به گزارش افکارنیوز، اندیشکده شورای آتلانتیک پروژه‌ای را آغاز کرد که هدف آن تهیه یک استراتژی دراز مدت برای دولت آمریکا در جهت مقابله با چالش‌های موجود در خاورمیانه است. ریاست این پروژه را که «کارگروه راهبرد خاورمیانه» Middle East Strategy Task Force نامیده می‌شود و مورد حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه بیل‌کلینتون و استیون هدلی، مشاور امنیت ملی جورج بوش برعهده دارند.

یکی از شرکت کنندگان جلسه ۴ ژوئن این کارگروه جیمز زاگبی، از متخصصان نظرسنجی و مدیر مؤسسه زاگبی بود که به کار نظرسنجی و پژوهش در کشورهای عربی مشغول است. حضور زاگبی از آن جهت اهمیت داشت که وی علاوه بر تخصص‌اش، یک عرب آمریکایی است.

زاگبی توجه سیاست‌گذاران آمریکایی را به این نکته جلب کرد که طبق نظرسنجی‌ها اعراب از سیاست‌های آمریکا منزجرند. وی اضافه می‌کند: در ۱۵ سال گذشته، وقتی در نظرسنجی‌های مختلف از اعراب پرسیده شده که «بزرگ‌ترین تهدید صلح و ثبات» در منطقه چیست، دو مورد رویارویی اسرائیل و فلسطین و «دخالت آمریکا در جهان عرب» همواره در بالای فهرست قرار گرفته است.

زاگبی در جلسه گشایش «کارگروه راهبرد خاورمیانه»، نظرسنجی‌ها در منطقه را که حاصل چندین سال کار بود مرور کرد و گفت: اعراب اعتقاد خود را به این که آمریکا «بتواند کار صحیحی انجام دهد» از دست داده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی به این ترتیب تا اینجا چند چالش عمده بر سر راه «کارگروه راهبرد خاورمیانه» مشاهده می‌شود. حمایت یک جانبه آمریکا از اسرائیل چنانکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد و زاگبی هم به آن اشاره دارد، احساسات ضد آمریکایی را در منطقه بالا نگاه می‌دارد و مانع از عملی شدن هر نوع برنامه راهبردی آمریکایی برای غلبه بر بحران‌های منطقه خواهد بود.

براساس بررسی‌های کارگروه راهبرد خاورمیانه چالش پیچیده دیگری که پروژه شورای آتلانتیک و خیل عظیم متفکرانش با آن روبرو خواهند بود، حمایت «راهبردی و اجباری» آمریکا از متحدان خود در منطقه است که تقریباً جملگی حکومت‌های غیردموکراتیک‌اند.

به این ترتیب اگر استراتژی تدوین شده از سوی کارگروه راهبرد خاورمیانه بخواهد نسبت به این مسئله بیتفاوت باشد، خطر انفجارهای بیشتر در منطقه به دلیل طبیعت حکومتهای مزبور وجود دارد. از طرفی، اگر آمریکا حمایت خود از حکومتهای غیر دموکراتیک متحد دست بکشد، معلوم نیست که کار به کجا خواهد کشید و کنترل منابع عظیم انرژی در این کشورها به دست کدام گروه یا گروهها خواهد افتاد.