چند و چون نحوه برداشتن تحریم ها در توافق جامع هسته ای

به گزارش افکارنیوز، روز گذشته در سومین روز از مذاکرات هسته ای در وقت اضافه در وین خبری از سوی خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر شد با این مضمون که کارشناسان ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ بر سر چگونگی و زمانبندی برداشته شدن تحریم‌ها، به توافق اولیه رسیده‌اند.

این خبر به نقل از دو دیپلمات غربی که می خواستند نامشان فاش نشود منتشر شده و به گفته این دیپلمات‌ها با این وجود مقامات ارشد طرفین باید این سند را که مشخص می‌کند کدام تحریم‌ها و در چه زمانی برداشته می‌شوند را تائید کنند.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند که کارشناسان طرفین بر سر این سند توافق کرده‌اند.

اما در واکنش به این خبر عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان شب گذشته در گفتگو با برنامه نگاه یک به تشریح مشکلات بر سر راه برداشته شدن تحریم ها در توافق جامع هسته ای پرداخت.

وی گفت: در روز اجرایی شدن توافق، تحریم‌ها لغو خواهد و اقدامات نظارتی و شفاف ساز از آن روز انجام خواهد شد.

عراقچی افزود: مشکل اینجاست که هنوز حل نشده است، ما باید به فرمولی دست یابیم که قبل از اینکه به انجام کارهای خود اقدام کنیم، تحریم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نیز انتظار دارد آماده سازی ما انجام شود و بعد آنها تحریم‌ها را لغو کنند. این یکی از موضوعات مهمی است که هنوز گفت‌وگو درباره آن جریان دارد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که اگر این سه مرحله به ترتیب طی شود به نظر می‌رسد طرف غربی رفع تحریم‌ها را به راستی آزمایی آژانس منوط کنند، آیا این درست است؟ گفت: هنوز جمع بندی نهایی در این زمینه وجود ندارد. وقتی جمع بندی شد اطلاع رسانی می‌کنم.

از سوی دیگر یک عضو تیم مذاکره کننده کشورمان در گفتگو با برخی رسانه ها تاکید داشته که توافق جامع هسته ای با تفاهم بر سر تمام مسائل حاصل می شود و اینگونه نیست که بر سر نحوه برداشته شدن تحریم ها توافق شود و باقی موضوعات در دست بررسی باشد.

گفتنی است، سومین روز از مذاکرات در وقت اضافه روز گذشته با دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای و جان کری وزیر خارجه آمریکا طی شد. از سوی دیگر هم معاونان وزیر خارجه مذاکراتشان با هلگا اشمید و وندی شرمن در خصوص بررسی متن برجام را ادامه دادند و علی اکبر صالحی و ارنست مونیز هم بحثهای فنی را مورد بررسی قرار دادند.

در خبری دیگر از روز گذشته وین گفته شده که محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور که از روز جمعه به جمع مذاکره کنندگان پیوسته بود وین را به مقصد تهران ترک کرده است.