بدون دسترسی به اماکن نظامی توافق را امضا نمی‌کنیم!

به گزارشافکارنیوز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکراتی که هفته گذشته با حضور معاونین وزارت خارجه ایران و آمریکا در وین اتریش برگزار شد، پیشرفتی واقعی داشته است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه(امروز) با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به منظور غلبه بر موانع باقی‌مانده در مسیر رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای در شهر «ژنو» سوئیس دیدار کرد.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات «وین» در هفته‌های اخیر در زمینه نگارش توافق سیاسی و سه الحاقیه درباره مهار برنامه هسته‌ای ایران حاصل آمده است.

آمریکا اعلام کرده است که مذاکرات را بعد از مهلت تعیین شده ۳۰ ژوئن تمدید نخواهد کرد. این مقام آمریکایی به خبرنگارانی که کری را در سفر به ژنو همراهی می کنند گفت: ما واقعاً اعتقاد داریم که تا ۳۰ ژوئن می‌توانیم به توافق برسیم و به تمدید فکر نمی‌کنیم.

با اینحال، فرانسه خواستار محدودیت‌های فشرده‌تری بر ایران است و اعلام کرده است که به ژوئیه کشیده می‌شود و «عباس عراقچی» معاون ظریف نیز اعلام کرده است که ممکن است مذاکرات تمدید شود.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات گفت: ما در حال حاضر در مسیر خوبی برای رسیدن به پیشرفت قرار داریم و به طور قطع معتقدیم که تا ۳۰ ژوئن می‌توانیم کار را به اتمام برسانیم. بسیاری از تصمیمات باقیمانده در سطح سیاسی است. شما به همین دلیل شاهد مشارکت بیشتر کری در مذاکرات هستید.

این مقام آمریکایی همچنین افزود که احتمالاً مذاکرات در وین برگزار خواهد شد.

ظریف نیز در حاشیه مذاکره امروز خود با کری در خصوص رسیدن به توافق تا مهلت ۳۰ ژوئن پاسخ داد: ما تلاش می‌کنیم.

یک دیپلمات غربی نیز اعلام کرد که بازرسی از تأسیسات نظامی ایران توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دسترسی به دانشمندان ایران برای نظارت و راستی‌آزمایی از اینکه آیا ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کند یا خیر، ضروری است.

وی ادامه داد: اگر آژانس نتواند به دانشمندان یا سایت‌های نظامی دسترسی داشته باشد، مشکل به وجود خواهد آمد. آژانس باید هرچه سریعتر به این سایت‌ها دسترسی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که مسائل فراموش نمی‌شود.

مقام وزارت خارجه آمریکا، ایده دیپلمات غربی را تأکید کرد و گفت، بدون دسترسی به تأسیسات نظامی ایران «ما توافق با ایران را امضا نخواهیم کرد».

عراقچی نیز به خبرنگاران در ژنو گفت: موضوع مصاحبه با دانشمندان هستهای و همچنین بازرسی از تأسیسات نظامی خارج از میز است. هنوز اختلافاتی در خصوص چگونگی اجرای پروتکل الحاقی وجود دارد و ما همچنان درباره آن در حال مذاکره هستیم.