توافق ایران، عربستان را ناگزیر به مذاکره با سوریه کرد

به گزارشافکارخبر،«عادل عبود الذنون» تحلیلگر سیاسی سوریه در دمشق در پاسخ به اینکه نظام دمشق به کدام یک از راه حل نظامی یا سیاسی برای حل بحران کشورش اعتقاد دارد، اظهار داشت: پیروزی میدانی سوریه اساس پیروزی سیاسی آن شمرده می‌شود و جدا دانستن یکی از این ۲ راه حل از دیگری غیر ممکن است.

وی پیروزی ایران در به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای خود از سوی جامعه جهانی را پیروزی همه محور مقاومت خواند و گف: سوریه هم خود را در این پیروزی شریک می‌داند.

الذنون گفت: پیروزی ایران، آغازی بر پایان بحران سوریه است، به گونه‌ای که در ابتدا کشورهای حامی تروریسم را به توقف حمایت از تروریست‌ها وادار می‌کند، منظور از این کشورها، ترکیه، عربستان، قطر و دیگر کشورهاست که با توقف حمایت مادی و لجستیک آنها از گروه‌های تروریستی این گروه‌ها ظرف یک شبانه‌روز از هم فروپاشیده و جهان را شگفت‌زده می‌کنند.

تحلیلگر سیاسی سوری درباره پیشروی‌های ارتش این کشور در زبدانی و اهمیت، دلایل و خطرهای عقب‌نشینی از ریف ادلب و سهل الغاب گفت: ارتش کار را از زبدانی آغاز کرد، آن هم به خاطر ملاحظاتی ژئو سیاسی بود و اینکه زبدانی در ۴۵ کیلومتری دمشق، راه کمک‌رسانی به تروریست‌های مسلح بود و سیطره بر زبدانی نبرد را با پیروزی ارتش سوریه در دمشق و ریف آن به پایان می‌برد.

وی افزود: در خصوص ادلب هم که یک منطقه مرزی باز به روی ترکیه است و تروریست‌ها از طریق این مرزها و با اطلاع مقامات ترکیه وارد ادلب می‌شوند و امکان تنگ کردن حلقه محاصره تروریست‌ها در این مناطق وجود ندارد، چون مساحت گسترده و بزرگی از خاک آن توسط تروریست‌ها اشغال شده و سوریه برای خشک کردن منبع حامی گروه‌های تروریستی مستقر در آنجا نیاز به کمک‌های منطقه‌ای دارد.

الذنون درباره تماس‌های سوریه و عربستان و امکان آشتی بین ۲ کشور گفت: این درست است که عربستان از بیم نفوذ تروریسم به خاک خود در برابر فشار موضع آمریکا تسلیم شده است، به خصوص که مفتی داعش از تلاش این گروهک برای تخریب کعبه در آینده خبر داده و دیگر اینکه برخی سعودی‌ها با افکار داعشی به کشورشان بازگشته‌اند.

تحلیلگر سوری گفت: همه این عوامل موجب فشار بر عربستان و وادار کردن آن به تغییر رویکرد خود در قبال نظام دمشق شده است و البته در این بین نباید نقش ایران را فراموش کرد.

توافق هسته‌ای ایران عربستان را وادار به مذاکره با دمشق کرد


الذنون گفت: ایران با رسیدن به توافق هسته‌ای قدرتمندترین کشور منطقه است که حامی اراده ملت‌ها و نه مخالف آن است، به گونه‌ای که عربستان را وادار به تغییر موضع سابق خود در خصوص قضیه فلسطین کرد و انصراف جامعه بین‌المللی از کمک به تروریست‌ها خود نیز عامل فشاری بر عربستان برای قبول مذاکره با سوریه بود.

راه حل سیاسی در داخل سوریه از مدت‌ها پیش آغاز شده است


وی درباره احتمال ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه در ژنو یا دیگر مجامع بین‌المللی گفت: باید گفت راه حل سیاسی در سوریه مدت‌هاست که با آشتی‌های ملی در سطح داخلی این کشور آغاز شده اما در سطح خارجی هم با راه حل سیاسی با پیروزی محور مقاومت و انصراف جامعه بین‌المللی از کمک به تروریسم در سوریه آغاز شده است.

تحلیلگر سیاسی سوری گفت که از جمله تحرکات سیاسی در سطح داخلی سوریه، صدور فرمان عفو مجرمین از سوی رئیس جمهور این کشور بود و وزارت آشتی ملی سوریه هم نقش برجسته‌ای در کمک به حل سیاسی بحران سوریه داشته است.

کشتار کودکان فلسطینی اعتقاد صهیونیست‌هاست


وی درباره جنایت اسرائیل در زنده‌سوزی یک خانواده فلسطینی گفت: جنایات اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی و به خصوص کودکان از ابتدای اشغالگری این رژیم وجود داشته و دلیل آن در اعتقادات صهیونیست‌هاست که می‌گویند باید کودکان فلسطینی را کشت تا از واقعیت اشغالگری سرزمینشان توسط صهیونیست‌ها آگاه نشوند.

الذنون افزود: کدام یک از ما قصه و تصویر شهادت محمد الدره نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی را فراموش می‌کند که در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۰ در منطقه «نتساریم» در نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان رژیم اشغالگر به شهادت رسید.

تحلیلگر سوری افزود: تصویر شهادت محمد در هنگامی که وحشت‌زده در پشت پدر خود در کنار دیوار و پشت بشکه‌ای پناه گرفته بود تا از آتش گلوله نظامیان صهیونیستی در امان باشد، توسط تصویربردار عرب شبکه دو فرانسه ضبط و به صورتی بی‌سابقه از شبکه‌های خبری تلویزیونی در سراسر جهان پخش شد که در آن پدر مدام علامت می‌داد که پسر کوچکش را نکشند اما لحظاتی بعد محمد به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید.

وی افزود: اگر کتاب درسی دانش آموزان صهونیست در سرزمینهای اشغالی را ورق بزنیم برای مثال تصویری از کودک فلسطینی در آن نشان داده شده که لباس هایی کهنه و کثیف بر تن دارد و او را متهم به دزدی کرده اند که این نشانه کینه صهیونیست ها از عربهاست.