هواپیمای تشریفاتی خاتمی کجاست؟

به گزارش افکارنیوز، در زمان دولت آقای خاتمی، هواپیمایی به مبلغ چهل میلیارد تومان از سلطان برونئی به‌عنوان هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور خریداری شد.

این هواپیمای تشریفاتی از نوع ایرباس ۳۲۱ و متعلق به سال ۲۰۰۲ میلادی، دارای امکاناتی همچون سالن کنفرانس و وجود ارتباطات اینترنتی بود که به سفارش دولت خاتمی به‌عنوان هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور خریداری شده بود.

پس از پایان دولت آقای خاتمی قرار بود این هواپیما در آذر ۸۳ به شرکت هواپیمایی هما تحویل داده شود، اما با کارشکنی شرکت فرانسوی این هواپیما در آذر ۸۴ و در زمان دولت محمود احمدی نژاد به جمهوری اسلامی تحویل داده و وارد کشورمان شد.

در همین راستا روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از سایت «عصر ایران» در آن زمان نوشت: هواپیمای ایرباس ۳۲۱ تشریفاتی که توسط دولت سید محمد خاتمی خریداری شده بود در دولت احمدی نژاد تحویل جمهوری اسلامی ایران شد و این روزها به تازگی دوران در لانه ماندن را پشت سر گذاشته و در سفرهای مقامات جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: مسئولان هواپیمایی و آشیانه جمهوری اسلامی ایران به مسئولان دولتی توصیه کردند که از این هواپیما استفاده شود زیرا هزینه‌های در جا ماندن و نگهداری آن بسیارسنگین است.


بنابراین خبر، «به تازگی این هواپیما پروازهای خود در سفرهای خارجی مسئولان دولتی را آغاز کرده و دکتر پرویز داودی معاون اول رئیس جمهوری نیز به تازگی نخستین مقام عالی رتبه دولتی بود که با این هواپیمای تشریفات به یکی از کشورهای آسیای مرکزی سفر کرد.»

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» خود افزود: «براساس برخی شنیده‌ها قرار است این هواپیما در سفرهای بعدی آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهوری نیز مورد استفاده قرار گیرد.».

اما حالا بعد از گذشت چند سال باز هم خبری از این هواپیمای پر حاشیه و البته هزینه بر نیست.

و باز هم این سوال مطرح می شود که این هواپیما در کجا قرار دارد و در حال حاضر چه بهربرداری از آن می شود؟

هواپیمای تشریفاتی که در آن زمان حدود ۵۹ میلیون دلار را از صندوق ارزی کشور خارج کرد حالا باز هم گویا بدون استفاده شده است و با توجه به اینکه هزینه های نگهداری و در جا ماندن چنین هواپیماهایی بسیار هزینه بر است پس انتظار می رود تا در دولت امید و تدبیر تصمیم مناسبی برای این سرمایه ملی اختصاص داده شود.