تا عملی شده وعده های سعودی حج متوقف است

به گزارش افکارنیوز، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه دقایقی پیش از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که تحت عمل جراحی قرار گرفته و در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است، عیادت کرد.

* منتظریم وعده سعودی‌ها عملی شود

وی در حاشیه این عیادت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره آخرین پیگیری‌ها در زمینه حادثه جده عنوان کرد: بخش‌های مختلف مقامات سعودی در عالی‌ترین سطوح یعنی از محمد بن نایف که معاون ولیعهد دولت عربستان است تا معاونان وزیر خارجه و وزیر کشور و سایر مقامات ذیربط همگی قول دادند که با درک حساسیت این موضوع و همچنین طبق قانون شرع مورد اعتقاد همگان، ۲ فرد خاطی مجازات شوند و ما هم منتظریم که وعده داده شده دولت سعودی عملی شود.

قشقاوی افزود: امیدواریم که هر چه زودتر فرآیند محاکمه این دو نفر شکل گیرد و طبعا افکار عمومی ملت ما هم منتظرند که حکم مناسب با اعمال این دو فرد خاطی زودتر صادر شود که خود مقامات سعودی از آن به عنوان اشد مجازات یاد کرده‌اند.

وی درباره توقف حج عمره نیز اظهار داشت: حج عمره تا پایان روشن شدن این موضوع متوقف است، ولی بحثی از توقف حج تمتع نیست و مقدمات انجام آن در حال صورت گرفتن است.

* ادعای صهیونیست‌ها قابل اعتنا نیست

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جدید نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم در راستای ایران هراسی گفت: ادعای مقامات صهیونیستی قابل اعتنا نیست و نیازی هم به پاسخگویی ندارد.

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: موضع آنها کاملا روشن است و ارزش پاسخگویی ندارد.

قشقاوی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره وضعیت کنونی سوریه نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه اعتقاد دارد که فرجام مسائل سوریه باید فرجامی سیاسی باشد و از ابتدا تا آخر این موضوع از سوی مسئولان ایرانی اعلام شده و در همین راستا پیگیر آن هستیم.

معاون کنسولی و مجلس وزارت خارجه گفت: هرگونه ابتکار سیاسی که بتواند مذاکرات سوری - سوری را تقویت کند از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال واقع می‌شود.

وی به مذاکرات سوری - سوری برگزار شده در مسکو اشاره کرد و افزود: معتقدیم که سوریه باید هر چه زودتر از حضور تروریست‌ها و جریانات افراطی و خشن عاری شود تا مردم متمدن و با فرهنگ سوریه مانند مردم دیگر نقاط دنیا آرامش داشته باشند و زندگی مسالمت‌آمیز خود را که سالیان زیادی در این کشور برقرار بود، ادامه دهند.

قشقاوی افزود: ایران همواره کمک کننده صلح و ثبات در منطقه و مقابله کننده با تروریسم و خشونت است. ضمن اینکه از فرآیند مذاکرات سوری - سوری حمایت کرده و این امر موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم که دیگر کشورها دیر یا زود هم به این نتیجه برسند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره آزادی زندانیان ایرانی محبوس در خارج از کشور نیز گفت: روند آزادی زندانیان ایرانی محبوس در خارج از کشور ادامه دارد و در این راه وزارت خارجه توفیقات خوبی را داشته است.

*۲ هزار و ۳۰۰ زندانی ایرانی در خارج از کشور

وی افزود: بین ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ زندانی ایرانی طی سالیان زیادی در خارج از کشور محبوس بوده‌اند که با تلاش وزارت خارجه این آمار کاهش یافته و هم اکنون در سراسر جهان به ۲ هزار و ۳۰۰ زندانی رسیده است. یعنی بیش از یک هزار نفر از آنان آزاد یا مورد عفو قرار گرفته‌اند.

قشقاوی اظهار داشت: بخشی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور زندانیان تحریمی هستند که آمریکایی‌ها به دنبال استرداد آنها بوده‌اند که البته به تدریج در فرآیند قضایی بیگناهی این افراد ثابت شده است.

وی گفت: بیگناهی بسیاری از زندانیان تحریمی که به عنوان زندانیان سیاسی در خارج از کشور معروف هستند، ثابت شده و آنها به کشورمان باز خواهند گشت.

*۱۹ زندانی ایرانی در آمریکا مرتبط با تحریم‌ها

قشقاوی در توضیح بیشتر افزود: ۱۹ زندانی سیاسی و تحریمی ایران در آمریکا محبوس هستند که این افراد عمدتاً با بهانه های غیرواقعی و معمولی و بی پایه مورد تعقیب ساختار قضایی آمریکا واقع شده‌اند که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد آزادی این ۱۹ زندانی ایرانی در آمریکا باشیم.

وی تصریح کرد: پیگیر‌ی‌های انجام شده از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین توجیه افکار عمومی در این زمینه باعثمی‌شود که بیگناهی زندانیان ایرانی در خارج از کشور ثابت شود و در این راستا از پیگیری‌های رسانه‌های ایرانی تشکر می‌کنم.

وی همچنین با اعلام بهبودی وضعیت جسمانی صالحی گفت: دعای خانواده و مردم ایران موثر واقع شده و آقای صالحی رو به بهبودی است و جای هیچ نگرانی نیست.

قشقاوی افزود: انشاءالله خداوند وجود آقای صالحی را برای خدمت به کشور و پیشبرد اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی حفظ کند.

معاون وزیر خارجه با اشاره حضور امروز ظریف در بیمارستان و عیادت از صالحی عنوان کرد: آقای ظریف به ما توصیه کردند که در حدی که مزاحمتی برای آقای صالحی ایجاد نشود معاونان در حد مقدورات از ایشان عیادت کنند.

انتهای پیام/