تناقضات بررسی برجام
گروه سیاسی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۱ مرداد در جمع خبرنگاران در خصوص تعیین تکلیف برجام در مجلس گفت: این توافق باید جایگاه قانونی پیدا کند و چون تعهداتی را برای کشور ایجاد می کند ضروری است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارشافکارخبر، وی با بیان اینکه لایحه دولت در این باره از نگاه سیاسی فوایدی در پی خواهد داشت افزود: برای ایجاد یک اجماع نظر در مجلس و اینکه مجلس چگونه با این موضوع برخورد کند در حال رایزنی هستیم تا این توافق در مسیر قانونی، متقن و معقولی قرار گیرد. از طرف دیگر اکثر نمایندگان مجلس هم معتقدند که برجام باید در مجلس بررسی و تصویب شود که در همین راستا کمیته ویژه بررسی برجام در مجلس تشکیل شده که ۱۵ عضو دارد و این کمیته هم اکنون در حال بررسی متن ارائه شده برجام به مجلس است و منتظر ارائه لایحه از طرف دولت می باشد.

اما حسن روحانی رئیس جمهور روز شنبه هفتم شهریور در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن مخالفت با ارائه لایحه برجام به مجلس گفت: ۵ + ۱ هنوز این توافق را به پارلمان خود ندادند که ما بخواهیم به مجلس لایحه بدهیم

وی افزود: اگر ببریم در پارلمان یک الزامی برای دولت می شود. در حقیقت کار را برای آن ها انجام داده ایم. به مجلس رفتن معنایش این است که چیزی که تا الآن رئیس جمهور امضا نکرده و وزیر امضا نکرده، اکنون بکنند. بقیه کشور ها هم تا کنون امضا نکرده اند. چرا می خواهیم یک فشار حقوقی را به مردم ایران وارد بکنیم.

اما پیش از این چندین مرتبه سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه در مصاحبه هایی از جمله در روز ۱۹ مرداد در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با مطرح کردن این سؤال که آیا اساساً برجام به تصویب مجلس نیاز دارد یا خیر؟ افزود: اگرچه طبق اصل ۷۷ قانون اساسی همه موافقتنامه ها و معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما برجام برنامه اقدام مشترک است که دو طرف به صورت داوطلبانه اجرا می کنند.

عراقچی با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما برجام نیاز به مصوبه مجلس ندارد، گفت: از نظر حقوقی برخی ها معتقدند برجام نیاز به تصویب مجلس دارد و برخی ها برخلاف آن نظر می دهند. وی افزود: در قانون اساسی هم اشاره شده که اگر موضوعی در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد آن موضوع از حیطه اختیارات مجلس خارج می شود و در ۱۲ سال گذشته موضوع هسته ای کشورمان در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است.

از طرف دیگر مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه لایحه ای باعنوان برجام به مجلس داده نشده است و نخواهد شد، تصریح کرد: همانطورکه رییس جمهوری گفته اند درباره برجام دولت چیزی را امضا نکرده است که در قالب لایحه بخواهد تقدیم مجلس شود. وی ادامه داد: درخصوص برجام تحت عنوان لایحه چیزی به مجلس داده نشده است.