سنگ اندازی عربستان توسط فرانسه در مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، «حمزة الخنسا»، تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت در خصوص سخت‌تر شدن مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱ + ۵ با ایران در وین اظهار داشت: این مذاکرات به دلیل مطالبات متعدد غربی‌ها به آهستگی پیش می‌رود و هماهنگ نبودن کشورهای غربی در مطالباتشان روند مذاکرات را کندتر کرده است.

وی افزود: هر کدام از کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ در وهله نخست به دنبال تحقق منافع خویش است نه اینکه به منافع کلی و اساسی که این کشورها در رسانه‌های خود عنوان می‌کنند و همانا دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است، توجه کنند، بنابراین ایران در برهه کنونی در مارتون مذاکره با هر کدام از این کشورها به سر می‌برد.

الخنسا گفت: در خصوص آمریکا این قضیه آشکار است که این کشور در مذاکره با ایران از دو جهت تحت فشار است، از یک سو لابی صهیونیستی در دستیابی ۱ + ۵ به توافقی با ایران سنگ ‌اندازی می‌کند چرا که این توافق را تهدیدی خطرناک برای منافع اسرائیل و موجودیت آن در منطقه می‌بیند و از سوی دیگر دولت دموکرات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با توجه به نزدیکی موعد آغاز مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در پاییز پیش رو و ورود کنگره به تعطیلات تابستانی برای رسیدن به توافق اعمال فشار می‎کند تا دستاوردی بزرگ در پیچیده‌تر پرونده برای آمریکا محسوب شود که این خود برگه برنده‌ای برای دموکرات‌ها در برابر حملات جمهوری‌خواهان و همراهی آنها با لابی صهیونیستی و دولت نتانیاهو برای رد توافق با ایران است.

تحلیلگر سیاسی لبنان گفت: در مرحله کنونی به نظر می‌رسد که اولویت دولت آمریکا رفع نگرانی‌های اسرائیل درباره وضعیت نظامی ایران در صورت رسیدن به توافق است به خصوص که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و درباره ساز و کارهای رفع تحریم‌ها و بازرسی از تاسیسات ایران توافق شده است و اکنون موضوع پیچیده در خصوص موشک‌های بالستیک ایران و خرید تسلیحات و کمیت و نوع این تسلیحات است.

وی افزود: علت سخت‌تر شدن موضع آمریکا در برهه کنونی تشدید فشار لابی صهیونیستی بر دولت اوباما علیه فضای مثبتی است که طی هفته اخیر بر مذاکرات وین حاکم بود و اسرائیل احساس کرد که با نزدیک شدن گروه ۱ + ۵ به توافق با ایران همه چیز به نفع ایران تمام شده است.

الخنسا گفت: عوامل متعددی مانع دستیابی ۱ + ۵ به توافق با ایران تا بدین لحظه شده است، برجسته‌ترین این عوامل نقش منفی فرانسه است که در هر مرحله جزیی از مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کند، لازم است بگوییم که فرانسوی‌ها در مذاکرات وین نائب مناب سعودی‌ها هستند و سعودی‌ها بهای این نقش فرانسه را با انعقاد قراردادهای میلیاردها دلاری نظامی و اقتصادی بزرگ با پاریس داده‌اند.

تحلیلگر لبنانی گفت: مطمئنا عربستان از دست نیافتن ایران به توافق هسته‌ای سود می‌برد، چرا که این توافق موجب رفع تحریم‌های ایران و به رسمیت شناخته شدن برنامه قدرتمند هسته‌ای ایران می‌شود، بنابراین عربستان هم با اسرائیل در سنگ اندازی برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات همدست است یا دستکم خواهان توافقی است که ایران را دست بسته کند.

الخنسا گفت: مطمئنا ایران هرگز از خطوط قرمز رهبری ایران در مذاکرات وین عبور نمی‌کند و هرگز به توافقی که حقوق ملت ایران را به رسمیت نشناسد راضی نخواهد شد در عین حال دولت آمریکا تا این لحظه به تلاش‌های خود برای دستیابی به ایران ادامه می‌دهد چون منافع خود را در این توافق می‌بیند.

وی افزود: رهبری ایران نیز حسن نیت خود را در تلاش‌ها برای حل برنامه هسته‌ای این کشور نشان داده اما توپ ادامه مذاکرات را به زمین ۱ + ۵ و در راس آن آمریکا انداخته به این معنا که دولت آمریکا باید شرایط داخلی این کشور را به روند مذاکرات در وین مرتبط نکند.

تحلیلگر سیاسی لبنان در پایان سخنان خود تصریح کرد: روشن است که مذاکرات در مراحل پایانی است و هر کدام از طرفهای مذاکره کنند با همه اهرمهای فشار خود بازی میکند و سقف مطالبات خود را برای رسیدن به منافع بیشتر بالا برده است اما این نیز روشن است که همه طرفها خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات و نه شکست آن هستند و همین قضیه احتمال تمدید مذاکرات را قوت میبخشد.