گفت‌وگو با چین برای ساخت رآکتور

به گزارش افکارخبر، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز سه‌شنبه در حاشیه مراسم ختم برادر مرتضی سرمدی قائم‌ مقام وزیر امور خارجه در خصوص نتیجه گفت‌وگوهای ایران و چین درباره همکاری‌های هسته‌ای، گفت: مذاکرات، گفت‌وگوها و رایزنی‌های ایران با چین در حوزه‌های دوجانبه و همکاری‌های مشترک همچنان در جریان است. همچنین ما با چینی‌ها در خصوص بازطراحی رآکتور اراک نیز همکاری داریم، ولی در مجموع مسائل دوجانبه و مورد علاقه زیادی از سوی دو طرف برای گفت‌وگو وجود دارد.

کمالوندی اظهار داشت: موضوع بعدی گفت‌وگو و رایزنی ایران با چین در خصوص ساخت رآکتورهای کوچک ACP۱۰۰ است و هر زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه مناسب برسد اعلام رسمی خواهد شد، ولی امیدواریم به زودی بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

کمالوندی در خصوص توسعه همکاری‌های ایران و روسیه با بیان اینکه در زمینه ساخت دو نیروگاه با روسها به مرحله نهایی رسیده‌ایم گفت: بحث‌های همکاری مشترک و گفت‌وگو در خصوص برجام نیز با این کشور در حال انجام است و فعلاً روند خوبی در این مسیر در حال طی شدن می‌باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره جوسازی رسانه‌های غربی در خصوص افشای بندهای توافق محرمانه ایران و آژانس، گفت: رسانه‌های غربی تنها گمانه‌زنی می‌کنند و اقدامات آنها حالت بازی ۲۰ سؤالی بچه‌ها را پیدا کرده است.

وی افزود: تلاش رسانه‌های غربی برای ایجاد سؤال و ابهام برای این است که طرف ایرانی را وارد بازی کنند تا حقیقت توافق را به دست بیاورند تا طرف ایرانی اعلام کند که این ماده در توافق وجود دارد و این ماده وجود ندارد.

کمالوندی تصریح کرد: ما نباید وارد این بحث‌ها شویم، زیرا این موضوع نه به نفع آژانس و نه به نفع ماست که بخواهیم وارد جزئیات توافق شویم.

وی در پایان افزود: برخی رسانههای غربی به دنبال شیطنت و مطرح کردن برخی موارد هستند.