در گذشته غنی‌سازی، آب‌سنگین و فردو را حرام می‌دانستند

به گزارش افکارنیوز، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران، افزود: به عنوان یک هموطن در جریان این مذاکرات که قرار گرفتم به خود بالیدم. زیرا تبلور این واقعیت را به عینه یافتم که آنهایی که در بستر اسلام حرکت می‌کنند به اعتبار داشتن این بستر از مقاومتی عظیم برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: کسانی که اعتقاد به خدا دارند آنچنان عزتمندانه از چالشی که ۱ + ۵ و اتحادیه اروپا ایجاد کرده بود، عبور کردند که باعثافتخار است و من مشاهده کردم که آقای ظریف و اطرافیانش که زینت‌بخش دیپلماسی ما هستند چگونه و با چه اقتداری از منافع ملی کشور دفاع می‌کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی این توافق را دستاوردی دانست که بعدها تاریخ تاثیرات آن را بر ایران و کشورهای طرف مقابل و نیز جامعه بین‌الملل نشان خواهد داد و یادآور شد: پارادایم روابط بین‌الملل از این پس عوض می‌شود که کشوری در حال توسعه توانست جایی برای خود در بین کشورهای توسعه یافته ایجاد کند.

صالحی در خصوص تفاهم انجام گرفته در نشست اخیر که جمع‌بندی جلسات گذشته بود، یادآور شد: به عنوان امین شما و کسی که مسئول است می‌گویم که نشاط هسته‌ای کشور نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی شاید بگویند محدودیت هسته‌ای چطور با نشاط هسته‌ای همراه خواهد بود، اظهار داشت: ما صنعت هسته‌ای را وارد فازی خواهیم کرد که از نظر هزینه و فایده معنا داشته باشد. تا به امروز به دلیل آنکه مجبور بودیم روی پای خود بایستیم هزینه فراوانی کردیم و البته به همه چیز رسیدیم اما از این پس باید طوری حرکت کنیم که برایمان فایده هم داشته باشد و با این اتفاق شاهد قدم‌هایی در آینده خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی ایران را یک امر بزرگ خواند و یادآور شد: در گذشته غنی‌سازی، آب‌سنگین و فردو را حرام می‌دانستند اما امروز همه آنها پابرجاست و به گونه‌ای بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.

صالحی نقش‌آفرینی رهبر انقلاب و هدایتگری ایشان در مسیر گفت‌وگوها را بسیار مهم دانست که دارای آثار بزرگی بود و افزود: حمایت رئیس‌جمهور، تشویق‌ها و امیدبخشی وی با تزریق به مذاکره‌کنندگان باعثشد که آنها حق ملت ایران را استیفا و محقق کنند.

وی با تبریک به ملت ایران برای این دستاورد از تمامی کسانی که در این عرصه فعال بودند، گفت: تا لحظات آخر مطمئن نبودیم که چه رخ می‌دهد اما آقای ظریف و اطرافیانش با مقاومت و صبر توانستند این پرونده ساختگی را به سرانجامی برسانند که جمهوری اسلامی شاهد یک دستاورد بزرگ باشد.

انتهای پیام /