احتمال جشن هسته‌ای همزمان با عید فطر

به گزارش افکارنیوز، صادق زیباکلام امروز یکشنبه ۹۴/۴ / ۲۱ طی یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد نوشت: همان طور که می دانیم در ایران عده‌ای که رسانه‌های زیادی در اختیارشان است، دوست ندارند تا مذاکرات به نتیجه برسد چون با این اتفاق، کاسبی آنها کساد می‌شود. این عده به دلیل اینکه اغلب، منافع سیاسی شان رابر منافع ملی ترجیح می دهند، از همان ابتدا نسبت به مذاکرات نگاه منفی داشته و با آن مخالفت می کردند و شاهد بودیم که حتی پس از توافق ژنو و لوزان هم شروع به تخریب تیم مذاکره کننده هسته ای کردند.

در همین راستا، یکی از تاکتیک‌های این گروه این است که به غوره سردیشان بشود و به یک مویز گرمیشان. بنابراین، در طی این چند ماه بارها دیدیم که گویی آنها منتظربودند تا با کوچکترین قطع و وصلی که در مذاکرات به وجود می آید جاروجنجال به راه بیاندازند، مثلا در همین یکی دوروزه بعد از سخنان جان کری، این عده بلافاصله گفتند که آمریکایی ها نظرشان را عوض کردند و جالب اینجاست کسانی که در حال مذاکره در وین هستند چنین صحبتی را به این صراحت بیان نمی‌کنند اما در داخل ایران می‌بینیم که کارشناسانی را می آورد که درتهران، خبر می دهند که آمریکایی‌ها در وین تغییر موضع دادند! جریان مخالف مذاکرات هسته‌ای، سیاستشان این است که از هر کاهی کوه بسازند. مطلب دیگری که باید در مورد آن سخن گفت این موضوع است که ما نمی گوییم توافق، صددرصد حاضر و آماده است و فقط باید آن را امضا کرد، بلکه آرمان همه ما رسیدن به توافق است و برای همین است که امیدواریم تا جشن عید فطر را با جشن پیروزی هسته‌ای همراه کنیم.

در عین حال خوب می دانیم که همچنان نکات اختلافی بین ایران و آمریکا وجود دارد، اما این راهم باید بدانیم که اگردر گذشته ۴۰ مورد اختلافی داشتیم الان به ۲ یا ۳ مورد رسیده است. بنابراین نفس اینکه بیش از ۱۰ روز آقای جان کری و ظریف و تیم مذاکره کننده به وین رفتند و از آنجا خارج نشدند این است که مذاکرات به جلو پیش می‌رود واگر هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود نداشت، مثل آنچه در زمان دکتر جلیلی انجام می‌شد، اینبارهم یکسری صحبت‌های تشریفاتی صورت می‌گرفت و راجع به مسائلی مثل صلح جهانی، بهبود محیط زیست در دنیا و مبارزه با تروریسم و... صحبت می‌شد و مذاکرات بی‌نتیجه ناتمام می ماند.

اما وقتی مثلا یک مذاکره ۵ ساعت و نیمه بین آقای ظریف و جان کری پشت درهای بسته صورت می‌گیرد این نشان می‌دهد که مشکلات هرچند وجود دارد ولی درحال حل شدن است، اگر حل نمی‌شد هیچ‌کدام از دو وزیر ایران و آمریکا تمایل نداشتند که در اتاق‌های هتل کوبورگ، مانند و به کشورشان برمی‌گشتند.

بنابراین، من معتقدم همچنان شانس اینکه دو طرف ظرف دو روز آینده به توافق برسند بر قوت خودش باقی است ولی اگر توافق هم نشود آسمان به زمین نمی‌رسد بلکه این عدم توافق به این معنی است که از ۹۰ مورد حل شده، ۳مورد حل نشده هم باقی مانده است و اواخر شهریور یا اوایل سپتامبر دوباره مذاکرات برای حل موارد باقیمانده شروع می‌شود تا در صورت توافق نهایی، آن توافق به کنگره آمریکا برسد. با این حال همچنان احتمال اینکه جشن هسته‌ای را همزمان با عید فطر بگیریم زیاد است.