«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان شد

به گزارش افکارخبر، تلاش اصولگرایان پس از برگزاری ۴۰ جلسه مشترک از سوی سه تشکل که سه ضلع اصولگرایی را نمایندگی می‌کردند، به نتیجه رسیده است و برگزاری همایش مشترک حزب موتلفه، ‌جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران با دعوت از آیات یزدی، مصباح یزدی و موحدی‌کرمانی تنها از نتایج اولیه یک همگرایی عقلایی است.

یکی دیگر از دستاوردهای این تلاش چندین ماهه برای ایجاد وحدت حداکثری، اعلام رضایت و موافقت سه فقیه برای هدایت‌گری جریان اصولگرا بود، جمع سه نفره‌ای که با عنوان «شورای فقها» کار نظارت بر سلامت و روند تحقق این وحدت را در جریان اصولگرایی بر عهده گرفتند.

* بررسی مختصات یک وحدت گفتمانی در شورای فقها

بر همین اساس نیز شورای فقهای اصولگرایان روز شنبه برای دومین بار با یکدیگر جلسه مشترکی برگزار کردند تا به بررسی فرازونشیب‌های یک ائتلاف و مختصات یک وحدت گفتمانی بپردازند.

برپایه این خبر، در این جلسه مشترک پیرامون محورهای وحدت اصولگرایان و راه‌های رسیدن و تقویت هرچه بیشتر وحدت جریان اصولگرایی بحثو تبادل نظر شده است.

از سوی دیگر نیز همایش مشترک این سه ضلع اصولگرایی روز پنجشنبه ۵ شهریورماه با هدف تبیین رسمی مواضع چندین ماه اخیر و با دعوت از شورای فقها برگزار خواهد شد تا گام مثبت دیگری به سوی ائتلاف نیروهای انقلابی باشد.

آنچه در جمع‌بندی حرکات و اقدامات اصولگرایان به نظر می‌رسد این است که رسیدن به نقطه فعلی در امر وحدت و ائتلاف حداکثری در بدنه اصولگرایی نسبت به دوره‌های قبل بسیار جلوتر است.

علیرضا زاکانی دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در این باره می‌گوید: «ما نسبت به دوره‌های پیش جلوتر هستیم چراکه ما برای مجلس نهم در آذر ماه به چنین سامانه‌ای رسیدیم.»

اما هدف‌گذاری اصولگرایان برای طراحی چنین سامانه‌ای جهت تحقق وحدت حداکثری، یکی دیگر از مولفه‌های مهم انتخابات پیش‌رو است.

دبیرکل جمعیت رهپویان دراین باره معتقد است: «اصولگرایان بر مبنای اصول و ارزش‌های اسلامی یک ائتلاف حداکثری را دنبال می‌کنند که در آن همه اصولگرایان بتوانند به فعالیت و مشارکت در سطوح مختلف تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرا بپردازند و این اصول تحت نظر آیات بزرگوار حضرات آیات یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی خواهد بود.»

از سویی دیگر بر مبنای پیگیری‌های خبرنگار فارس، غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز موافقت خود را با مسیری که این سه تشکل(مؤتلفه، ایثارگران و پایداری) پایه‌گذاری کرده‌اند، ‌ اعلام کرده است.

بر پایه این گزارش نماینده جمعیت ایثارگران نیز با اعلام رضایت از مدل وحدت فعلی بر نقش مثبت شورای فقها تاکید کرد.

مجتبی شاکری عضو ارشد جمعیت ایثارگران که تشکل متبوعش در نشست‌های سه‌جانبه حضور دارد، بر گسترش ائتلاف و تصمیم پایداری، ایثارگران و موتلفه برای محوریت شورای فقها تاکید کرد.

*تلاش برای فراگیری ائتلاف اصولگرایان

پیش از این و بعد از آنکه تصمیم اصولگرایان برای محور قرار دادن شورای فقها جدیت یافت، ‌ صادق محصولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس از اعلام موافقت آیات یزدی، مصباح و موحدی‌کرمانی برای محوریت در ائتلاف اصولگرایان خبر داد و در عین حال بر تلاش برای فراگیری ائتلاف اصولگرایان تاکید کرد.

محصولی تاکید کرد: در همین زمینه با حضرات آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی توافق شده و آنها نیز پذیرفته‌اند که هدایتگری اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف را برعهده بگیرند.

این در حالی است که محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم به عنوان یکی از اضلاع‌ سه‌گانه بر مدل محوریت شورای فقها تاکید می‌کند.

حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به روند ائتلاف اصولگرایان زیر نظر روحانیت گفته بود: ما ائتلاف اصولگرایان با محوریت جامعتین و استفاده کامل از ظرفیت آیت‌الله مصباح و سایر علما را راه عملی ائتلاف اصولگرایان می‌دانیم.

بنابراین خبر آیت‌الله یزدی نیز ضمن تشویق اصولگرایان برای تحقق وحدت، با توجه به شرایط کشور، نیروهای انقلابی و تشکل‌های اصولگرایی را به همکاری هرچه بیشتر توصیه کرده است.

با توجه به هدفمند شدن سازوکار وحدت و تحقق ائتلاف در بدنه اصولگرایان و حرکت در ذیل پرچم فقهای این جریان، باید منتظر تحولات جدید و منسجمی در جریان اصولگرا بود؛ تحولاتی که تا مهرماه خروجی آن مشخص میشود.