کری: ایران می توانست بگوید برید گم شوید!

به گزارش افکارنیوز، جان کری افزود: مردم این توافق را توافق تاریخی می نامند زیرا من فکر می کنم به خاطر این که ایران به میز مذاکره آمد و ما بر روی کاغذ به یک توافق رسیدیم اما تا اجرا نشود، ما هیچ چیز نداریم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما طرح کلی داریم. من فکر می کنم این طرح قوی است و فرصت بزرگی است اما همانطور که در اظهارات امروز خود گفتم، اجرای آن واقعا ملاک است.

جان کری درباره مخالفت ها با این توافق گفت: افرادی هستند که متاسفانه با(انگیزه) سیاسی حتی بدون دانستن یا خواندن توافق و بدون دانستن همه مفاد آن تصمیم به مخالفت گرفتند. بسیاری از افراد فقط تصمیم گرفتند شما نباید با ایران توافق کنید اما گزینه ای را پیشنهاد نکردند. ما از سال دوهزار تا روی کار آمدن اوباما این کار را انجام دادیم(توافق نکردیم)، حدس بزنید چه اتفاقی افتاد. برنامه آنها از صدو شصت و چهار سانتریفیوژ به نوزده هزار رسید. ذخایر غنی سازی آنها به بیش از ده هزار کیلوگرم رسید که مقدار مواد شکاف پذیر کافی برای تولید ده بمب داشتند. آیا این بی خطرتر است؟ آیا این چیزی است که افراد می خواهند به آن باز گردند، یا این که می خواهند فقط مستقیما به سمت جنگ بروند؟ ا

این افراد وظیفه دارند مشخص کنند گزینه دیگر چیست. تحریم ها موجب نشد آنها دست بردارند. آنها این مسئله را ثابت کردند و ما در سال های گذشته این مسئله را دیدیم. تحریم ها آن را به میز مذاکره آورد تا گفتگو کنند. آنها همان کاری را کردند که هر کسی می خواست با اجرای تحریم ها انجام شود و آن مذاکره است. بنابراین آنها مذاکره کردند. اکنون این توافق را مورد سنجش قرار دهید تا ببینید آیا می تواند به آنچه که ما درباره نظارت، جلوگیری، مسئولیت پذیری و مسائل دیگر نیاز داریم، دست یابد. این کاری است که ما باید انجام دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره این که پس از تاریخ های تعیین شده در توافق چه اتفاقی می افتد، گفت: من نمی توانم درباره آینده طولانی مدت هیچ کشوری از جمله اقدامات آمریکا یا انتخاب ها یا رئیس جمهور بعدی وعده دهم اما در مناقشه و در دیپلماسی باید ساختاری تعیین شود وسپس تلاش شود از آن تبعیت گرددو آن را مورد آزمایش قرار دهیم. ما با اتحاد جماهیر شوروی مذاکره کردیم. ما با چین سرخ(چین در زمان گاردهای سرخ) مذاکره کردیم. ما سالها با افرادی که به نظر می رسید دشمن قسم خورده ما هستند، مذاکره کردیم. ما بدون هیچ اعتمادی محدویت بر برنامه هسته ای خود اعمال کردیم و یا به تفاهم رسیدیم. آیا شما می توانید بگویید در سال دوهزار و بیست چه اتفاقی می افتد. مطمئنا نمی توانید اما شما تلاش می کنید این رفتار را از طریق انتخاب هایی که می کنیدو کارهایی که انجام می دهید، شکل دهید.

جان کری گفت: ما می دانیم از این طریق دسترسی بی سابقه در زمینه راستی آزمایی خواهیم داشت. بنابراین آنها(ایرانی ها) در سال های آینده می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. زمانی که ایران تبرئه شود و تبدیل به کشوری با جایگاه خوب در ان پی تی شود، این حق آنها است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: به خاطر داشته باشید ایران در تمام این مدت هیچ گاه از معاهده منع تکثیر هسته ای خارج نشد. این کشور می توانست بگوید برید گم شوید. ما کار خود را انجام می دهیم. آنها از معاهده منع تکثیر تبعیت کردند و اکنون نیز می کنند. آنها می گویند که تبعیت می کنند اما کاملا تبعیت نکرده اند و ما به همین جهت تحریم هایی علیه آنها اعمال کرده ایم. بنابراین ما اکنون این مسئله را آزمایش می کنیم که آیا تغییری در قلب، فکر و مسیر آنها روی می دهد. اگر تغییری روی ندهد همه گزینه ها را از امروز هر روز در دسترس داریم.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره حال وهوای مذاکرات گفت:ما فکر می کردیم در تعطیلات بزرگ هستیم.ما واقعا موانع را حس می کردیم اما با توجه به اهمیت این فرصت و جدیت موضوع، انگیزه داشتیم.