«برجام» تنها با تصویب در مجلس معتبر است

به گزارشافکارنیوز،محمد دهقان با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان در صحن علنی در خصوص عدم ارائه لایحه توافق ایران و ۱ + ۵ به مجلس، گفت: متن توافق باید به صورت قانونی و در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید پیش‌نویس این توافقنامه را به تصویب هیات وزیران برساند و با امضای رئیس‌جمهور، به مجلس ارسال کند تا مجلس به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع و بررسی نماید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم متن توافق از سوی وزیر خارجه به ریاست مجلس را کاری مقدماتی خواند و گفت: دولت در راستای اجرای دقیق قانون باید توافق را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

دهقان ادامه داد: طبق اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، هر گونه توافق یا پروتکلی باید به تصویب مجلس برسد. علاوه بر این قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای نیز اعلام کرده است توافق نهایی در صورتی معتبر است که به تصویب مجلس برسد.

وی تصریح کرد: بنابراین یکی از شروط اعتبار توافقنامه نهایی این است که به مجلس ارائه شده، بررسی و تصویب شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم طی روند قانونی توافقنامه، گفت: توافقنامه باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

دهقان ادامه داد: بررسی و تصویب توافق در مجلس منافاتی با بررسی آن در شورای عالی امنیت ملی ندارد.

وی افزود: علاوه بر این، بررسی توافق در شورای عالی امنیت ملی نیز مجلس را مستغنی از بررسی و تصویب آن نمی‌کند.

دهقان در پایان گفت: متن ارائه شده توافق توسط وزیر امور خارجه به رئیس مجلس بدون امضای رئیسجمهور قابل رسیدگی نیست. دولت باید هر چه سریع تر لایحه خود را به مجلس ارائه کند و در موعد قانونی نیز مجلس توافق را بررسی کرده و به دولت بازگرداند.