ادعای گستاخانه اوباما درمورد ایران

به گزارش افکارنیوز، رئیسی‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعاهایش درباره مذاکرات هسته‌ای ایران این بار پس از حصول دو طرف گفتگوهای هسته‌ای به جمعبندی مذاکرات مدعی شد «تحریم‌ها بود که ایران را به میز مذاکره آورد».

به گزارش نیویورک تایمز، باراک اوباما ساعاتی پس از پایان مذاکرات وین در مصاحبه ۴۵ دقیقه‌ای با توماس فریدمن خبرنگار ارشد این روزنامه آمریکایی مواضع خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران مدعی شد: «ما این توافق را بر این مبنا که در حال تغییر رژیم داخل ایران باشد ارزیابی نمی‌کنیم و یا اینکه این توافق را بر این اساس که همه مشکلاتی که رد آن به ایران برمی‌گردد را حل کند و یا همه فعالیتهای شرورانه آنها در سطح جهان را از بین ببرد. ما این توافق را بر این اساس ارزیابی می‌کنیم که ایران نتواند به بمب هسته‌ای برسد و این قول اساسی و ابتدایی من در گفتگو با نخست‌وزیر نتانیاهو بود و این همیشه مورد بحثبود».

اوباما افزود: «آنچه من قادر به گفتن درباره آن هستم این است که ما قادریم ثابت کنیم این توافق قاطعترین راه و مسیری است که در آن ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و ما با همکاری کامل جامعه بین‌المللی و بدون درگیر شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه قادر به حصول به آن خواهیم بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مبنی بر عدم استفاده از همه ابزارها از قبیل تهدید معتبر نظامی علیه ایران جواب داد: «فکر می‌کنم این انتقادات گمراه‌کننده و غلط است. ببینید دقیقا ما چه چیزی بدست آوردیم. ما همه مسیرهای ایران برای سلاح هسته‌ای را مسدود کردیم و دلیل اینکه ما قادر به متحد کردن جامعه جهانی حول موثرترین رژیم تحریمها بودیم، تحریمهایی که اقتصاد ایران را فلج کرد و در نهایت آنها را به میز(مذاکره) کشاند به خاطر موافقت و توافق جهان با ما بود. این موضوع که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خطری بزرگ برای منطقه، متحدان ما و برای جهان خواهد بود. ما چنین نوع اجماعی را نداشتیم. به عنوان عضوی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، استدلال آنها این بود که " ما حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را داریم "».

اوباما ادامه داد: «ما به آنها گفتیم با توجه به رفتار گذشته شما و تردید و ظن شدید ما و شواهدی مبنی بر تلاشهایی برای نظامی کردن برنامه هسته‌ای‌تان، فعالیتهای ثبات زدایی که در منطقه دارید و حمایتات از تروریسم، برای ما اینکه به حرف شما اعتماد کنیم، کافی نیست شما باید به ما ثابت کنید که تنها در حال ایجاد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستید. در نتیجه همه این سیستمی که ما ساختیم بر اساس اعتماد نیست بلکه مبتنی بر مکانیسم قابل راستی آزمایی است».

وی گفت: «من اختلافات زیادی با رونال ریگان دارم اما آنچه من کاملا او را به خاطرش تحسین می‌کنم شناختن این واقعیت بود که شما قادر به راستی آزمایی یک توافق با امپراطوری شیطانی و اهریمنی بودید که مصمم به نابودی ما بود و یک خطر بسیار موجودیتی برای ما بود خطری بسیار فراتر از آنچه ایران قادر به آن خواهد بود. من اختلاف نظرهای بسیاری با ریچارد نیکسون داشتم اما او فهمید که یک احتمال در قبال چین برای اتخاذ مسیر متفاوت وجود داشت. شما این چیزها را آزمایش می‌کنید و تا زمانی که ما ظرفیت و توان امنیتی خود را حفظ می‌کنیم و توانایی خود برای پاسخ قاطع نظامی را زمانی که برای حفاظت از دوستان و متحدانمان ضروری باشد، کنار نمی‌گذاریم، این ریسکی است که باید آن را بپذیریم. این یک رویکرد عملگرایانه مبتنی بر عقل سلیم است و احمقانه نیست. این کار شناختن این موضوع است که اگر ما بتوانیم این اختلافات را بدون توسل به زور حل کنیم برای ما و مردم منطقه بسیار بهتر خواهد بود».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در اظهاراتی بی اساس که بیشتر مردم ایران از قشرهای مختلف را مد نظر داشت ادعا کرد: «آنچه جالب است اینکه اگر شما به اتفاقات چند ماه اخیر نگاه کنید می‌بینید که مخالفان این توافق تندروها و کسانی هستند که بسیار روی حمایت ایران از تروریسم و رفتارهای ثبات زدای ایران در کشورهای همسایه آن و ضد آمریکایی و اسرائیلی بودن سرمایه‌گذاری کرده‎‌اند که این باید چیزی به ما بگوید چرا که آن تندروها در وضعیت جاری که ایران منزوی است سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به خاطر این وضعیت قدرتمند و تقویت شده‌اند. آنها تبدیل به تنها بازی موجود در شهر شده‌اند. آنها نه تنها در امور نظامی حرف دارند بلکه از نظر اقتصادی هم قادر به استفاده از شرایط حول و حوش تحریمها هستند و بنیه قوی دارند در حالی که اگر شما یک پایگاه متفاوتی از افراد حاضر در تجارت و تبادلات اقتصادی در داخل ایران داشته باشید این مضوع شاید نحوه تفکر آنها درباره هزینه‌ها و مخارج چنین رفتارهای ثبات زدا را تغییر دهد».

اوباما افزود: «البته ما روی این موضوع حساب نمی‌کنیم و این چیزی است که من می‌‌خواهم روی آن تاکید کنم چون حتی در همین هفته‌های اخیر و امروز که ما توافق را اعلام کردیم، آنچه برای من قابل توجه است آن است که به طرز فزاینده‌ای منتقدان در حال تغییر موضع در قبال مساله هسته‌ای هستند و به این سمت در حال حرکتند که خوب اگر حتی موضوع هسته‌ای حل شد، آنها همچنان از تروریسم حمایت می‌کنند و آنها رفع تحریمها را هم بدست می‌آورند. در نتیجه آنها پول بیشتری برای براه انداختن چنین اقدامات بدی خواهند داشت. این موضوع محتمل است و ما به طور سیستماتیک در برابر این موضوع از متحدانمان کشورهای خلیج فارس، اسرائیل حفاظت خواهیم کرد تا مانع اقداماتی که آنها خارج از برنامه هسته‌ای انجام می‌دهند شویم اما نقطه و موضوع محوری در اینجا آن است که آنها به سلاح هسته‌ای نرسند».
او در پاسخ به سوالی درباره موضع ولادیمیر پوتین در قبال مذاکرات ایران گفت: «روسیه در این موضوع کمک کرد. من می‌خواهم با شما رو راست باشم. با توجه به اختلافات زیادی که ما با روسیه اکنون در قبال اوکراین داریم من در این باره(کمک روسیه در قبال مذاکرات ایران) اطمینان نداشتم. پوتین و دولت روسیه به نحوی(در این موضوع) در کنار هم قرار گرفتند که من متعجب شدم و ما اگر روسیه در کنار ما و دیگر اعضای گروه ۱ + ۵ نبود و بر یک توافق قوی تاکید نمی کرد، به این توافق نمی‌رسیدیم. من با این حقیقت که چند هفته گذشته آقای پوتین به من زنگ زد و درباره سوریه صحبت کرد، تشویق شدم. فکر می‌کنم آنها به این اعتقاد رسیدند که نظام اسد در حال از دست دادن تسلط خود بر قسمت‌های بیشتر و بیشتری از سرزمین سوریه است و اینکه اگرچه فرض تسلط(مخالفان) یا محو رژیم سوریه قریب‌الوقوع نیست اما هر روز به نسبت روز قبل احتمال آن قوی و قویتر می‌شود. این فرصتی به ما برای یک بحثجدی با آنها می‌دهد».
خبرنگاری سوال کرد «چرا ایرانیها باید نگران پاسخ نظامی آمریکا در صورت نقض توافق هسته‌ای باشند». اوباما در پاسخ ادعا کرد: «چون ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش آنها را از بین ببریم و من فکر می‌کنم آنها آمادگی و میل من برای اتخاذ اقدام نظامی در جایی که آنرا برای منافع امنیتی ملی آمریکا مهم بدانم، دیده‌اند.»

وی گفت: «اکنون من معتقدم که آنها به تلاش برای اقدام جهت قادر بودن به کسب منافع ناشی از مشروعیت بین‌المللی، تجارت و کاهش تحریمها علاقه دارند در حالی که همزمان از طریق نیروهای نیابتی خود به روشهای مخربی در منطقه در حال اقدام هستند. این الگوی آنها بوده و برای ما بسیار مهم است تا بالاتر از آنچه نیروهای نیابتی‌شان انجام می‌دهند اقدام کرده و آنها را مسئول اقداماتشان بکنیم. این بخشی از گفتگوهایی است که ما با کشورهای خلیج فارس داریم».

وی درباره موضع جمهوریخواهان آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «این موضوع که بسیاری از مقامات کنونی منتخب جمهوریخواه از این توافق حمایت کنند، مورد تردید است. البته با توجه به رقابتهای درون حزبی مقدماتی و در میان بسیاری از قانونگذاران کنگره یک خط حزبی خاصی وجود دارد که باید روی آن راه رفت اما این مساله(حمایت جمهوریخواهان از توافق) کاملا از روی میز محو شده نیست.

من علاقه خواهم داشت تا ببینم فردی مثل رند پائول در این باره چه خواهد گفت. البته اگر یک رئیس‌جمهور جمهوریخواه جانشین من شد که البته در این صورت من هر کار ممکنی برای مانع شدن از تحقق چنین موضوعی خواهم کرد، رئیس‌جمهور جمهویخواه از منظر محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در یک موضع بسیار قویتری در قیاس با وقتی که من به قدرت رسیدم قرار خواهد داشت.