واکنش قادری به اظهارات جهانگیری مبنی بر استقبال جامعه از نتیجه مذاکرات

به گزارش افکارخبر، جعفر قادری، با اشاره به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر موافقت بیش از ۸۰ درصدی مردم با توافق هسته ای اخیر و با اشاره به آثار این قبیل ارزیابی ها، اظهار داشت: اینکه هر کسی بر اساس نظرسنجی هایی که منبع آن معلوم نیست، اینطور اظهارنظر کند، خیلی در جامعه جدی گرفته نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نظرسنجی باید توسط مراکز معتبر و شناخته شده انجام شود تا جامعه آن را جدی بگیرد؛ نمی‌دانم مرجع چنین آمارهایی کجاست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه در رابطه با موضوع هسته ای و نتیجه مذاکرات باید بحثهای جدی و دقیق در جامعه انجام شود، عنوان کرد: بعید می دانم کسی در جامعه ما باشد که فقط به نقاط مثبت یا تنها به نقاط منفی توافق انجام شده توجه داشته باشد و نگاهش «صفر و یکی» باشد.

قادری ادامه داد: هر کدام از اقشار جامعه تحلیل های متفاوتی نسبت به موضوع هسته ای دارند که در جای خود قابل توجه است و نمی توان آن را با شیوه «صفر و یکی» نگاه کرد.

مهمترین ابهامات قابل بررسی در کمیسیون «برجام» / بازگشت پذیری تحریمها، شبح تحریم و بی‌ثباتی را حفظ می‌کند

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در هفته آینده گفت: بحثهای متفاوتی باید در این کمیسیون مطرح و بررسی شود که از جمله آنها موضوع بازرسی از محموله های وارده و صادره از کشور است که در برجام آمده و بر اساس آن اجازه بازرسی از محموله های ما در مرزهای هر کشوری داده می شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: همچنین موضوع راستی آزمایی کاربرد تجهیزات چندمنظوره در کشور ما توسط هر کشوری که این تجهیزات از آنجا تهیه می شود، از دیگر نقاط مطرح در متن برجام است که باید ابعاد و جوانب آن بررسی و سنجیده شود.

قادری بازرسی از مراکز نظامی و برگشت پذیری تحریم ها را از دیگر نقاط مطرح در برجام دانست که باید مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گیرد و اظهار داشت: در رابطه با موضوع برگشت پذیری تحریم ها هر کدام از اعضای ۱ + ۵ هر لحظه می توانند با بهانه ای تحریم ها را برگردانند و درست است که ما نیز می توانیم در صورت نقض عهد طرف مقابل فعالیت هایمان را برگردانیم اما باید توجه داشت که برگشت ما به نقطه قبلی ۳ تا ۴ سال طول می کشد.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت آنها شبح تحریم و بی ثباتی را در وضعیت آینده حفظ می کنند و این سبب می شود تا سرمایه گذاری جدی در کشور انجام نشود.

نگرانیم بخش‌هایی از برجام به «اسب تروای دشمن» تبدیل شود

نماینده مردم شیراز در مجلس به محدودیت در صادرات سلاح و تجهیزات در برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: هرچند حل اختلاف در این رابطه را به کمیسیون مشترک احاله داده اند، اما باید توجه داشت که اعضای این کمیسیون نیز عمدتاً طرف های غربی هستند که با بهانه جویی اساساً اجازه چنین اقداماتی را به ما نمی دهند.

قادری با اشاره به موضوع محدودیت آزمایش موشک های بالستیک برای کشورمان اظهار داشت: موشک هایی که در حال تولید داریم، بعضاً بیش از ۴۰۰ کیلومتر برد دارند و نباید زمینه ای فراهم شود که منجر به خدشه در این برنامه های دفاعی کشور شود، چون این مسئله به اقتدار ملی بستگی دارد.

وی تصریح کرد: نگرانیم که بخش هایی از این توافق نامه نقش اسب تروای دشمن را در کشور ما ایفا کند و در آینده مشکلات جانبی به بار بیاورد؛ به همین جهت لازم است بدون شتاب زدگی، بررسی دقیقی نسبت به ابعاد مختلف برجام و آثار آن صورت گیرد.