ایران با " سامانه اس ۳۰۰ " تهاجمی می‌شود؟

به گزارش افکارخبر، سازو کار تحویل " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " در چند ماهه اخیر به عنوان بحثروز رسانه‌های داخلی و خارجی است و مقامات ایران و فدراسیون روسیه درباره آن دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌اند. نگران ترین مقامات پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای که درباره " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " صحبت می کنند؛ مقامات آمریکایی و اسرائیلی هستند.


**فرمانده نیروی هوایی اسرائیل: اس ۳۰۰ جنگنده های اسرائیلی را مورد اصابت قرار می‌دهد

" امیر ایشل " به رسانه های صهیونیستی گفته " سامانه موشکی اس - ۳۰۰ " که قرار است در زمان نامشخصی بدست ایران بیافتد، تهران را به موضعگیری شدیدتری نسبت به گذشته در مقابل اسراییل سوق خواهد داد.»

وی در ادامه افزود: «سامانه های موشکی که ایران در کنار اس - ۳۰۰ دارد، قادر خواهند بود تا فعالیت های مربوط به جنگنده های اسراییل را هدف قرار دهند ولی نخواهند توانست تا قدرت بازدارندگی آن‌ها را از بین ببرند.»

آیا ایران با تحویل
آیا ایران با تحویل
فرمانده نیروی هوایی اسراییل تاکید کرد: «در صورتی که " موشک های اس - ۳۰۰ " به دست ایران بیافتد حتی اگر از آنها علیه ما استفاده نکند، اسراییل را با خطر جدی مواجه خواهد کرد؛ چرا که قدرت بازدارندگی سایر کشورهای منطقه را طی رقابت تسلیحاتی با ایران دو چندان خواهد کرد.» البته بر خلاف مطلبی که " امیر ایشل " مطرح می کند جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال مسابقه تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا نیست و بودجه نظامی کشورمان گواه بر این موضوع بوده که " دکترین نظامی ایران دفاعی است " و این سخنی بوده که بارها مقامات نظامی کشورمان آن را به صراحت مطرح کرده‌اند.حتی " باراک اوباما " رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: بودجه نظامی آمریکا بسیار بیشتر از ایران است و این جمله حقانیت دکترین نظامی ایران را از زبان غربی‌ها اثبات می‌کند.

**سی ان ان: آمریکا نگران همکاری " تهران –مسکو " است



تحلیلگر تلویزیون " سی ان ان " با اشاره به همکاری‌های موشکی ایران و روسیه اعلام کرد: به نظر می‌رسد ایران یک قدم دیگر به سامانه‌های پیشرفته دفاعی نزدیکتر شده باشد. " باربارا استار، " خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: شاید مقصد بعدی سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی S۳۰۰ که در مسکو به نمایش گذاشته شده است، تهران باشد.
" سامانه S۳۰۰ " در دستان ایران بدان معنا خواهد بود که جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی قادر نخواهند بود مخفیانه و بدون اینکه ردیابی شوند، وارد آسمان این کشور شوند و سایت‌های تسلیحاتی این کشور را بمباران کنند. بمباران رادارها و موشک‌های سامانه S۳۰۰ نیز اگر اتفاق افتد، ایران را از حمله قریب الوقوع بعد از آن باخبر می‌کند.


آیا ایران با تحویل



آیا ایران با تحویل

" مایکل اوهانلون، " کارشناس مرکز بروکینگز، می‌گوید: آسمان خاورمیانه متشنج تر و مملو از امواج راداری می‌شود، امواجی که نامرئی خواهند بود و ما نمی‌توانیم متوقفش کنیم.


**جنگنده‌های آمریکا و اسرائیل ناتوان در ضربه زدن به ایران



نکته ای که در اظهارات تحلیلگر سی ان ان وجود دارد این است که اگر سامانه " اس ۳۰۰ " به دست ایران برسد دیگر جنگنده‌های اسرائیلی و آمریکایی نمی‌توانند به وظظایف خود عمل کنند حال آنکه تاکنون هم که ایران " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " را در اختیار نداشت آمریکایی‌ها و نیروی هوایی ارتش اسرائیل نتوانستند اقدام چشمگیری صورت دهند. ضمن آنکه " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " برای دفاع بوده و نه تهاجم و ادعای رسانه‌های غربی درباره افزایش رفتار تهاجمی ایران با دریافت " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " خلاف واقعیت است.

** استفاده از سامانه‌های گنبد آهنین و رفتار تهاجمی اسرائیل



جمهوری اسلامی ایران در ۳۷ سال گذشته به هیچ کشوری تهاجمی نداشته بلکه رفتارهایی که در ۸ سال دفاع مقدس انجام داد در چهاچوب دفاع همه جانبه بود و پس از آن هم در هیچ جنگی شرکت نکرد و این در حالی بود که از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۴ میلادی، اسرائیل در حداقل ۱۰ جنگ به صورت مستقیم شرکت داشته و این نشان می‌دهد رفتار اسرائیل تهاجمی است و استفاده از سامانه‌های گنبد آهنین بر این مدل تاثیر همفرساز داشته است. حال باید دید " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " چه ویژگی‌هایی دارد و این موضوع در منطقه غرب آسیا چگونه کارایی خود را نشان می‌دهد؟

آیا ایران با تحویل

***ویژگی‌های " سامانه موشکی اس ۳۰۰ "



" سامانه موشکی اس ۳۰۰ " یک سیستم پدافندی است که برای مقابله با موشک‌های سطح به سطح(Surface to Surface Missile) و انواع هواپیماهای جنگنده در برد ۲۰۰ کیلومتری کارایی دارد. این سامانه موشکی می‌تواند باعثایجاد یک گارد هوایی تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری گردد.
سایت گلوبال سیکیوریتی درباره " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " نوشت: این سامانه یک سیستم دفاع ضد موشکی در برد بلند است که قادر به مقابله و حمله به هواپیماهای جنگی، موشک‌های کروز و موشک‌های تاکتیکی و … را در برد ۲۰۰ کیلومتر دارد. نوع " S - ۳۰۰PMU۲ " یک موشک جدید با سر جنگی بزرگتر و راهنمایی بهتر که طیف وسیعی از اهداف را تا ۲۰۰ کیلومتر مورد اصابت قرار می دهد. " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " یک سیستم دفاع هوایی برای دفاع از تأسیسات حیاتی دولت و نیروهای مسلح و مقابله و انهدام هواپیماهای پیشرفته، موشک های کروز استراتژیک، موشک های بالستیک تاکتیکی و سلاح های دیگر است.


این سایت ادامه داد: " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " سرعت عمل بالایی برای مقابله با هواپیماهای دشمن(فرضی) دارد و از ۴ قسمت پست فرماندهی(CP) ۸۳M۶E۲، شش مجتمع موشکی دفاع هوایی ۹۰Zh۶E۲؛ موشک دفاع ضد هوایی ۴۸N۶E و امکانات و تاسیسات پشتیبانی تشکیل شده است.



آیا ایران با تحویل
آیا ایران با تحویل



آیا ایران با تحویل


سایت گلوبال سیکیوریتی یادآور شد: پست فرماندهی با ساز و کار تعریف شده شرایط را برای مورد اصابت قرار دادن انواع هواپیماها، موشک های سطح به سطح کروز و بالستیک مهیا می‌کند.

در مجموع با توضیحات اجمالی فوق می‌توان دریافت که " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " بیشتر جنبه دفاعی دارد؛ زیرا ساختار آن از بین بردن موشک‌های سطح به سطح و هواپیماهایی هستند که کشور مورد تجاوز قرار گرفته را از خطر دور می‌کند و ساختار و ماهیت " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " دفاعی و بازدارنده است وهمانطور که مقامات لشکری و مسئولین ارشد امنیتی مطرح کرده‌اند دکترین نظامی ایران دفاعی است.

در مجموع با توجه به ماهیت دفاعی " سامانه موشکی اس ۳۰۰ "، دکترین نظامی ایران در منطقه غرب آسیا، رفتار نظامی ایران در ۳۷ سال گذشته که به هیچ کشوری حمله نکرده برخلاف نظر رسانه‌ها و برخی مقامات غربی و اسرائیلی " سامانه موشکی اس ۳۰۰ " تنها توان بازدارندگی و دفاعی را افزایش می‌دهد؛زیرا " دکترین نظامی ایران دفاعی است ".

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام /