رایزنی جمهوریخواهان با لابی صهیونیستی

به گزارش افکارنیوز، آسوشیتدپرس، «جان بوئنر» نماینده تندرو جمهوریخواه اظهار داشت: اعضای کنگره در دیدار با تیم رئیس جمهوری آمریکا پرسش های سختی را مطرح خواهند کرد زیرا یک توافق بد می تواند امنیت مردم ما را تهدید کند. وی افزود: ما هر کاری از دست مان بر بیاید انجام می دهیم تا مانع از توافق بد با ایران شویم.

ایران و گروه ۱ + ۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه به توافقی تاریخی برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند. براساس قانونی که کنگره آمریکا تصویب کرده، توافق اتمی با ایران باید به تصویب اعضای مجالس سنا و نمایندگان برسد. این در حالی است که جمهوریخواهان که اکثریت کرسی های کنگره را در اختیار دارند، مخالف جمع بندی صورت گرفته در مذاکرات وین بوده و مدعی اند این توافق مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای نمی شود.

این مخالفان می گویند دلارهای بلوکه شده ایران که در نتیجه توافق بدست آمده در وین آزاد خواهد شد، صرف گروه های مخالف رژیم صهیونیستی مانند حزب الله لبنان خواهد شد. در همین حال «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز با حدود ۴۰ نفر از اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا دیدر کرده و از آنها خواسته است تا مانع تصویب توافق هسته ای با ایران شوند.

بر این اساس «دیو برات» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن از اعضای حاضر در جلسه خواسته است تا به جای تمرکز بر روی جزییاتی مانند تعداد سانتریفیوژهای ایران در دوران توافق، بیشتر بر روی اینکه چه کسی در کدام طرف بحثاخلاقی قرار دارد، متمرکز شوید.

«ترنت فرانک» دیگر نماینده جمهوریخواه نیز درباره این جلسه گفت: سفیر اسرائیل تاکید داشت که مساله این نیست که چه چیزی بر روی میز است بلکه مساله این است که چه کسی آن طرف میز نشسته است.

دولت باراک اوباما روز دوشنبه لایحه توافق هسته ای با ایران را برای کنگره ارسال کرده است و نمایندگان آمریکایی ۶۰ روز فرصت دارند تا این توافق را بررسی کنند. اوباما تهدید کرده است که اگر نمایندگان کنگره این توافق را رد کنند، رای آنها را وتو خواهد کرد.

کارشناسان می گویند در صورتی که اوباما رای کنگره را وتو کند، نمایندگان جمهوریخواه به سختی می توانند رای اعضای دموکرات را برای رسیدن به دو سوم آرای لازم برای رد وتوی رئیس جمهور بدست بیاورند.

آسوشیتدپرس نوشته است که از زمان رای گیری در کنگره درباره حمله به عراق در سال ۲۰۰۲، رای گیری درباره توافق هسته ای با ایران مهم ترین موضوعی است که نمایندگان در بحثامنیت ملی باید به آن رای دهند.