نخستین واکنش رسمی دولت به استیضاح فانی

به گزارشافکارنیوز، اسحاق جهانگیری امروز در کنگره ملی پرسش مهر پانزدهم که در محل سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، اظهار داشت: در سالگرد حماسه ۲۴ خرداد قرار داریم. کشور به دلایل متعددی در سال‌های ۹۰،۹۱ و ۹۲ دچار تحریم‌های ظالمانه شد و در داخل کشور به دلیل سوءمدیریت‌ها مشکلات روز افزونی بر مردم حاکم بود و شرایط اقتصادی کشور به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کرد.

وی افزود: در این سال‌ها نقش دولت به معنای عام کلمه برای بازگشت ثبات و آرامش به کشور ضعیف بود و مردم نسبت به آینده نگرانی داشتند و در خصوص کارآمدی مدیران مردد بودند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سرانجام گره مشکلات به دست مردم باز شد. موضوع کلیدی این است در چنین شرایطی مردم نقش آفرینی کردند و صحنه جدیدی را به نمایش آوردند و این صحنه جدید این بود که اعلام کردند به آینده کشور امیدوارند و به تدبیر نیروهای تربیت یافته در دامن جمهوری اسلامی امید دارند.

جهانگیری بیان کرد: هم اکنون در عرصه بین الملل با زبان تهدید با ملت ایران حرف نمی‌زنند و با زبان تکریم با ملت ایران برخورد می‌کنند. در حقیقت مهمترین حرکت دولت بازگشت قانون به کشور است و تمام قوا در چارچوب قانون حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در جمع امروز افرادی حضور دارند که فرهنگ و آینده کشور در اختیار آنهاست، عنوان کرد: آموزش و پرورش پایه و اساس آینده کشور را ترسیم می‌کند و نقش فرهنگسازی و تربیت سرمایه انسانی برای کشور را برعهده دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: این دولت یازدهم تلاش داشت تا در آموزش و پرورش از نیروهای داخلی آن اقدام به انتخاب وزیر کند و بر این اساس فردی انتخاب شود که از بطن آموزش و پرورش بوده و مسائل و مشکلات آن را به خوبی می‌شناسد. در مرحله نخست آقای نجفی به مجلس معرفی شد و با سابقه خوبی که در آموزش و پرورش و در میان فرهنگیان داشت، مجلس به وی رأی اعتماد نداد و بلافاصله آقای فانی که سابقه درخشانی در آموزش و پرورش دارد به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد گرفت.

جهانگیری اظهار داشت: طی این دو سال کارهای بزرگی در آموزش و پرورش انجام شده است و در برخی مواقع که آقای فانی در جلسه هیئت دولت کارهای مهمی را که انجام داده‌اند بازگو می‌کند، موجب تحسین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در زمینه اعتبارات به آموزش و پرورش توجه خوبی داشته است، تصریح کرد: هم اکنون مهمترین منبع درآمد در کشور نفت است. تا سال ۸۹ روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شد که قیمت هر بشکه بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار بود. روزی که دولت را تحویل گرفتیم به دلیل تحریم‌ها میزان فروش نفت به یک میلیون بشکه کاهش یافت.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: درسال ۹۲ و بخشی از سال ۹۳ هر بشکه نفت را حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار می‌فروختیم اما از سال ۹۳ با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم به گونه‌ای که امسال هر بشکه نفت را حدود ۵۰ دلار می‌فروشیم و این موضوع به صورت طبیعی درآمد دولت را کاهش می‌دهد.

جهانگیری عنوان کرد: زمانی که درسال ۹۲ دولت را تحویل گرفتیم، بودجه در تیر ۹۲ تصویب شده بود که این یکی از استثنائات بود که چرا که همواره بودجه در اسفند مصوب می‌شود. در سال ۹۲ رقم بودجه برای کل کشور ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که بودجه آموزش و پرورش ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرد: در آن زمان متوجه شدیم که بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی غیرواقعی است بنابراین لایحه‌ای را به مجلس برده و آن را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم و آموزش و پرورش از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سال ۹۳ نیز بودجه آموزش و پرورش ۲۰ هزار میلیارد تومان شد و در سال ۹۴ بودجه این وزارتخانه ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و اعتباری را برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان از ابتدای مهر درنظر گرفته‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این درست نیست که به خاطر این اقدامات وزیر آموزش و پرورش استیضاح شود این وزیر باید تشویق شود و از او قدردانی کنیم. می‌پذیریم که کمبودها وجود دارد ولی باید برای آن راهکارهایی را با همکاری و مشارکت یکدیگر همراهی کنیم.

جهانگیری در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص مصرف بهینه آب بیان کرد: رئیس‌جمهور با طراحی سوال پیرامون مصرف بهینه آب در نظر داشت تا خانواده‌ها را نسبت به مشکل کمبود آب در کشور حساس کند. هم اکنون کشور با چالش کمبود آب مواجه است و وضع منابع آبی نگران کننده است. به گونه‌ای که بخش وسیعی از کشور آثار نامطلوب آن را لمس می‌کنند.

وی گفت: بعضی‌ها به این جمله که تحریم‌ها بر آب آشامیدنی مردم اثرگذاشته کنایه وارد می‌کنند اما باید توجه داشت که اگر بخواهیم آب شرب یک شهر را تأمین کنیم ده‌ها کار مهم علمی و صنعتی پیچیده نیاز است. در تهران ۵ سد و ده‌ها تصفیه خانه تأسیس شده است تا بتوان آب شرب مطمئن را به دست مردم رساند و به محض اینکه کمبودها احساس شود در کیفیت و کمیت آب دغدغه پیدا خواهیم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تأمین آب شرب برای یک شهر نیازمند اقدامات فنی و صنعتی پیچیده است و کار ساده‌ای نیست. کارها را کوچک نشان ندهیم و تصور نکنیم که تأمین آب آشامیدنی مردم کاری ساده و پیش پا افتاده است.

جهانگیری تصریح کرد: در سال ۹۲ ذخیره برخی از کالاهای اساسی به میزان چند روز بود به گونه‌ای که در یکی از شهرها فقط برای ۳ روز ذخیره گندم هستیم ولی هم اکنون که در حال صحبت با شما هستم فصل برداشت گندم است و ۲۰۰ روز محصول گندم در انبارها ذخیره داریم.

وی بیان کرد: کشور را به دلیل ذخیره کالاهای اساسی به گونهای تجهیز کردهایم که هیچ دغدغهای نداریم و در حال مذاکره با دنیا بوده و علاقمندیم تا تحریمها را برطرف کنیم.