آمانو: ایران باید دسترسی به تأسیسات نظامی را بپذیرد

به گزارش افکارنیوز، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در روز سه‌شنبه انجام داده می‌گوید ایران باید دسترسی این نهاد دیده‌بان هسته‌ای به تأسیسات نظامی‌اش را بپذیرد.

آقای «آمانو» در این مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اظهاراتی متناقض با مقامات ایرانی گفته توافق هسته‌ای به کارشناسان آژانس، حق دسترسی به سایت‌های نظامی ایران را می‌دهد.

وی در حالی این ادعا را مطرح کرده که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ دور جدید گفت‌وگوها برای رایزنی درباره جزئیات توافق را در شهر وین آغاز کرده‌اند.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱ + ۵ روز پنجشنبه ۱۳ فروردین ماه اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن(۹ تیرماه) باشد.

آمانو روز سه‌شنبه مدعی شد ایران در این سند تفاهم به طور مشخص با اجرای قراردادی از آژانس موسوم به «پروتکل الحاقی» موافقت کرده است.

امضا و تصویب «پروتکل الحاقی» اختیاری است و جزو وظایف کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی نیست و به عنوان اقدامی اطمینان‌ساز انجام می‌شود.

پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های وسیع و سرزده از تمامی مناطق مورد نظر اعم از تاسیسات اعلام‌شده و نشده را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند.

ایران در جریان توافق موسوم به «سعدآباد» که در پاییز سال ۱۳۸۲ در تهران بین وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان با «حسن روحانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد اتمی به دست آمد، با پذیرش این پروتکل موافقت کرد و پیش از تصویب در مجلس، آن را داوطلبانه به اجرا گذاشت اما پس از عدم پایبندی این سه کشور به تعهداتشان و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، مجلس شورای اسلامی دولت را به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ملزم کرد.

۱۴۷ کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، اما آمریکا و برخی کشورهای دیگر مفادی را در نظر گرفته‌اند مبنی بر اینکه این بازرسی‌ها نباید تهدیدکننده امنیت ملی آن کشورها باشد. ایران هم خواستار همین شرط است اما آمانو علی‌رغم این مدعی شد برای ایران همان قواعد کشورهای دیگر به کار برده خواهد شد.

مدیر کل آژانس گفت: «در بسیاری از کشورهای دیگر ما گاه به گاه، هنگامی که دلایل کافی داریم، درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی را مطرح می‌کنیم. چرا برای ایران اینطور نباشد؟ اگر ما برای دسترسی، دلیل داشته باشیم این کار را انجام می‌دهیم و ایران اصولاً باید آن را بپذیرد.»

وی در ادامه گفت آژانس در هر زمان که متوجه «تناقض یا موردی غیرعادی» درباره فعالیت‌ها و مواد اعلام‌شده ایران شود می‌تواند درخواست دسترسی، توضیح یا «بازرسی فوری» را مطرح کند.

انتهای پیام/ ا.