به گزارش افکارنیوز، «عمر موسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب در گفت‌وگویی با روزنامه «البیان» امارات مدعی شد ایران به دنبال تسلط بر چهار پایتخت است و باید جلوی این امر گرفته شود.

«انجمن رسانه‌های عربی» سه‌شنبه(دیروز) در امارات متحده عربی با حضور «محمد بن راشد» ولی‌عهد دبی و چند تن دیگر از مقامات این کشور افتتاح شد که عمرو موسی یکی از میهمانان آن است. این چهاردهمین دوره انجمن مذکور است که با مشارکت ۲۰۰۰ تن از سیاستمداران، اصحاب رسانه و کارشناسان مختلف رسانه برگزار می‌شود.

متن گفت‌وگوی عمرو موسی با البیان به این ترتیب است:

آیا معتقدید که امنیت قومی مصر از سوی ایران از طریق تلاش برای کنترل تنگه «باب المندب» در خطر است؟

این مسأله فعلا یک تهدید است…این موضوع حداقل یک تهدید برای کشتیرانی در کانال سوئز است. من معتقدم که یمن در معرض تهدید برای تقسیم یا جنگ داخلی وجود دارد.

ایران و ترکیه؛ کدام یک خطرناکترند؟

هر دو دولت بخشی از خاورمیانه هستند، هر کدام از این دو سعی کنند سیاست تسلط را در خاورمیانه پیاده کنند به جز تنش و خسارت به همه از جمله خودشان نتیجه‌ای نخواهد داشت. اما اگر سیاست‌های مثبت یعنی همکاری و ثبات و احترام به حاکمیت دولت‌های عربی را پیشه کنند آینده‌ای درخشان در انتظار منطقه خواهد بود.

نظرتان درباره برنامه هسته‌ای ایران و تبعات آن چیست؟

این موضوع ابعاد جدی بسیاری دارد. همچنین ابعاد مثبت نیز دارد اما با کمال تاسف پیامدهای منفی آن در حال آشکار شدن است. همگان باید بیدار باشند که این توافق از جمله سیاست‌های منفی در منطقه نباشد، سیاست‌هایی که امنیت منطقه‌ای و عربی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیگر اینکه سلاح هسته‌ای به هیچ وجه نباید در منطقه وجود داشته باشد.

آمریکا دنبال هم‌پیمانی‌های جدیدی در منطقه به دور از اعراب است، آیا این تشخیص صحیح است؟

این جدید نیست. شرایطی که خود را بر جهان عرب و منطقه خاورمیانه تحمیل کرده کاملا منفی است و به ضرر اعراب است به همین دلیل عرب‌ها باید مواضع جمعی برای جلوگیری از این موضوع اتخاذ کنند. اعراب باید بیدار باشند.

ایران به آمریکا نزدیک شده یا آمریکا به ایران، کدامیک دقیق‌تر است؟

هر دو صحیح است.

آیا آنچه در یمن اتفاق افتاده بخشی از مبادلات مذاکره‌ای است؟

تصمیم عربی برای مداخله از طریق عملیات «توفان قاطع» و نیز عملیات «بازگشت امید» باید با دید یک تحول مثبت بررسی شود که همزمان با جاه‌طلبی‌ها منطقه‌ای ضرورتا دیکته شد.

هم اکنون نماینده سازمان ملل در یمن و طبیعتا تعامل سازمان‌های بین‌المللی با مسأله یمن تغییر کرده است. سخن هم اکنون از گفت‌وگوی سیاسی بر اساس منفعت یمن و دولت‌های همجوار و امنیت عربی است و همه اینها نکات مثبتی است که باید اتخاد شود.

مهم این است که علیه تفکیک دولت‌های عربی و نزاع طایفه‌ای و مذهبی بایستیم.

نظر شما درباره تشکیل نیروی عربی مشترک که در شرم‌الشیخ مطرح شد، چیست؟

این موضع همچنان در حال بررسی است و امیدوارم که در معرض تبلیغات رسانه‌ای منفی قرار نگیرد. فعلا درباره این موضوع صحبتی ندارم اما در کل مثبت است.

رئیس انجمن امنیت و صلح خلیج فارس: به اوباما اعتماد نداریم / بشار اسد باید برود

«فهد الشلیمی» رئیس انجمن امنیت و صلح خلیج فارس در این کنفرانس گفت: باید یک توفان قاطع دیگر در سوریه برای براندازی «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور آغاز شود.

وی افزود: به باراک اوباما رئیسجمهور آمریکا اعتماد نداریم زیرا ضمانتهایی درباره پرونده هستهای ایران به ما نمیدهد.