به گزارش افکارنیوز، «علی مقصود» پژوهشگر امور راهبردی سوریه در خصوص جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ۱ + ۵ با ایران در وین اظهار داشت: تدوین و امضای برنامه جامع اقدام مشترک از سوی جمهوری اسلامی و گروه ۱ + ۵ دستاوردی بزرگ شمرده می‌شود و نشان می‌دهد که امکان حل دیپلماتیک همه پرونده‌های جهان وجود دارد.

وی افزود: جمع‌بندی مذاکرات وین ضربه محکمی به مواضع رژیم‌هایی منطقه‌ای و در رأس آن عربستان و اسرائیل است که موافق حمله نظامی به ایران بودند.
مقصود گفت: طبعا جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ در وین بر پرونده سوریه نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت چرا که پایان مرحله مذاکرات دراز مدت و تحقق پیروزی سیاسی و اقتصادی برای ایران تاثیر مستقیمی بر مبارزه جدی‌تر با تروریسم دارد و دولت ایران قادر خواهد بود با تقویت توانمندی نظامی و اقتصادی خود قدرت بازدارندگی واقعی برای مبارزه با تروریسم در منطقه را تشکیل دهد.

پژوهشگر امور راهبردی سوریه گفت: پیروزی که محور مقاومت امروز در عرصه مذاکره بدست آورد ایران را به قدرت سیاسی و نظامی بزرگ منطقه مبدل کرد و بدین ترتیب رژیم اسرائیل ترس و هراس بیش‌تری خواهد داشت چرا که می‌داند نقشه‌هایش برای منطقه نقش بر آب می‌شود و ایران کمک‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی بزرگ‌تری در اختیار محور مقاومت قرار می‌دهد تا با نقشه‌های اسرائیل در منطقه و در راس آن در پرونده سوریه مقابله کند.

مقصود ادامه داد: سخن از افزایش قدرت سوریه در پی حل برنامه هسته‌ای ایران طبیعی است چرا که این دو کشور با یکدیگر رابطه بسیار نزدیک داشته و از حال و سرنوشت مشترکی برخوردارند، سوریه و ایران دو قطب اصلی محور مقاومت هستند و جمع‌بندی مذاکرات وین شاه کلید حل بسیاری از پرونده‌های بین‌المللی و مشکلات اساسی منطقه خواهد بود.

پژوهشگر سوری در پایان سخنان خود گفت: مذاکرات ۱+۵ با ایران سنگ بنای طرح بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه را گذاشت و جهانیان با این جمعبندی توان تحقق امنیت و صلح جهانی را در اختیار خواهند داشت.