در صورت عدم توافق سه سناریو وجود دارد

به گزارش افکارنیوز، در حالی که بیش از سه هفته از آغاز هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای ایران و کشورهای ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین + آلمان) می‌گذرد، باتمدید ضرب‌الاجل مذاکرات، طرفین تا روز ۲۲ تیر برای حصول توافق و آغاز نوشتن برجام - برنامه جامع اقدام مشترک - به گفت‌وگو می‌پردازند.

نشریه فرانسوی «نوول رپوبلیک» امروز شنبه طی یادداشتی نوشت: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ بار دیگر خود را برای مذاکرات آخر هفته‌ جدید آماده می‌کنند.

«فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس اواسط دیروز جمعه در اظهاراتی اعلام کرد که مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به طور دردآوری کند است و وزرای خارجه طرفین روز شنبه بار دیگر بمنظور غلبه بر آخرین موانع موجود گرد هم خواهند آمد.

ایران و قدرت‌های بزرگ گروه ۱ + ۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از دو هفته پیش بمنظور تلاش برای انعقاد توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که از بیش از ۱۲ سال پیش روابط بین‌المللی را تباه کرده، در وین پایتخت اتریش گردهم آمده‌اند.
مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که از حدود دو سال پیش آغاز شده و قرار بود تا ۳۰ ژوئن در وین به نتیجه برسد، در موعد مقرر به نتیجه رسید و از آن زمان تاکنون به دلیل تداوم مخالفت‌های اساسی طرفین دو بار دیگر تمدید شده است.

نوول رپوبلیک در ادامه گزارش خود نوشت: در عمل باید گفت که در صورت عدم حصول توافق، مذاکره‌کنندگان با سه سناریو مواجه خواهند بود که سناریوی نخست تمدید مجدد مذاکرات وین همراه با یک وقفه، سناریوی دوم اعلام شکست مذاکرات(که البته به دلیل مسائل موجود و تلاش‌های صورت گرفته احتمال آن اندک خواهد بود) و سناریوی سوم تعویق مذاکرات خواهد بود که از مدت‌ها قبل فرضیه‌ای تابو قلمداد می‌شود.

این نشریه فرانسوی ادامه داد: توافق مدنظر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قرار است ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی که بر اقتصاد این کشور تحمیل شده، تضمین کند.

علیرغم پیشرفت‌های حاصله که تمامی هیئت‌های حاضر در مذاکرات به آن اذعان دارند، مسائل حل نشده بسیاری هنوز باقی مانده است.

تهران به طور ویژه خواستار لغو تحریم‌های تسلیحات و تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک خود است که در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط شورای امنیت سازمان ملل بر ایران اعمال شد و معتقد است که این تحریم‌های ارتباطی با موضوع هسته‌ای این کشور ندارد.

این در حالیست که غربی‌ها به رغم قبول اینکه هر کشور دارای برنامه نظامی متعارفی است، مدعی آنند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی در شرایط کنونی به دلیل اوضاع منطقه‌ای از لحاظ سیاسی دشوار خواهد بود.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام بلند پایه این کشور که در مذاکرات هسته ای حاضر است گزارش داده که ایران و گروه ۱ + ۵ در حل بعضی از مسائل بغرنج در مذاکرات درمانده‌اند.

این مقام روسی گفته است که بعضی از مسائل حل نشده‌اند و گاهی به نظر می‌رسد که روند بی پایانی بر سر آنها درجریان است.

وی درباره فضای حاکم بر مذاکرات گفت: طرفین به صورت سازنده در حال کار و تلاش هستند اما چیزی که وجود دارد این است که نمی‌توانیم بگوییم شرایط بسیار خوب است.

این منبع دیپلماتیک همچنین گفته است که تهران تنها حاضر است قبول کند که تحریمهای تسلیحاتی نهایتا تا ۶ ماه پس از اجرای توافق پابرجا بماند. وی نگفته است که موضع غرب و آمریکا در برابر این خواسته چیست و مذاکرات در این رابطه به کجا رسیده است.