آغازی برای شوراندن افکار عمومی علیه جنگ افروزی سعودی ها
گروه سیاسی

- یک کارشناس رسانه و بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حمایت از ثبات و امنیت منطقه از یک سو و کمک به کشورهای مظلوم از دیگر سو، نقشی تاریخی هم در حل بحران یمن و هم در منطقه می تواند ایفا کند.


حسن عابدینی کارشناس حوزه رسانه و بین‌الملل در خصوص تحولات یمن و نیز نحوه رویکرد ایران در قبال این کشور در گفت و گو با خبرنگارافکارنیوزگفت: تحولات در یمن یکی از موضوعات مهم در گذر تاریخی منطقه غرب آسیا و شمال آمریکاست، این منطقه از حدود چهار سال و نیم گذشته به سبب بروز موج بیداری اسلامی دچار تحولات عظیم شده که متاسفانه انقلاب‌های مردمی مبتنی بر اندیشه‌های دینی در کشورهای تونس، مصر، بحرین و در مرحله نخست یمن به سرقت رفت، اما مردم یمن بار دیگر تلاش کردند تا انقلاب را زنده نگه دارند.

وی افزود: آنچه امروز در یمن اتفاق می‌افتد در حقیقت نشان دهنده زنده بودن انقلاب مردم این کشور است و جنگ تحمیلی رژیم سعودی بر ضد مردم یمن گامی است برای سرکوب این سرزندگی انقلابی مردم است.
به اعتقاد این کارشناس رسانه، جنگ عربستان بر ضد مردم یمن، جنگ یکسویی که از سوی یک رژیم دیکتاتور و فاقد مشروعیت مبتنی بر مردم‌سالاری بر ضد یمن است.

عابدینی در ادامه اینطور توضیح می دهد: عربستان کشوری است که حکومتش طی هفتاد سال گذشته در دست هفت برادران که وابسته به یک خاندان هستند دست به دست گشته است، رژیم سعودی فاقد هرگونه اندیشه‌های مردم سالارانه هست، بنابراین حق ندارد مانع از انتخاب مردمی یک حکومت در یمن شود.

عابدینی با اشاره به اینکه جنگ بر ضد مردم یمن به اصطلاح یک جنگ پیش‌دستانه است تصریح کرد: اما مردم یمن هرگز هیچ کشوری از جمله سعودی ها را تهدید نکردند و جنگ ۵۰ روز گذشته نشان داد که علی‌رغم فرود هزار بمب بر سر مردم این کشوربازهم مایل به آتش‌افروزی به کشورهای دیگر نبودند.

وی به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در حل این بحران نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حمایت از ثبات و امنیت منطقه از یک سو و کمک به کشورهای مظلوم از دیگر سو، نقشی تاریخی می‌تواند در منطقه ایفا کند.

وی در توضیح بیشتر این مطلب ادامه داد و گفت: تلاش‌ها برای جلوگیری از آتش‌افروزی سعودی ها و کمک به برقراری آتش‌بس در زمره سیاست‌هایی است که دستگاه دیپلماسی ایران درحال پیگیری آن است به نظر می‌رسد که این سیاست در صورتی که در چارچوب هماهنگی میان کشورهای منطقه کشورهای غیرمتعهد سازمان همکاری اسلامی و حتی سایر کشورهایی که مایل به جلوگیری از جنگ و خونریزی باشد می‌تواند پیگیری شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد وگفت : آمد و شدهاي سياسي و رايزنيهاي ديپلماتيک گرچه به سبب تزريق دلارهاي نفتي سعودي و حمايت قدرتهاي بزرگ از جمله آمريکا تاکنون چندان ثمربخش نبوده اما ميتواند افکار عمومي را بر ضد خطر جنگافروز عربستان سعودي بشوراند تا زمينه براي کمکهاي انسان دوستانه به مردم يمن و آغاز گفت وگوهاي يمن فراهم کند. و شايد نشست ژنو در سه چهار روز آينده نخستين گام در اين مسير باشد.