جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای شامل موشک‌های ایران نمی‌شود

به گزارش افکارنیوز، «جان هفرن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اعلام کرد، علیرغم آنکه قدرت‌های ۱ + ۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند، سامانه‌های ضدموشکی آمریکا قرار است در لهستان مستقر شود.

هفرن در مصاحبه با روزنامه لهستانی «ژسپوسپولیتا» گفت: توافق با تهران شامل موشک‌ها نمی‌شود بنابراین تهدیدات موشکی همچنان برجای خود باقی است.

وی در ادامه افزود که تنها درباره موشک‌های بدون کلاهک هسته‌ای ایران صحبت می‌کند و ادامه داد که ساخت قطعات دفاع هوایی و موشکی(AMD) در روستای «رژیکووو» در نزدیکی شهر «اسلوپسک» واقع در شمال لهستان سال آینده میلادی طبق برنامه آغاز می‌شود در سال ۲۰۱۸ تکمیل می‌شود.

برنامه‌های واشنگتن برای نصب سامانه‌های سپر موشکی در شرق اروپا یکی از موانع بزرگ در روابط آمریکا و روسیه است.

مسکو تأکید می‌کند که ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه سپر دفاع موشکی برای مهار حملات احتمالی موشکی ایران می‌باشد را رد می‌کند و می‌گوید که این سپر دفاع موشکی آمریکا تهدیدی برای ا منیت ملی روسیه به حساب می‌آید.

با اینحال معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که ناتو قصد ندارد پایگاههای دائمی در لهستان بنا گذارد و گفت: در نشست ژوئیه سال آینده میلادی ناتو در ورشو، تصویب قطعنامه‌ برای مستقر کردن پایگاههای دائمی ناتو در لهستان صورت نخواهد گرفت.

دولت لهستان به طور مداوم خواستار استقرار پایگاههای نظامی ناتو در این کشور شده است و می‌گوید که روسیه تهدیدی برای لهستان می‌باشد.

هفرن در اینباره گفت: ما تا زمان لازم در لهستان می‌مانیم و نیروهای آمریکایی یک حضور چرخشی دائمی دارند.

از زمان درگیریهای نظامی در شرق اوکراین در بهار گذشته، نیروهای ناتو به شدت رزمایشهای نظامی خود در امتداد مرزهای روسیه در کشورهای بالتیک و شرق اروپا را افزایش دادهاند. روسیه نیز در واکنش به این اقدام، شماری از پروازهای بمبافکنهای Tu-۹۵ خود در حومه محدوده هوایی اعضای ناتو را افزایش داده است و همچنین رزمایشهای گسترده در قلمرو خود را نیز افزایش داده است.