به گزارش افکارنیوز، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با درخواست‌ نمایندگان کنگره برای دسترسی به بخش‌های محرمانه برجام که یک بخش آن مربوط به بازرسی‌های پارچین و بخش دیگر مربوط بر چگونگی به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی‌ می‌شود گفت: کنگره در واقع همان چیزهایی را در اختیار دارد که ما نیز در اختیار داریم. آنچه که درخواست شده مربوط به اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا اسنادی است که در مالکیت ما نیست. هیچ توافقات جانبی صورت نگرفته است. هیچ‌گونه توافقات محرمانه‌ای بین ایران آژانس صورت نگرفته که گروه ۱ + ۵ به صورت مفصل اطلاعاتی درباره آن نداشته باشند.


بنا به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، کربی درباره آنچه که نمایندگان کنگره درخواست کردند، گفت: این نوع مقدمات فنی با آژانس کاملاً اقداماتی استاندارد است که برای عموم یا کشورهای دیگر فاش نمی‌شود اما کارشناسان ما با محتوا آشنا هستند و از آن اطمینان دارند و خوشحال می‌شویم که در جلسات محرمانه درباره آن بحثکنیم.


کربی در حالی این واکنش را نشان داد که «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «بن کاردین»، سناتور ارشد سنا با ارسال نامه‌ای محرمانه به «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا خواستار دسترسی به دو سندی شده‌اند که دولت آمریکا آنها را به کنگره تحویل نداده است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: تمامی مجموعه اسناد مربوط به توافق که شامل ضمائم و ارزیابی راستی‌آزمایی می‌شود در اختیار کنگره قرار گرفته است و بخش‌های اعظمی از آن به صورت آنلاین در اختیار همه قرار گرفته است.


یکی از خبرنگاران در سوالی پرسید که متن جمعبندی مذاکرات هستهای بیش از ۱۵۸ صفحه است که کربی پاسخ داد: اطلاعات اضافی نیز وجود دارد اما بیشتر آن به صورت آشکارا وجود دارد.