودهایی دارند و اصولگرایان نیز با توجه به ضرورت وحدت، چه اقداماتی را در راستای همگرایی انجام می‌دهند.


آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اظهار خوشحالی از نشست‌های احزاب اصولگرا دستاوردهای این نشست‌ها را امیدبخشدانسته و ابراز امیدواری کرده است که تجربه انتخابات سال ۹۲ هرگز تکرار نشود.

وی تصریح کرد: همگرایی و وحدت بین اضلاع اصولگرایی یک اصل است ما امسال با تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در سطح ملی مواجه هستیم لذا باید یکصدا باشیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به دیدار خود و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی آن را خوب و مفید توصیف کرد و ادامه داد: جامعتین در عرصه سیاسی کشور می‌خواهد نقش کلیدی را ایفا کند، لذا بر اساس منشور اصولگرایی، همگرایی با همه ظرفیت‌های اصولگرایی را ضروری می‌داند.

وی افزود: اگر اصولگرایان کندروی و تندروی را کنترل کنند و به عقل جمعی عمل نمایند و در کارهای مهم و اساسی اصل مشورت را فراموش نکنند، موفق خواهند شد.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: ما اگر عقلانیت سیاسی و الهی را ملاک بدانیم حتماً به اجماع و ائتلاف حداکثری می‌رسیم.

موحدی کرمانی با اشاره به اینکه افتخار اصولگرایان اطاعت از امام(ره) و رهبری است، گفت: همدلی و همزبانی بین اصولگرایان مقدمه شکل‌گیری همین رویکرد در سطح ملی است و ما ان شاءالله شاهد وحدت ملی و انسجام اسلامی در کل کشور باشیم.

برای انتخابات اسفندماه امسال تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا اصولگرایان به وحدت برسند با این حال واقعیت این است که علی‌رغم باقی ماندن اختلافات قبلی، ورود گزینه‌های جدید به انتخابات کار وحدت را میان اصولگرایان دشوار‌تر کند. از یک طرف برخی مدیران دولت نهم و دهم در صف بهارستان ایستاده‌اند و می‌خواهند تجربه اجرایی خود را در حوزه قانونگذاری به رخ بکشند و در طرف دیگر طرفداران رئیس مجلس پنجم قرار دارند که دوست دارند اصولگرایی را با اعتدال پیوند بزنند.

در چند ماه گذشته اصولگرایان چندین نشست مشترک با یکدیگر داشتند و در کنار آن نیز طی دیدارهایی به صورت دوجانبه و چندجانبه به بررسی نحوه ورود خود به انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند. البته دیدارها فقط به حزب موتلفه اسلامی و پایداری منحصر نمی‌شود و مشاهده می‌شود جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با سایر احزاب اصولگرا دیدار می‌کنند و با آسیب‌شناسی گذشته، به بررسی راهکارهای ورود به انتخابات می‌پردازند.

**ضرورت تاکید بر نقاط مشترک جریان اصولگرایی


به نظر می‌رسد ضرورت دارد احزاب و شخصیت‌های مختلف اصولگرا در این جلسات با تکیه بر نقاط مشترک بسیار زیادی که دارند سعی کنند سازوکاری را برای ورود به انتخابات تعیین کنند؛ البته این اقدام مسبوق به سابقه هم هست و ما در انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی شاهد ائتلاف ۷ + ۸ با عنوان جبهه متحد اصولگرایان بودیم و اصولگرایان با سازوکار مشخص توانستند حداکثر نمایندگان مجلس را باتوجه به اعتماد ملت به دست آورند.

چتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز همواره بر جریان اصولگرا سایه افکنده است و همیشه می‌تواند محوری برای وحدت و ائتلاف جریان اصولگرا باشد.

اصولگرایان به نقش روحانیت در جامعه اعتقاد راسخ دارند و همواره محور وحدت خود را در فعالیت‌های سیاسی بر مدار مراجع تقلید و بزرگان دین قرار داده‌اند، تا از طرفی تصمیمات خلاف شرع نداشته باشند و از طرف دیگر با توجه به مقبولیت روحانیت در بین آحاد جامعه، مردم به فهرست مورد تائید روحانیت اعتماد کنند.

**اصولگرایان باید به نقش رسانه‌ها در همگرایی توجه کنند


اصولگرایان باید در عرصه رسانه نیز نقش فعال و موثری داشته و نمی‌توان از نقش رسانه‌های حامی اصولگرایان در تقویت و انسجام وحدت اصولگرایان چشم پوشی کرد. در شرایطی که رسانه‌های اصلاح‌طلب در تلاشند بین اصولگرایان اختلاف‌افکنی کنند و راهبردهایی را در این زمینه تعیین کرده‌اند، رسانه‌های اصولگرا باید واقعیت‌های درون اصولگرایان را نشان داده تا در مقابل حملات بی‌وقفه آنها پاسخ مناسبی داشته باشند.

رئیس شورای سیاستگذاری اصولگرایان نیز این مسئله را مورد توجه قرار داده و در این زمینه اظهار کرد: در فرآیند تولید، توزیع و عرضه پیام، رسانه‌های اصولگرا باید دقت داشته باشند که چه پیامی را برای افکار عمومی تولید می‌کنند و در چه قالبی آن را به مردم ارائه می دهند. اگر توزیع پیام‌ها مدیریت نشود، ممکن است نتیجه عکس گرفته شود لذا اصولگرایان و فعالین رسانه ای آن باید به این مساله در کنار هم افزایی رسانه ای توجه ویژه داشته باشند.

اتحاد اصولگرایان در وهله اول، نیازمند اتحاد رهبران آنها است و با توجه به ظرفیت بالقوه اصولگرایان، باید دقت داشت مصالح جمع اصولگرایی بر مصالح فردی و گروهی ترجیح داده شود. و هرگونه اتحاد نباید موجب سوء استفاده برای مصالح فردی و گروهی باشد.

در مجموع می توان گفت که جریان اصولگرا به این عقلانیت رسیده است که واگرایی و عدم وحدت عامل اصلی شکست آنها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بوده است و هم‌اکنون ضرورت دارد تا که این جریان بیش از پیش اتحاد داشته باشند. تنها همگرایی میان اصولگرایان می‌تواند از شکست دوباره آنها در انخابات آتی مجلس جلوگیری کند.