رد توافق موجب انزوای آمریکا خواهد شد

به گزارش افکارخبر، ساموئل برگر مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در مطلبی در پولتیکو تاکید کرد: مخالفان توافق هسته‌ای ایران بر این باورند که با اعمال فشار بیشتر بر تهران می توان امتیازات بیشتری از ایران گرفت و در مقابل امتیازات کمتری داد. ولی این مساله اتفاق نخواهد افتاد.

نمایندگان کنگره آمریکا تحت فشار زیادی قرار دارند تا به توافق هسته‌ای ایران رای منفی بدهند. این توافقنامه باید بر اساس شایستگی های آن مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرد و همچنین تبعات منفی مخالفت با آن نیز باید بدون هیچ گونه توهمی مد نظر باشد.

مخالفت موجب تغییر ساختاری توازن قدرت در خصوص ایران از رئیس جمهور آمریکا به سوی کنگره خواهد شد به طوری که دستیابی به یک توافق در آینده را نیز در نهایت غیرممکن خواهد کرد. مخالفت با این توافق، رئیس جمهور فعلی یا رئیس جمهور آینده آمریکا را از قدرت چانه زنی در خصوص مساله ایران محروم خواهد کرد.

پولتیکو در ادامه افزود: مخالفت با توافق هسته‌ای ایران موجب انزوای ما در جهان خواهد شد. و این مساله به ایران اجازه خواهد داد تا بیشتر به سوی سلاح اتمی حرکت کند و در نهایت آمریکا و اسرائیل را با انتخاب‌های خطرناکی روبرو خواهد کرد. توافق هسته‌ای ایران بدون ریسک و خطر نبوده و تهدید ایران در منطقه را حل و فصل نخواهد کرد. ولی حداقل به مدت ۱۵ سال ایران را از دستیابی به سلاح اتمی بازخواهد داشت.

این نشریه آمریکایی در ادامه مدعی شد: این توافق همچنین مانع از تقلب ایران در فعالیت‌های اتمی خواهد شد. هر گام از فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین المللی تحت نظارت قرار خواهد داشت. اگر ایران اجازه دسترسی به تاسیسات مشکوک خود را ندهد، آمریکا می تواند ظرف ۲۴ روز از طریق قطعنامه شورای امنیت، تحریم ها را بار دیگر علیه ایران اعمال کند.

آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان ۲۳ تیرماه برجام هسته‌ای را با ایران به امضا رساندند. بر اساس این برجام هسته‌ای، تهران موافقت کرده است تا به‌ازای لغو تحریم‌های بین المللی، بخشی از فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند.

کنگره آمریکا اکنون تا اواسط سپتامبر فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رأی‌گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز ۲۲ روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دوسوم آرای نمایندگان دارد.