نهادهای مسئول بر دانشگاه آزاد نظارت ندارند

به گزارشافکارنیوز، علی مهدیان‌فر نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در دیدار جمعی از دانشجویان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب به سخنرانی پرداخت.

مهدیانفر گفت: زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد این امید می‌رفت به عنوان دانشگاهی که پایه‌های اصلی آن در دامان انقلاب شکل گرفته است، محیط سالمی را به منظور برخورداری عامه‌ مردم از علم و دانش اسلامی، مهیا کند. اما متاسفانه مدیریت بسته دانشگاه آزاد و تبدیل شدن آن به حیات خلوت یک جریان سیاسی - فامیلی، باعثشد که این دانشگاه از اهداف متعالی خود دور شود.

وی ادامه داد: بستن فضای سالم سیاسی دانشگاه و محدودسازی تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی متعهد به انقلاب به بهانه‌های مختلف، بارها دانشجویان دلسوز را به یاد این جمله‌ تاریخی حضرتعالی می‌اندازد: «خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند، که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند.»

مهدیان‌فر خاطرنشان کرد: معطل کردن فعالیت‌های انقلابی دانشجویان در دست‌اندازهای بیش از حد اداری و خسته کردن آنان و در عوض، سوق دادن منابع و امکانات دانشگاه، در راستای فعالیت‌های به دور از اولویت، که گاهی رنگ سیاسی‌بازی نیز به خود می‌گیرد، از رویکردهای بارز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد است که به عینه شاهد آن هستیم و در شرایط کنونی، انتظار می‌رود نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد، جدی‌تر از قبل پشت و پناه دانشجویان متعهد و دلسوز باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگاه اقتصادی و سودمحور مدیریت حاکم، کیفیت علمی و تحصیلی دانشگاه آزاد را خدشه دار کرده است، اظهار داشت: بی شک افزایش تعداد دانشجو ارزش و افتخار ملی است، اما می‌بایست در کنار این رشد کمّی، تأمین زیرساخت‌های لازم برای ارتقای کیفیت، از جمله جذب اساتید متعهد و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی صورت پذیرد، که این مهم تا زمانیکه به دانشجو صرفاً به عنوان یک منبع درآمد نگاه شود محقق نخواهد شد.

به گفته وی، در فضای فرهنگی کوته نظری و بسنده کردن مدیران به برنامه‌های سطحی و بعضاً غیر اسلامی، دل دانشجویان مومن را خون کرده است.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: آیا کوته فکری نیست که رفع نیازهای فرهنگی دانشجوی امروز را در گرو ترویج موسیقی و هنرهایی با محتوای غیر اسلامی بدانیم؟؟ آیا نادیده گرفتن ضوابط عفاف و حجاب، نشان از رشد فرهنگی است؟

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی علت بسیاری از مشکلات اشاره شده را، عدم نظارت نهادهای مسئول بر دانشگاه آزاد می‌داند، گفت: البته این ادعا در بیان مدیران دیده می‌شود که دانشگاه سازوکارهای نظارتی داخلی جدی‌ای دارد، اما سوال اینجاست که اصولاً کدام نظارت داخلی تا به حال کافی بوده است که پس از این نیز باشد؟ اگر نظارت داخلی مؤثر بود، پس چرا بدون هیچ هراسی آیین نامه‌هایی خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود؟

وی اضافه کرد: چرا ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش غیرمنطقی پیدا می‌کند؟ چرا بسیاری از دروس عَمَلی، بدون کارگاه و آزمایشگاه و امکانات لازم ارائه می‌شود؟ چرا از کنار هنجارشکنی‌های برخی از اساتید به راحتی عبور می‌شود؟ چرا تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد بعد از گذشت ۸ سال هنوز به نتیجه نرسیده است؟

وی عدم نظارت بر دانشگاه آزاد را سبب خوف از سقوط مجدد دانشگاه آزاد در وَرطه‌ بازی‌های سیاسی دانست و گفت: مدیران ارشد این دانشگاه باید هوشیار باشند و نگذارند ذره‌ای از منابع انسانی و مالیِ دانشگاه، صرف منافع جریانی خاص در انتخابات پیش‌رو شود.

مهدیان‌فر گفت: این نکته را نیز بگویم که عمیقاً بر این باوریم که دانشگاه آزاد به ‌عنوان سومین دانشگاه پرجمعیت جهان، خدمات فراوانی به انقلاب اسلامی داشته است و مطمئناً اگر مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار دهد، می‌تواند نمره‌های ضعیف و مشروطی‌های قبلی خود را جبران کند و به عنوان یک دانشگاه ممتاز، بیش از پیش مایه افتخار نظام شود.

وی گفت: روحیه جهادی و مسئولیت پذیری در جامعه، روحیه‌ای است که پس از پیروزی انقلاب در مردم اوج گرفت و موفقیت‌های چشم گیری را موجب شد. اما هم اکنون به دلیل گسترش تفکرات لیبرالیستی، که فرد را به سمت منفعت شخصی رهنمون می‌کند، در بخشی از مردم کاهش یافته است. البته علت اصلی، رفتار مسئولان کشور است.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: آن مسئولانی که خود را تافته جدا بافته از مردم می‌خوانند و به جای بودنِ در کنار مردم و چشیدن دردهایشان، در سفرها و گردش‌های شخصی وقت می‌گذرانند و تاکید امام جامعه به ساده زیستی و سالم زیستی را نادیده می‌گیرند، چشمان خود را باز کنند و ببینند، که راحت طلبی و اقتصاد زدگی در بین بخشی از مردم، چطور روحیه جهادی و مسئولیت پذیری اجتماعی را کاهش داده است.

وی افزود: افسوس دیروز را نمی‌خوریم، تاسف امروز را می‌خوریم که با وجود فراهم بودن بستر برای حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و شنیدن حرف دانشجویان، اما این امر هنوز محقق نشده است. بنظر می‌رسد عامل اصلی جدایی مسئولان از دانشگاه، عدم باور قلبی آنان به دانشجو به عنوان عنصری تصمیم ساز است.

به گفته مهدیان‌فر، قطعا دانشجویان متعهد تلاش می‌کنند با همه سختی‌ها و بعضا بی مهری‌ها، به فراخور هر مسئله‌ای، مطالبه‌گری خود را انجام دهند. اما اگر پای مسئولان به دانشگاه‌ها باز شود، ظرفیت جنبش دانشجویی بیشتر به کار گرفته می‌شود.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در پایان خطاب به مقام معظم رهبری گفت: آقا جان به درخواست بسیاری از دانشجویان، پیرامون مسئله ازدواج جوانان از محضرتان خواهشی داشتیم. هرچند میدانیم مشکلات اقتصادی، اشتغال، مسکن، سربازی و مواردی از این دست، موانعی برای ازدواج محسوب میشوند، اما عمیقا بر این باوریم که فرهنگ حاکم بر خانوادهها به همان اندازه که میتواند موانع اشاره شده را کمرنگ کند، میتواند با مانع تراشیهای بیشتر، ازدواج جوانان را دشوارتر کند. حضرتعالی در سال گذشته فرمودید که جوانان خود سنتهای غلط در زمینه ازدواج را نقض کنند، لذا از محضرتان می خواهیم در همین جلسه به طور مستقیم با پدر و مادرها، این فرشتگان زمینی، صحبت کنید و هر آنچه که مصلحت میدانید از طرف ما جوانان در زمینه ازدواج آسان و به موقع به آنان بفرمایید.