نتانیاهو خواستار تمدید توافق ژنو شده بود

به گزارش افکارنیوز، فؤاد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در رابطه با تعاملات عربستان و اسرائیل جهت یارگیری علیه ایران در بین کشورهای ۱ + ۵، اظهار داشت: اسرائیل و عربستان با همه کشورهای ۱ + ۵ ارتباط دارند، گرچه نزدیکی آن‌ها با آمریکا بیشتر است.

وی افزود: اخیرا عربستان با استفاده از دیپلماسی نفتی و هزینه‌هایی که در حوزه نظامی صرف کرده است و قراردادهایی که با فرانسه می‌بندد، سعی دارد این کشور را بیشتر با خود هماهنگ کند و فرانسه به دلیل منابع مالی‌ای که از طریق عربستان برایش ایجاد شده، خوش‌خدمتی می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انگیزه همراهی فرانسه با عربستان تنها منافع مالی نیست، ادامه داد: ما در دوره آقای اولاند و سارکوزی رابطه خوبی با فرانسه نداشیم و لابی اسرائیل در این کشور فعال بوده و تأثیرگذار است.

فؤاد ایزدی، درباره علاقه اسرائیل به توافق بد برای ایران تصریح کرد: در داخل کشور برخی این تصویر را ارائه می‌دهند که لابی اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای با ایران است و این تصویر صحیحی نیست. اسرائیل مخالف توافق نیست بلکه اگر توافقی باشد که برنامه هسته‌ای ایران را به شدت محدود کند، نه تنها برای اسرائیل بد نیست، بلکه با استقبال از این توافق بد حمایت هم می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در رابطه با توافق مورد نظر اسرائیل و عربستان گفت: این دو کشور نگران اصل توافق یا نگران محدود شدن برنامه هسته‌ای نیستند و چیزی که لابی اسرائیل و عربستان با آن مشکل دارد این است که در حین این مذاکرات، امتیازهایی به ایران داده شود که برای ایران خوب باشد. از این جهت طی یکسال گذشته به روش‌های متعدد فشار آورده‌اند که این اتفاق نیفتد.

این کارشناس مطالعات جهان با تأکید بر موافقت نتانیاهو با توافق هسته‌ای تأکید کرد: آقای کری در یکی از جلسات استماع کنگره آمریکا در ۲۰ اسفند گفت که نتانیاهو موافق توافق ژنو است اما در ایران برخی می‌خواهند بگویند که توافق ژنو دو دسته مخالف دارد اسرائیل و آن‌هایی که به توافق نقد دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این جلسه کری گفت نه تنها آقای نتانیاهو مشکلی با توافق ژنو ندارد، بلکه از من خواسته توافق ژنو را تمدید کنیم. دلیل موافقت با توافق ژنو از سوی نتانیاهو این است که در عمل هم برنامه هسته‌ای ایران را خیلی محدود کرده و هم امتیاز جدی به ایران نداده است. در حال حاضر هم اگر لابی اسرائیل دغدغه‌ای دارد این است که در متن توافق نهایی به ایران امتیاز جدی نداده باشند.

وی افزود: حدود دو ماه پیش در کنگره آمریکا زمانی که طرح «منندز» بحثشد، قرار بود اوباما آن را وتو کند، اما طرح تصویب شد. در کنگره کسانی مثل سناتور روبیو، برای خوش‌خدمتی به اسرائیل اعلام داشتند که ما می‌خواهیم پیشنهادی را به این طرح اضافه کنیم که براساس آن ایران ملزم شود موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد با این‌حال گزارش‌هایی در بلومبرگ منتشر شد که لابی اسرائیل «ایرپک» از روبیو درخواست کرد که این طرحش را بردارد و در واقع اسرائیل گفت که شما کاسه داغ‌تر از آش نشوید.

ایزدی در خصوص دلائل رضایت اسرائیل از توافق گفت: در ماه‌های گذشته هدف اسرائیل این بوده است که توافق صورت گیرد، چون اگر توافق نباشد دو اتفاق می افتد: اولاً برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توانند کنترل کنند و دوماً تحریم‌ها فرو می‌پاشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان تأکید کرد در صورت رعایت خطوط قرمز تعیین شده، امکان حصول یک توافق خوب وجود دارد اما در صورتی که خطوط قرمز رعایت نشود، توافق مدنظر لابی اسرائیل و عربستان تأمین خواهد شد.