سفر رئیس جمهور چین به ایران در آینده نزدیک

به گزارش افکارخبر، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام در حاشیه دیدارش با دنگلی مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موشک‌های S۳۰۰ گفت: بدون تردید ایران برای دفاع از خودش هر اقدام مشروعی را که لازم بداند انجام می‌دهد که از جمله آن تقویت دفاع ضدهوایی کشور است که در گذشته قراردادش با روسیه امضا شده و در حال حاضر ایران و روسیه آمادگی اجرایی کردن این قرارداد را دارند.

وی با اشاره به اهمیت این قرارداد اظهار داشت: اهمیت استراتژی نقش ایران در ایجاد تعادل و صلح در منطقه اقتضا می‌کند که امکانات دفاعی جمهوری اسلامی ایران امکاناتی کامل و به روز باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی براینکه استراتژی ایران در دوران پساتحریم در رابطه با کشورهای شرقی و چین اظهار داشت: ایران بدون تردید دوستان قدیمی خود را فراموش نمی‌کند چرا که در دوران تحریم سختی‌هایی از کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد که هنوز هم برخی از آنان بر آن استمرار دارند و کشورهایی مانند چین تا جایی که می‌توانستند تلاش کردند تا حجم روابط دو کشور به بالاترین حد معمول برسد و هیچ گاه برای ارتقای روابط بهانه‌جویی نکردند و تلاش کردند تا موانع را از سر راه بردارند.

ولایتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتماد سابقه‌دار و ریشه‌ای که به این کشور دارد طبیعتا به چین به عنوان یک کشور راهبردی و شریک استراتژیک نگاه می‌کند که امیدوارم در زمینه‌های سیاسی، علمی، تکنولوژیکی، اقتصادی و فرهنگی نیز به رابطه خوبی برسیم.

وی همچنین در تشریح دیدار خود با هیات چینی و مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین به سازنده بودن این دیدار اشاره و تصریح کرد: در این دیدار در رابطه با ارتباط دو جانبه میان دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم که کشور چین نیز معتقد است که روابط راهبردی باید میان دو کشور باشد که زمینه‌های این روابط راهبردی نیز فراهم شده است.

ولایتی با اشاره به حجم روابط ایران و چین در سال‌های اخیر گفت: حجم روابط میان دو کشور در مرتبه نخست بوده و با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست که براساس طراحی‌هایی که انجام شده و تصمیماتی که در دستگاه‌های مختلف اتخاذ شده است بسیار امیدواریم که رابطه این دو کشور به بالاترین سطح ممکن برسد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: در آن دیدار با هم توافق کردیم که ظرفیت روابط دو جانبه میان دو کشور می‌تواند به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال برسد که آثار و نشانه‌های آن از هم‌اکنون مشخص است چرا که در زمانی که رابطه ایران با چین به دلیل مشکلاتی که غربی‌ها فراهم کرده بودند و مشکل بود، حجم روابط دو کشور در مرتبه نخست قرار داشت و امروز این روابط می‌تواند بیشتر از گذشته باشد چرا که مشکلات تسهیل شده است.

ولایتی همچنین با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور چین به زودی و در وقت معین به ایران انجام می‌شود تصریح کرد: اگر شرایط مساعد باشد در آن سفر تصمیمات استراتژیکی بین دو کشور اتخاذ می‌شود، همچنین درباره عضویت ایران در شانگهای صحبت کردیم که به دلیل برخی مشکلات و تحریم‌هایی که به ایران وارد شده است، این امر به کندی پیش می‌رفت که امروز به اعتقاد همکاران ما در اتحادیه شانگهای زمینه برای عضویت کامل ایران در این مجموعه فراهم شده است.

وی ادامه داد: دراین دیدار در رابطه با بریک نیز با هم صحبت کردیم و من به وی گفتم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های لازم را با ۵ کشور بریک داشته باشد.

ولایتی همچنین در دیدار با مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین به حوزه‌های مختلف کاری دو کشور اشاره و تصریح کرد: هر دو کشور می‌توانند با یکدیگر روابط خوبی را داشته باشند و برای روند توسعه همکاری‌ها تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: هر دو کشور در دوره‌هایی از تاریخ نمی توانستند به طور مستقلا برای روابط خودشان تصمیم‌گیری کنند اما امروز با تمام استقلال و اراده در این جهت گام برمی‌دارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه ایران آمادگی دارد روابط خود را با چین گسترش دهد تصریح کرد: راه برای توسعه همکاری‌ها و جود دارد و در چین نیز همین نگاه وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم.

ولایتی رفت و آمدهای مقامات مختلف دو کشور در سطوح متفاوت را نشان‌دهنده روابط خوب دو کشور دانست و تصریح کرد: بحثجاده ابریشم و طرح‌هایی که وجود دارد نیازمند یافتن مسیرهای امن و باثبات است که در منطقه و ایران زمینه برای این همکاری‌ها وجود دارد و باید برنامه‌ریزی مناسبی را انجام داد تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.

در ادامه دنگلی مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین نیز در این دیدار روابط با ایران را برای چین با اهمیت خواند و اظهار داشت: باید در زمینه ارتقای روابط دو کشور تلاش کرد.

وی ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی ایجاد شده است که روابط دو کشور بیش از گذشته در حال پیشرفت است و ایران می‌تواند در جهت صلح و ثابت در جهان موثر باشد چرا که کشوری بزرگ و تاثیرگذار در سطح منطقه است و ما می‌توانیم مشورت‌های زیادی را با یکدیگر داشته باشیم.

دنگلی تصریح کرد: در دیدار با آقای ولایتی در رابطه با روابط دو کشور تبادل نظر کردیم و آمادگی داریم همراه با طرف ایرانی همکاری‌ها و تبادلات خود را در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ادامه دهیم که تقویت این امر موجب ثبات منطقه و بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه باید همکاریهای دو کشور در همه زمینهها گسترش یابد اظهار داشت: ما در گذشته و حال و آینده شریک صمیمی ایران بوده و خواهیم بود.