خبر خوش عراقچی از مذاکرات در وین

به گزارشافکارنیوز، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره این دور از مذاکرات در وین گفت: این سومین دوری است که ما کار روی نگارش پیش نویس تفاهم یا توافق نهایی را ادامه می دهیم.

عراقچی در گفتگوی با خبرگزاری صدا و سیما در فرودگاه وین افزود: این مذاکرات پیشتر در وین و نیویورک برگزار شده بود.

وی با اشاره به اینکه ما در نیویورک موفق شدیم به نخستین پیش نویس متن برسیم و آلان کار روی این پیش نویس ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: این پیش نویس براساس مفاهیم و راه حل هایی است که در لوزان به دست آمده و ما باید به این راه حل ها و مفاهیمی که در لوزان به دست آمده وفادار باشیم و تنها در همان چارچوب مذاکره خواهیم کرد و سعی می کنیم که به یک متن مکتوب برسیم.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که چند درصد از کار انجام شده است، گفت: خیلی نمی توان درصدی اعلام کرد، به هرحال ما اکنون متنی داریم که بخش نسبتا قابل توجهی از آن درباره حتی همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف نظر است.

وی ادامه داد، در برخی از پارگراف ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پارگراف ها یک جمله و بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی یک بخش قابل توجهی الان به اتمام رسیده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در ادامه گفت: امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع بندی نهایی داشته باشیم. وی افزود: عوامل مختلفی در داخل اتاق مذاکرات و خارج از آن هست که میتواند مانع شود، ما با همه این عوامل همزمان در حال مقابله هستیم و مذاکرات را پیگیری می کنیم. بسیار امیدوار هستیم حتی قبل از موعد مقرر هم به توافق برسیم.

وی درپاسخ به این سوال که آیا تدوین پیش نویس با حضور همه طرفین و یا بخشی از مذاکره کنندگان انجام می شود، گفت: از طرف مقابل, خانم «هلگا اشمید» معاون و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از دیگر کشورها مذاکره می کنند و در تماس دائم با بقیه هستند.

وی افزود: کارشناسان بقیه کشورها هم در جلسات حضور دارند و ایشان نیز در مشورت مرتب با بقیه کشورها هستند. روزجمعه معاونین وزرای خارجه بقیه کشورها هم به این مذاکرات ملحق خواهند شد و پس از آن یک جلسه جمعی خواهیم داشت.

عراقچی گفت: روز پنجشنبه ملاقات دو جانبه ای با امریکایی ها خواهیم داشت و یک قرار ملاقات هم با هیئت چینی در همان روز خواهیم داشت.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه با هیئت روسیه حتما دیدار خواهیم داشت، گفت: با کشورهای اروپایی هم بصورت یکجا یا جداگانه دیدار می کنیم.

وی افزود: این فرصت خوبی است که با حضور معاونین وزاری خارجه و مدیران سیاسی کشورهای ۵ + ۱ به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت وگوها را به پیش ببریم و بتوانیم این اختلافاتی که در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز قرار دارد را هرچه کمتر کنیم و به یک متن واحد زودتر برسیم.