کمالوندی: گزارش آژانس ایراد حقوقی دارد

به گزارش افکارنیوز، بهروز کمالوندی، معاون حقوقی، امور بین المللی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را تکراری و از نظر حقوقی دارای ایراد دانست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: این گزارش که قرار است به شورای حکام ارائه و هفته آینده بررسی شود گزارشی تکراری است به نحوی که اگر در کنار دیگر گزارش‌های آقای آمانو در چند سال گذشته بررسی شود تکرار برخی موضوعات، خواسته ها و اتهامات بی اساس است.

وی افزود: در این گزارش همچنین به دو موضوع پرداخته شدکه نخستین موضوع مربوط به اقدام مشترک و بررسی عملکرد جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق ۱ + ۵ است که هم در این گزارش و هم در گزارش های پیشین آژانس اذعان شده که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.

کمالوندی گفت: بخش دیگری از این گزارش نیز مربوط به همکاری‌های ایران وآژانس در چارچوب بیانیه امضا شده میان آقایان آمانو و صالحی در آبان ۹۲ است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در این بیانیه همکاری‌های ایران و آژانس به شکل گام به گام تعریف و مقرر شده است موضوعات مرتبط با هم که شامل سه دسته و جمعاً ۱۸ موضوع است حل وفصل شود.

وی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای مکرر آمانو مبنی بر ناتوانی در اظهار نظر درباره فعالیت‌های اظهار نشده ایران گفت: این موضوع در چارچوب پروتکل الحاقی قابل بررسی وحقی دوطرفه است اما ما زیاد نیازی نداریم به اینکه فعالیت های اعلام نشده‌مان که صلح آمیز است تأیید شود زیرا معتقدیم همه فعالیت‌هایمان که صلح آمیز است اعلام شده که گزارش های آژانس نیز مؤیدآن است.

کمالوندی افزود: اگر روزی پروتکل را اجرا کنیم مفهومش این است که ما به آژانس دسترسی می دهیم و دیگر نمی تواند ادعا کند که فعالیت های اظهار نشده‌ای ممکن است وجود داشته باشد زیرا حق دسترسی می یابد که البته این حق نیز تعریف شده است.

وی با اشاره به تصور غلط از اختیار آژانس برای بازرسی از هر مکان کشورمان و در هر زمان تأکید کرد: حتی پروتکل الحاقی نیز به هیچ وجه چنین امکانی را برای آژانس نه فقط درباره ایران که برای هیچ کشور دیگری فراهم نمی کند که هر جا لازم دانست مراجعه کند.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تکرار زیاده‌خواهی آژانس برای بازرسی از سایت پارچین گفت: اوایل کار آمانو در سال ۲۰۱۱ گزارشی تنظیم و اعلام شد برای اینکه آژانس بتواند بگوید همه فعالیت های هسته ای ما در گذشته صلح آمیز بوده است باید دسترسی داشته باشد.

کمالوندی افزود: به همین منظور دسترسی به افراد، مدارک و مکان‌های مد نظر آژانس در ۲۳ مورد فهرست شد.

وی در پاسخ به این پرسش که تن دادن به زیاده خواهی آژانس به تعمیم خواسته های فراقانونی آنان منجر خواهد شد گفت: این گونه درخواست های آژانس تکراری است بارها گفته ایم که فعالیت های غیرصلح آمیز و اعلان نشده نداریم و این اقدامات آژانس از ابتدا نیز غلط بوده است مانند دیگر کارهای غلطی که در شورای حکام و شورای امنیت انجام شد.

کمالوندی افزود: به عنوان نمونه درخواست تعلیق فعالیت های هسته ای ما از اینگونه درخواست های تکراری است که ایران هیچ گاه آن را نپذیرفته و تاکنون نیز به فعالیت های صلح آمیز هسته ای اش ادامه داده است.

وی گفت: در شرایطی که با ۱ + ۵ به عنوان اعضای شورای امنیت در حال مذاکره هستیم و توافق کرده ایم که فعالیت های هسته ای صلح آمیز ما با برخی محدودیت های داوطلبانه ادامه یابد، آژانس به موضوع تعلیق فعالیت های ما در شورای امنیت اشاره می کند.

کمالوندی افزود: اگر آژانس قطعنامه شورای امنیت را مد نظر قرار می دهد از آن سو باید توافقاتی را هم که ۱ + ۵ با ما داشتند در نظر بگیرد پس گزارش‌های مدیر کل آژانس از نظر حقوقی دارای ایراد است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: البته ما در یادداشت های ارائه شده به آژانس ملاحظات خود را اعلام کرده ایم اما رویه ای در این نهاد وجود دارد که براساس آن به شکل روباتیک و بدون فکر منسجم برخی مطالب را به طور مستمر تکرار می کنند.

وی افزود: یکی از این مسائل اشاره به کد ۳ ممیز یک است که ما گفته ایم آن را اجرا نمی کنیم زیرا مجلس از ما خواسته است که اجرای آن متوقف شود چون اجرای آن داوطلبانه بوده است و ما هر گاه پروتکل الحاقی و ترتیبات اجرایی آن را بپذیریم آنگاه می توانند این حق را برای آژانس مطالبه کنند.

کمالوندی گفت : بر این اساس و تا زمانی که پروتکل الحاقی تصویب و اجرا نشده است نمی توانند در خصوص فعالیت های احتمالی اعلام نشده ادعایی کنند.